تورم را نادیده بگیریم بودجه انقباضی است

عضو هیات مدیره سبدگردان دارا گفت: در مورد بودجه ۱۴۰۰ اگر تورم را نادیده بگیریم بودجه انقباضی است.

حسین حریریان - در گفت و گوی زنده صدای بورس مطرح شد: نگاه و نوع نظارت دولت بر بازار سرمایه بسیار اهمیت دارد و شفاف سازی از سمت ناظرین در کنار تمام این موارد منجر به بازگشت اعتماد مردم به بورس می‌شود.

مجید امروی عضو هیات مدیره سبدگردان دارا با اشاره به کم اثر بودن تورم بر بودجه سال آینده ادامه داد: با وجود این اثر تورمی کمتر از سال آینده این بودجه حتی با خبرهای بد نرخ سوخت و نرخ خوراک برای بازار سرمایه بودجه خوبی است اما در کلیت اگر مشکل نرخ سوخت و نرخ خوراک (با شرایط فعلی دولت ) لوایح باقیمانده خوب به نظر می‌رسد. برای مثال دلار ۲۳ هزار تومانی به عنوان کف دلاری برای بازار سرمایه می‌توان حداقل ریسک آن را پوشش دهد.

عضو هیات مدیره سبدگردان دارا با بیان اینکه بهره مالکانه سال‌های قبل هم وجود داشته است، گفت: این موضوع به عنوان لایحه‌ در بودجه از سال‌های قبل نیز شناسایی می‌شده سال گذشته ۲-۳ برابر بهره مالکانه محقق شد امسال هم همان میزان خواهد بود ولی ظاهرا عدد ۴۰ هزار میلیارد به ۳۰ هزار میلیارد تغییر می‌کند که با نرخ های فعلی تاثیر چندانی بر بازار سرمایه نخواهد داشت.


بیشتر بخوانید:

قربانی بودجه ۱۴۰۱ کیست؟


وی در پاسخ به سوال نرخ حامل‌های انرژی چنین گفت: دو نوع گاز مصرف می‌شود در پتروشیمی‌ها بخشی گاز را به عنوان سوخت و بخشی از آن را در فرآیندهای مختلف استفاده می‌کنند. مطابق سال‌های گذشته با توجه به استفاده اغلب صنایع مثل سیمان و فولاد باید در نظر گرفته شود که افزایش نرخ سوخت نرخ بهای تمام شده تمام صنایع را افزایش می‌دهد. در سال‌های گذشته شاهد تعیین نرخ سود با ضریبی از نرخ خوراک بودیم مثلا در صنعت فولاد که نرخ سوخت ۱۰ درصد نرخ خوراک بود، برای صنعت فولاد نیز نرخ سوخت ۳۰ درصد نرخ خوراک بود.

این فعال بازار سرمایه افزود: دولت برای تامین کسری دو راه در اختیار دارد ابتدا از طریق چاپ پول ناشی از دلارهای صادراتی که دسترسی به منابع آن امکان پذیر نیست، راه دوم با انتشار اوراق و جذب منابع تامین کسری کند. بنابراین دولت راه دوم را در پیش گرفته است. به علاوه تامین منابع از شرکت‌ها؛ بحث نرخ خوراک طبق شواهد در محدوده ۶ هزار تومان است که با این شرایط برخی از صنایع را با مشکل مواجه می‌کند و حتی منجر به ۱۰ تا ۴۰ درصد افزایش بهای تمام شده برخی شرکت‌ها می‌شود، شنیده‌ها حاکی از تلاش برای تغییر این نرخ به ۳۲۰۰ تومان است.

امروی در مورد بودجه اظهار داشت:در مورد بودجه ۱۴۰۰ اگر تورم را نادیده بگیریم بودجه انقباضی است. اما روشن است که این بودجه توانایی محقق شدن را ندارد و کسری بودجه شدید را برای سال بعد متصور هستم .

امروی در مورد پیش بینی بازار چنین گفت: رسیدن قیمت سهام که ناشی از عرضه و تقاضاست به ارزش ذاتی به عوامل زیادی چون ثبات بازار و نهادهای ناظر بستگی دارد اما چیزی که مشخص است پس از گذشت زمان های مختلف قیمت سهام به ارزش ذاتی خود نزدیک می‌شود. به نظر من بازار تا ۴ ماه آینده با نوسان همراه است ، اما تا ۲-۳ ماه اول سال آینده رشد خوبی خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: مزیت بودجه امسال منطقی شدن دلار و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که دولت دلار ۲۳ هزار تومانی را به عنوان نرخ مرجع قبول کرده است، پس ریسک ناشی از دلار کم شده است و صنایع که از محل این افزایش نرخ بهرمند می‌شوند مورد استقبال واقع می‌شوند. اتفاقی که در شرایط فعلی رخ داده است نرخ دلار نیمایی بوده که با شیب کم رشد می‌کند و به نزدیکی دلار آزاد می‌رود که این رویداد به نفع شرکت‌های صادرات محور است.

وی در انتها گفت : با توجه به کنترلی شدن قیمت ها باید به سمت صنایعی رفت که کمتر از قیمت گذاری دور هستند، صنعت پتروشیمی با رشد دلار نیما رشد خوبی خواهد داشت و صنایع داخلی که قیمت گذاری خیلی تاثیر زیادی برآنها ندارد، مثل صنایع کاشی و امثال آن حتی صنایع کوچکی که با افزایش نرخ دلار محصولات خود را با مصوبه هیات مدیره افزایش نرخ می‌دهند، از دسته صنایع سود ساز هستند.

کد خبر 443056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =