بازار چشم‌ انتظار

این روزها قوی‌ترین عاملی که می‌تواند نویدبخش بهبود شرایط بورس باشد، متوقف شدن روند خروج پول از بازار و در ادامه آغاز روند ورود پول است و شاید خبر خوب این روزها کاهش سرعت خروج پول در هفته اخیر باشد.

مژده ابراهیمی صدای بورس؛ به نظر می‌رسد فعالان بیشتر بازارها در هر بخش از اقتصاد با توجه به ابهامات موجود داخلی، در حال حاضر نمی‌خواهند ریسک تصمیم‌گیری را تا مشخص شدن حداقلی شرایط بپذیرند.

الهه ظفری، مدیر تحلیل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: ریسک و بازده در این روزهای بازار بیشتر از گذشته در حال ایفای نقش است؛ دو بال اصلی تمام بازارها که در روزهای رشد و رونق، بسیار خوش‌بینانه در نظر گرفته می‌شود و در این روزهای ترس و ریزش‌های مداوم، بسیار بدبینانه!
وی افزود: در کنار تمام ریسک‌های موجود که این روزها به آن پرداخته می‌شود، ریسک نقدینگی فعالان بازار وزن قابل توجهی دارد؛ چراکه با توجه به چشم‌انداز بسیار مبهم وضعیت اقتصادی و بیش واکنشی بازار به اخبار بد و ریزش مداوم شاید سوال اصلی فعالان بازار این باشد که تا کجا و چقدر حاضر به درگیر کردن منابع خود هستند؟ هرچند بر اساس بسیاری از شاخص‌ها، وضعیت سودآوری شرکت‌ها در خور قیمت روی تابلوی معاملات آنها نباشد، اما با این وجود ترس بالایی وجود دارد مبنی بر این‌که در صورت ورود به معامله و نیاز به نقدینگی در آینده آیا تریدآفی وجود خواهد داشت یا خیر؟ که در این باره نمی‌شود از عملکرد بسیار ضعیف قانون‌گذار چشم‌پوشی کرد.
ظفری بیان کرد: بازار جهانی در حال حاضر تحت تاثیر وضعیت اتخاذ سیاست‌های پولی توسط بانک‌های مرکزی در مورد چگونگی ادامه‌دار بودن سیاست‌های بازار باز و نرخ بهره و وضعیت همه گیری نوع جدید ویروس کرونا است که این نگرانی‌ها باعث جذب سرمایه به سمت دارایی‌هایی با ریسک کمتر شده است. در داخل نیز بحث بودجه و توافق هسته‌ای ایران وجود دارد.


  • بیشتر بخوانید:

پذیره نویسی صندوق طلای زرین


مدیر تحلیل تامین سرمایه بانک ملت عنوان کرد: بر اساس تحلیل‌های موجود (بیشتر از منابع خارجی)، ایران به دلیل مسائل داخلی خود هرچند کوتاه‌مدت، اما در هر حال طی شش ماه اول سال میلادی آینده با غرب توافق خواهد کرد. همچنین به نظر می‌رسد فعالان اکثر بازارها در هر بخش از اقتصاد با توجه به ابهامات موجود داخلی (بیشتر با وزن سیاسی) در حال حاضر نمی‌خواهند ریسک تصمیم گیری را تا مشخص شدن حداقلی شرایط بپذیرند.
به گفته وی، با توجه به شرایط موجود این روزها، قوی‌ترین عاملی که می‌تواند نویدبخش بهبود شرایط بورس باشد، ابتدا متوقف شدن روند خروج پول از بازار و در ادامه آغاز روند ورود پول است و شاید خبر خوب این روزها کاهش سرعت خروج پول در هفته اخیر باشد. با این وجود هنوز به نظر می‌رسد نیاز به صبوری بیشتر و اتخاذ چشم‌انداز بلندمدت‌تر است.

کد خبر 443141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =