سیمان اسیر مثلث تصمیم‌گیری

در حالی که دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزایش ۱۵ درصدی قیمت پایه سیمان را منوط به تایید بورس کالا می‌داند، بورس کالای ایران در این خصوص سکوت کرده است.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ امروز خبری مبنی بر گرانی ۱۵ درصدی قیمت پایه سیمان در بورس کالا رسانه‌ای شد. در حقیقت این افزایش منوط به تایید بورس کالای ایران و وزارت صمت است.

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به این پرسش که آیا انجمن سیمان صلاحیت قیمت‌گذاری دارد، گفت: انجمن به عنوان تشکل، قیمت پایه سیمان را با هماهنگی بورس کالا اعلام می‌کند. جدول اعلام شده به عنوان پیشنهاد انجمن سیمان به بورس کالا مطرح شده است و در ارتباط با آن در حال مذاکره با بورس کالا هستیم.


بیشتر بخوانید:
گرانی سیمان در بورس کالا/ مسئولان پاسخ دهند


در پیگیری‌های صدای بورس، بورس کالای ایران در ارتباط با تایید یا تکذیب پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مبنی بر گرانی ۱۵ درصدی قیمت پایه سیمان سکوت کرد.

کارشناسان بورس کالایی بیان می‌کنند، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان باید با هماهنگی وزارت صمت قیمت پایه سیمان را اعلام کند. سازوکار تعیین قیمت در بورس کالای ایران به این شکل است که در شرایط عادی، تولیدکنندگان قیمت محصول خود را به بورس کالای ایران اعلام و قیمت آن در کمیته عرضه بورس کالا تایید می‌شود. اما عرضه سیمان در بورس کالا در شرایط عادی نیست و در تعیین قیمت آن، وزارت صمت دخالت می‌کند. بنابراین باید دید قیمت اعلام شده از سوی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان توسط وزارت صمت قابل تایید است یا خیر؟ و در نهایت بورس کالای ایران چه نظری در ارتباط با آن اعلام می‌کند.

سعید انگبینی، مدیر واحد کالا و انرژی کارگزاری توسعه فردا به صدای بورس گفت: تعیین قیمت پایه محصولاتی همچون سیمان بر اساس تعاملات خاص و با تایید وزارت صمت انجام می‌شود. بورس کالای ایران بر اساس مصوبه‌هایی که وجود دارد، قیمت‌ها را تایید می‌کند، بنابراین در تعیین قیمت نقش چندانی ندارد.

شنیده‌ها حاکی از این است که هفته پیش جلسه‌ای با موضوع افزایش قیمت پایه سیمان برگزار شد و وزارت صمت با این تصمیم انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان موافقت نکرد اما انجمن با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها همچنان به دنبال افزایش قیمت است.

کد خبر 442501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =