بازار همچنان نوسانی خواهد بود / پناه سرمایه گذاران به صندوق ها

بازار سهام برای آغاز یک رشد مطلوب نیازمند گذشت زمان بیشتر و یا دریافت یک خبر یا محرک جدی است که اطمینان دهد که روند نزولی قیمت‌ها متوقف شده است.

مژده ابراهیمی صدای بورس؛ به دلیل وجود ابهامات ناشی از روند نرخ بهره و نتیجه مذاکرات برجام، وضعیت نوسانی بازار سهام ادامه خواهد داشت. همچنین این تفکر برای سرمایه گذاران که شاید امکان خرید سهام در قیمت‌های پایین‌تر وجود داشته باشد، بسیاری از سرمایه‌ها در انتظار بهترین نقطه ورود به بازار هستند پول های پارک شده در صندوق‌های درآمد ثابت و سپرده بانکی منتظر زمان مناسب برای حرکت به سمت بازار سرمایه هستند.

محسن صادقی – کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: در طول ۱۶ ماه گذشته، با وجود رشد حدود ۶۰ درصدی شاخص تورم، رشد ۳۰ درصدی نرخ دلار سامانه نیما، رشد بیش از ۴۰ درصدی دلار بازار آزاد، رشد بیش از ۲۶ درصدی سکه بهار آزادی و طلا و رشد حدود ۹۰ درصدی قیمت خودرو در بازار آزاد، شاخص کل بورس بیش از ۳۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است.
وی افزود: عوامل درونی و بیرونی متعددی منجر به طولانی‌شدن روند نزولی بازارسرمایه و ادامه قهر سرمایه‌گذاران با بازار سهام شده است. افزایش ریسک سیاسی، وضعیت مبهم مذاکرات هسته‌ای و عواقب آن، ابهام در حمایت دولت از بازارسرمایه، افزایش تامین مالی دولت از بازار سرمایه، افزایش نرخ بهره بین بانکی، افزایش نرخ بهره اسناد خزانه اسلامی، نگرانی از اعمال سیاست‌های انقباضی و کاهش نرخ تورم، احتمال ریزش دلار، از مهمترین عوامل ترس سرمایه‌گذاران در این دوره بوده است. اما چیزی که بیش از عوامل بیرونی منجر به ایجاد و تشدید این جو بی اعتمادی شده، شکل‌گیری حباب قیمتی در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۹ در سهام کوچک و حاشیه‌ای بازار، متضرر شدن سهامداران تازه‌وارد و تشدید خروج آنها از بازار، ناکافی بودن تدابیر حمایتی و تصمیمات مقطعی برای کمک به حفظ بازار سهام بوده است.


  • بیشتر بخوانید:

۷ خبر خوب از بودجه ۱۴۰۱ برای بازار سرمایه


صادقی عنوان کرد: در حال حاضر باتوجه به کاهش بیش از ۱۵ درصدی شاخص کل، افت ۱۶ درصدی شاخص کل فرابورس و کاهش ۲۳ درصدی شاخص کل هم وزن از اوج بازار در اوایل شهریورماه، اکثر سهام بزرگ و بنیادی به نقاط حمایتی خود نزدیک شده‌اند و انتظار ریزش بیشتر قیمت‌ها کمتر شده است. حجم بسیار پایین معاملات در روند منفی نیز موید همین موضوع است.
به گفته وی با استناد به وضعیت سودآوری شرکت‌ها، متغیرهای اقتصادی نظیر قیمت‌های جهانی، نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ بهره و همچنین با در نظر گرفتن ریسک‌های سیاسی، اکثر قیمت‌ها به ویژه در سهام بزرگ و بنیادی بازار، ارزنده هستند. ولی متاسفانه به دلیل وجود ابهامات ناشی از روند نرخ بهره و همچنین نتیجه مذاکرات برجام، وضعیت نوسانی بازار سهام ادامه خواهد داشت و به دلیل امکان خرید سهام در قیمت‌های پایین‌تر، بسیاری از سرمایه‌ها همچنان در انتظار بهترین نقطه ورود به بازار، در صندوق‌های درآمد ثابت و سپرده بانکی منتظر خواهند ماند.
این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا زمان ایجاد اطمینان خاطر نسبت به تغییر روند نزولی، سرمایه‌گذاران اقبال زیادی به بازار سهام نداشته باشند و همچنان کمبود نقدینگی مانع ثبات و رشد قیمت‌ها باشد.

وی افزود: بازار سهام برای آغاز یک رشد مطلوب نیازمند گذشت زمان بیشتر و یا دریافت خبر یا محرکی جدی است که اطمینان بدهد که روند نزولی قیمت‌ها متوقف شده است.

کد خبر 442779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =