دشواری پیش‌بینی بازار در سایه مذاکرات

مهمترین علت بی‌ثباتی بازار سرمایه، کمبود نقدینگی است که معلول اتخاذ تصمیم‌های نادرست سرمایه‌داران حوزه اقتصاد است.

مژده ابراهیمی – صدای بورس، نبود شفافیت اطلاع‌رسانی پیرامون روند مذاکرات تیم هسته‌ای با همتایان خود در ۱+۴ مزید بر علت شده تا سهامداران منتظر مشخص شدن نتایج نهایی باشند که تصمیمی متناسب با نتیجه آن اتخاذ کنند و فعلا این ابهام باعث نوسانات نرخ ارز شده، به گونه‌ای که لحظه‌ای در حال تغییر است و تصمیم‌گیری و پیش‌بینی آینده را بسیار سخت و دشوار کرده است.

محمدامین فرجادفر، مدیر مالی شرکت سبدگردان فراز در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: شرایط حال بازار سرمایه دال بر بی‌ثباتی آن است و سهامداران سرمایه خود را به مثابه یخ در روزهای گرم تابستانی در حال آب شدن می‌بینند که تداوم این روند نزولی موجب خشم و اعتراض آنها شده است. همچنین مشاهده می‌کنیم که در طول ماه، معدود روزهایی بازار مثبت است تا باعث سکوت و خاموشی اعتراض سهامداران خرد شود، اما دوباره بازار راه خودش را در پیش می‌گیرد و با شرایط قبلی پیش می‌رود.

به گفته وی، مهمترین علت این بی‌ثباتی کمبود نقدینگی است که معلول اتخاذ تصمیم‌های نادرست سرمایه‌داران حوزه اقتصاد است که از ورود جریان‌های نقدی جدید به بازار جلوگیری می‌کند و آنها را به بازارهای موازی سوق داده است. ارزش معاملات ۴ همت در روز رقم بسیار پایینی است که البته درصدی از این نقدینگی هم سمت اوراق دولتی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌رود.

فرجادفر تصریح کرد: نبود شفافیت اطلاع‌رسانی پیرامون روند مذاکرات تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با همتایان خود در ۱+۴ نیز مزید بر علت شده تا سهامداران منتظر مشخص شدن نتایج نهایی باشند که تصمیمی متناسب با نتیجه آن اتخاذ کنند و فعلا این ابهام باعث نوسانات نرخ ارز شده به گونه‌ای که لحظه‌ای در حال تغییر است و تصمیم‌گیری و پیش‌بینی آینده را بسیار سخت و دشوار کرده است.

مدیر مالی شرکت سبدگردان فراز عنوان کرد: در نهایت ارزش پایین معاملات در سایه تجربه سال ۱۳۹۹ که سهامداران در بعضی سهام مدت طولانی در صف فروش بودند و در نهایت با درصد ضرر بالا از سهم خارج شدند، منجر به این شرایط بازار و بی‌ثباتی آن شده است و اتفاقاتی که تامل برانگیز است. گاه مشاهده می‌شود که سهامداران برخی سهام را در رقم‌های بسیار پایین و بدون هیچ دلیل مشخص و منطقی به فروش می‌رسانند که آن را می‌توان ناشی از هیجانات سهامداران و نداشتن دانش و رفتار مالی برخی سهامداران دانست.

وی افزود: به هر حال در پایان باید عرض کنم که بازار این‌طور نخواهد ماند و هر بازار فراز و نشیب‌های مختص خود را دارد که مقطعی است و در حال حاضر هم سهامداران می‌توانند سهام بنیادی خریداری کرده و پرتفویی شامل چند سهام بنیادی خوب و در کنار آن صندوق‌های بادرآمد ثابت تشکیل دهند و بدین ترتیب بتوانند ریسک غیرسیستماتیک سهام را پوشش دهند. بنابراین با ارزندگی برخی از سهام امید آن است که تا پایان سال حدود ۳۰ درصد بازدهی مثبت شامل برخی از صنایع شود.

کد خبر 443256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =