۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
پرسود و پرقدرت مانند «نوری»

پتروشیمی نوری یکی از بهترین نمادها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت و میان‌مدت است اما برای کوتاه‌مدت باید در آن احتیاط‌های لازم را به خرج داد.

وحید بلالی _ صدای بورس: پتروشیمی نوری از نمادهای گروه محصولات شیمیایی است که یکی از بهترین و سودسازترین نمادهای بازار سرمایه است، این شرکت یکی از بهترین شرکت‌های تولیدکننده محصولات آروماتیک و تنها شرکت تولیدکننده محصولات آروماتیک در بازار سرمایه ایران است. این انحصار باعث شده یکی از بهترین و سودسازترین شرکت‌های بازار سرمایه لقب بگیرد.

شرکت پتروشیمی نوری، چهارمین تولیدکننده محصولات آروماتیک کشور، به ظرفیت ۴.۵ میلیون تن در سال، در زمینی به مساحت ۶۱ هکتار در استان بوشهر، بندر عسلویه، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس احداث شده‌ است.

شرکت پتروشیمی نوری، سرویس‌های جانبی خود همچون برق، بخار، انواع آب، نیتروژن و... را از شرکت مبین انرژی خلیج فارس (یوتیلیتی متمرکز) دریافت می‌کند.

کاربرد محصولات تولید شده در پتروشیمی نوری
تهیه و تولید: پلی استرها، الیاف مصنوعی، رنگ‌ها، رزین‌ها، بطری‌های یکبار مصرف، نایلونریا، شوینده‌ها، ترکیبات دارویی، سموم دفع آفات، حلال صنعتی.

کاربرد محصولات فرعی پتروشیمی نوری

یکی از مهمترین خوراک‌های واحدهای الفینی همچنین قابل استفاده در صنایع پالایشگاهی جهت تهیه فرآورده‌های نفتی.

سهامداران اصلی پتروشیمی نوری
شرکت پتروشیمی خلیج فارس یا همان نماد «فارس» سهامدار عمده پتروشیمی نوری بوده و ۶۸ درصد سهام آن را داراست، ۱۵ درصد دیگر سهام پتروشیمی نوری متعلق به «تاپیکو» و ۵ درصد سهام عمده آن نیز متعلق به «وصندوق» است.

وضعیت بنیادی نوری
این شرکت وضعیت فوق‌العاده‌ای دارد، eps این شرکت ۱۷۱۳۲ بوده که بسیار خوب است، متوسط pبهe نوری ۶.۲۹ بوده که از متوسط گروه ۲ واحد هم پایین‌تر است، pبهs این شرکت نیز فوق‌العاده بوده و عدد ۱.۴ است.

تابلوخوانی
ارزش بازار این سهم ۹۷ همت بوده که تقریبا ۴ برابر ارزش بازار نماد «شگویا» (پتروشیمی تندگویان) و بیش از ۵ برابر نماد «پترول» است، سودسازی آن هم بیش از ۱۳ برابر نماد شگویا و بیش از هزار برابر پترول است. این میزان از ارزندگی در بین نمادهای بورسی کم نظیر است.

ارزش معاملات نوری برابر با ارزش کل بازار پترول است و این نشان از ضریب نقدشوندگی نوری است که ضریب نقدشوندگی آن ۹۹ درصد است و خریدار آن برای فروش معمولا به مشکلی نمی‌خورد.

۹۱ درصد سهامداران عمده نوری حقوقی‌ها هستند و تنها ۹ درصد از آن را حقیقی‌ها تشکیل می‌دهند، جزئیات معاملات حقیقی و حقوقی نوری در روز شنبه عبارت است از:

در محدوده مثبت
خرید حقیقی: ۱.۳ میلیون سهم
سرانه: ۱۳ میلیون تومان
فروش حقیقی: ۱.۲ میلیون سهم
سرانه: ۱۵ میلیون تومان
خرید حقوقی: ۱۴۱ هزار سهم
فروش حقوقی: ۲۷۸ هزار سهم

روانشناسی سهم
اگر حقوقی این سهم بخواهد می‌تواند به راحتی آن را به صف فروش ببرد، اما رویه این سهم نشان می‌دهد حقوقی این سهم توانسته این سهم را مدیریت کند و یکی از معدود سهم‌هایی که از سقف تاریخی خود در مرداد ماه 99 و از ریزش تاریخی بورس که بسیاری از مردم را به خاک سیاه نشاند، توانسته صعودی باشد، همین نماد نوری است.

نوری از تیر ماه 99 تا به امروز 124 درصد بازدهی داشته، جالب است بدانید این نماد یک سقف تاریخی جدیدی در ابتدای آبان ماه زده و از آن سقف اکنون بیش از 23 درصد فاصله گرفته است.

تحلیل تکنیکال
همانطور که در تصویر زیر می‌بینید نوری بعد از ساختن یک سقف جدید، ریزش بیش از 23 درصدی داشته که در معاملات این هفته تقاضاهای ریزش به سمت بالا جمع شده است.

پرسود و پرقدرت مانند «نوری»

خروج پول هوشمند از نماد نوری به درستی دیده می‌شود، در 2 هفته گذشته حقیقی‌ها بیش از 4 برابر خرید، فروخته‌اند، اما رسیدن استوک استیک، شاخص پول هوشمند، به کف می‌تواند این نماد را باز هم پرتقاضا کند.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، نوری در تایم فریم روزانه با یک کندل اینگالف توانسته ریزش را قطع کند و سپس با یک کندل جمع شونده به سمت بالا کندل اینگالف را حفظ کند. کندل سوم که روز شنبه انجام شد یک کندل حمایتی دیگر از اینگالف بود و توانست کانال نزولی به سمت بالا را بشکند.

پرسود و پرقدرت مانند «نوری»

پرسود و پرقدرت مانند «نوری»

همانطور که در عکس فوق می‌بینید کانال نزولی 6 هفته‌ای در تایم فریم روزانه شکسته شده اما در تایم فریم هفتگی این کانال نزولی هنوز شکسته نشده و نیاز به تثبیت نوری در قیمت بالاتر از 11 هزار تومان دارد، عکس زیر را ملاحظه کنید:

پرسود و پرقدرت مانند «نوری»


نوری در تایم فریم هفتگی یک واگرایی منفی در اندیکاتور macd به سمت پایین را می‌دهد که البته این واگرایی هنوز تایید نشده است.


نوری برای سرمایه‌گذاری بلندمدت و حتی میان‌مدت نماد فوق‌العاده‌ای است اما برای افرادی که می‌خواهند به دید کوتاه‌مدت روی این نماد حساب کنند، باید حساب شده وارد شده و تا تعیین تکلیف این نماد در این هفته صبر کنند.

کد خبر 443080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =