انحصار عامل توقف رشد و عقب ماندگی

نشست علمی کمک به حل معضلات کشور امروز با حضور غلامرضا حداد، حسین عبده تبریزی، محمدعلی دهقان دهنوی، علی مروی و علی سرزعیم برگزار شد.

به گزارش صدای بورس؛ علی مروی، عضو هیئت مدیره دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در خصوص بحث لایحه یکسری بدتنظیم‌گری‌هایی در مباحث دامنه نوسان، حجم مبنا، انحصارگری و یا سختگیری در مورد شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بازار سرمایه در سال‌های پیش جدی نبود، گفت: در سال‌های ۱۳۹۹ و ۹۸ نرخ بهره حقیقی بسیار منفی شد که در نهایت با وجود رشدی هیجانی در بازار شاهد دوره طولانی رشد بودیم که این وضعیت، وضعیتی مطلوب و پایدار نبود.
مروی گفت: وضعیت نرخ بنیادی باعث شکل گیری حباب در بازار می‌شود و زمانی که حباب ریخت، به نوعی اصلاح است اما در واقع چنین نیست. در این خصوص باید یک پارادایم رشد داشته باشیم.
وی در ادامه این نشست عنوان کرد: در بحث نظام حکمرانی شرکتی منافع سمت سهامداران عمده است و به نوعی سهامدار خرد نابود می‌شود و اعطای مجوزها نیز باعث رانت خواهد شد و در این مورد باید سختگیری اعمال شود.


بیشتر بخوانیم:

قوانین مدون کافی برای بعد بحران‌های ملی نداریم

از دست رفتن فرصت جبران کسری بودجه


همچنین در بحث عملکرد سبدگردان، سقف عملکرد باید سخت شود و نظارت باعث ارتقاء شفافیت باشد.
مروی بیان کرد: بازار بدهی و سهام مکمل هم هستند در جهان اما در حال حاضر رقیب یکدیگر هستند. همچنین بحث سفته بازی در بازار سهام خوب است زیرا باعث وجود نقدینگی و تامین مالی می‌شود.
وی در آخر به بحث اقتصاد سیاسی پرداخت و گفت: چند محور وجود دارد در محور اول رانت خواری سیستمی وجود دارد که باعث گرفتن مجوز شده است و بعد اقتصاد سیاسی، چرخه‌های انتخابی و پروژه‌ای کردن سهم است.
همچنین انحصار باعث توقف رشد و عقب ماندگی است.

کد خبر 442798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =