بهترین زمان برای اصلاحات ساختاری/ رئیس سازمان بورس بخواند

کارشناس بازار سرمایه گفت: ابهامات درباره افزایش نرخ بهره مالکانه و ‌نحوه محاسبه قیمت سوخت واحدهای صنعتی فولادی کماکان برقرار است.

به گزارش صدای بورس، مهدی رادان کارشناس بازار سرمایه در لایو اینستاگرامی صدای بورس بیان کرد: پیش‌بینی‌های کارشناسی با آنچه در واقعیت رخ می‌دهد، همخوانی ندارد. پیش‌بینی ناپذیری بازار سرمایه واقعیت مهمی است و تا حد زیادی آینده آن در دست اراده دولت‌ مردان است. زمانی‌که سرمایه‌گذاران نهادی با دولت ائتلاف مثبت داشته باشند، مثبت شدن ناگهانی بازار سرمایه رخ می‌دهد. صعود آنچنانی بازار سهام در سال ۹۸ به عنوان شاهد مثال حمایت و اراده دولت و سرمایه‌گذاران نهادی از بازار سرمایه است.

وی افزود: سیاست‌های فروش اوراق و افزایش نرخ بهره به ۲۵ درصد نشان می‌دهد دولت تمایلی به جذابیت بازار سرمایه ندارد و آینده صعودی و نزولی بودن بازار سرمایه بستگی به اراده دولت دارد.

ارزندگی بازار سرمایه

رادان در ارتباط با ارزندگی بازار سرمایه بیان کرد: شاخص کل بورس امروز روی رقم یک میلیون و ۲۹۱ هزار واحد بسته شد و تا قله و شاخص بیش از ۲ میلیون واحد، فاصله بسیاری داریم. اینکه آیا تا فصل مجامع به این قله می‌توانیم برسیم دست ما نیست و به اراده دولت بستگی دارد.

صنایع پیشرو تا پایان سال ۱۴۰۱

وی افزود: در بازار سهام، قیمت سهم‌های مختلف با قله‌های خود فاصله دارد. اگر بازار بخواهد جذاب شود، فرصت‌های جذابی دارد. صنایع بنیادی (همچون فولادی‌ها، معدنی‌ها، پالایشی‌ها)، صنایع کوچک، شرکت‌های خرد و صنایع زیان‌ده (همچون خودرو) در صورت سرازیر شدن نقدینگی به بورس، قابلیت رشد دارند و با شروع روند صعودی، سهم‌های بزرگ و بنیادین زودتر رشد خود را نشان می‌دهند.

پیش‌بینی بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱

این کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با شرایط بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱، بیان کرد: امیدواریم بازار سرمایه روند صعودی داشته باشد اما این روند به متغیرهایی همچون نتایج مذاکرات بستگی دارد. امیدواریم تا ۲ ماه آتی مذاکرات به توافق برسد، اگر توافق حاصل نشود و به سمت شورای امنیت برود، فرآیند مذاکرات فرسایشی خواهد بود و با توجه به ریزش‌های شدید گذشته، سهام شرکت‌ها گنجایش ریزش بیشتری ندارند.

استقبال سرد از لایحه بودجه

وی در ارتباط با کلیت لایحه بودجه بیان کرد: بازار سرمایه استقبال سردی از لایحه بودجه کرد. ابهامات درباره افزایش نرخ بهره مالکانه و ‌نحوه محاسبه قیمت سوخت واحدهای صنعتی فولادی کماکان برقرار است. همچنین وضعیت کسری بودجه، میزان فروش اوراق، ارز ۴۲۰۰ تومانی، نحوه تعامل دولت در شرایط ابهام است و نکته مهم آن است که پیشنهادها لزوما توسط مجلس تصویب نمی‌شود.

رادان در ارتباط با وضعیت بازار سرمایه در صورت توافق گفت: با توافق، منابع مالی به دست دولت می‌رسد و دولت باید با استفاده از این منابع تورم را کنترل کند و پیشرانی تورم از بازار گرفته شود.

وی بیان کرد: اگر سایه تحریم از شرکت‌ها برداشته شود، برای شرکت‌ها فرصت‌های رشد و توسعه ایجاد می‌شود.

بهترین زمان برای اصلاحات ساختاری

این کارشناس بازار سرمایه در نهایت گفت: مسئولان سازمان بورس در شرایط فعلی که شاخص در کف است، می‌توانند برای اصلاحات ساختاری در بازار سرمایه اقدام کنند. فرصت مناسبی است تا مسئولان مرتبط با انجام آسیب شناسی بسته راهکار و نقشه عمل برای حذف ایرادات ساختاری از جمله دامنه نوسان را ارائه و اجرایی کنند.

کد خبر 443240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =