از بی‌اعتمادی سهامداران تا بودجه دردسرساز

تورم حاکم شده در کشور، کف‌سازی دلار در مرز ۳۰ هزار تومان و روند رو به افزایش تولید و فروش شرکت‌ها هم به روند بازار سهام کمکی نکرده و هفته سوم آذرماه با اخباری مبنی بر بودجه در مدار منفی دنبال شد و می‌توان گفت دغدغه این روزهای بازار سهام که نمادها را در قیمت‌های باورنکردنی قرار داده، بودجه سال ۱۴۰۱ است.

مژده ابراهیمی- صدای بورس، نمی‌توان انتظار روند متعادل و مثبتی را در بازار سهام داشت؛ چراکه همه چشم‌های معامله‌گران از سویی به تصویب بودجه دولت است و تا زمانی که تکلیف آن مشخص نشده است، می‌توان گفت روند خاصی را در بازار سهام شاهد نخواهیم بود.

الناز جمالی، مدیر مشاورسرمایه‌گذاری پاداش سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: با توجه به عدم اعتمادی که در بازار سهام شکل گرفته است و روند فرسایشی که در چند ماه اخیر شاهد آن هستیم، نمی‌توان انتظار یک روند متعادل و مثبت را در بازار سهام داشت؛ چراکه نه تنها این بی‌اعتمادی انگیزه سهامداران را سلب کرده، بلکه مانع ورود نقدینگی به بازار سهام شده است. البته معضل این روزهای بازار سهام در کنار بی‌اعتمادی، نبود نقدینگی است.

وی افزود: تورم حاکم شده در کشور، کف‌سازی دلار در مرز ۳۰ هزار تومان و روند رو به افزایش تولید و فروش شرکت‌ها هم به روند بازار سهام کمکی نکرده است و هفته سوم آذرماه با اخباری مبنی بر بودجه در مدار منفی دنبال شد و می‌توان گفت دغدغه این روزهای بازار سهام که نمادها را در قیمت‌های باورنکردنی قرار داده، بودجه سال ۱۴۰۱ است.

جمالی عنوان کرد: اخبار منتشر شده از بودجه ۱۴۰۱ موجب شد تا هفته سوم آذرماه با افت ۵ درصدی نماگر بورس تهران همراه شویم. همان‌طور که اشاره کردیم در هفته گذشته نگاه معامله‌گران بازار سهام به لایحه بودجه ۱۴۰۱ بود.

به گفته وی، لایحه‌ای که ۳ نشانه منفی مهم برای بورسی‌ها داشت و موجب افت قیمت‌ها در عمده نمادهای بازار سهام شد. کاهش واگذاری سهام دولت در بازار سهام اولین سیگنال منفی لایحه بودجه بود. واگذاری دارایی دولت در لایحه بودجه سال آینده نسبت به سال جاری کاهش ۳۲ درصدی دارد که از سیگنال‌های منفی به بازار سهام به شمار می‌رود.

مدیر مشاورسرمایه‌گذاری پاداش سرمایه تصریح کرد: نرخ خوراک صنایع بزرگ بورسی افزایش خواهد داشت. همچنین نرخ سوخت فولاد، پتروشیمی و پالایشی‌ها که در بودجه سال جاری با تخفیف ۷۰ درصدی به این صنایع فروخته می‌شد، در لایحه ۱۴۰۱ معادل نرخ خوراک مصرفی پتروشیمی‌ها تعیین شده است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: نمی‌توان انتظار روند متعادل و مثبتی را در بازار سهام داشت؛ چراکه همه چشم‌های معامله‌گران از سویی به تصویب بودجه دولت است و تا زمانی که تکلیف آن مشخص نشده است، می‌توان گفت روند خاصی را در بازار سهام شاهد نخواهیم بود.

کد خبر 443182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =