داستان سیمان و مازوت/ متهم ردیف اول آلودگی هوا کیست؟

تنها 16 واحد شامل سیمانی‌های جنوب کشور، تولیدکنندگان سیمان سفید و واحدهای نزدیک به شهر از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ حیات سیمان به دو انرژی برق و گاز وابسته است. با سرد شدن هوا و کمبود انرژی، کارخانجات سیمانی و فولادی در ردیف اول قطعی گاز قرار دارند. یکی از متهمان ردیف اول آلودگی هوای تهران، مازوت سیمانی‌هاست.

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ارتباط با شرایط انرژی سیمانی‌ها به صدای بورس اظهار کرد: در حال حاضر ۷۷ کارخانه سیمانی در سراسر کشور فعال هستند از این تعداد، گاز ۶۰ واحد به طور کامل قطع شده و مازوت به عنوان سوخت جایگزین گاز به این کارخانجات تخصیص داده می‌‍شود. تنها 16 واحد شامل سیمانی‌های جنوب کشور، تولیدکنندگان سیمان سفید و واحدهایی که نزدیک به شهرها قرار دارند، از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

وی در ارتباط با تفاوت قیمت مازوت و گاز گفت: قیمت گاز از ابتدای مهر ماه گران‌تر و به بیش از ۵۰۰ تومان رسیده، قیمت مازوت نسبت به سال پیش تغییری نکرده است و در حال حاضر ۳۰۰ تومان در هر لیتر به کارخانجات تحویل داده می‌شود. نکته مهم آنکه هزینه حمل هر لیتر مازوت بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ تومان است.


بیشتر بخوانید

گرانی سیمان در بورس کالا/ مسئولان پاسخ دهند

سیمان اسیر مثلث تصمیم‌گیری


دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ارتباط با دلیل تفاوت نرخ حمل گفت: در برخی مناطق به دلیل فاصله بین مراکز پخش فرآورده‌های نفتی تا کارخانه، قیمت حمل مازوت گران‌تر از خود مازوت تمام می‌شود. بنابراین هر چه فاصله بین مراکز پخش و کارخانجات کمتر باشد، قیمت سیمان مقرون به صرفه‌تر تولید می‌شود.

سیمانی‌ها مقصر آلودگی تهران نیستند

وی با رد ادعای مازوت کارخانجات سیمانی به عنوان علت آلودگی تهران گفت: گاز کارخانجات سیمانی اطراف تهران قطع نشده و تنها میزان تخصیص گاز و به تبع آن تولید این کارخانجات کاهش یافته است.

میزان عرضه روزانه سیمان چقدر است؟

شیخان میزان عرضه روزانه سیمان در کشور را یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: با وجود گرانی پتروشیمی‌ها، هزینه تولید سیمان 15 درصد نسبت به قبل افزایش یافته است اما سیمان همچنان بر اساس سازوکار بورس کالا و بدون تغییر همچون قبل معامله می‌شود.

کد خبر 442753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =