بازار در هفته جاری چگونه خواهد بود؟

در چند هفته گذشته، به طور کلی بازارهای جهانی و بازار ارز داخل کشور، روزهای پرنوسانی را سپری کرده است که بخشی از آن تاثیر گرفته از شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا بوده است.

صدای بورس - زهره فدوی؛ ریسک های کلی بازار سرمایه را می توان در دو دسته داخلی و خارجی دسته بندی کرد. از جمله ریسک های داخلی کشور، می توان به بحث های مربوط به بودجه سال آینده و مشخص شدن نرخ ارز برای سال آتی، حذف شدن یا نشدن ارز 4200 تومانی، تعیین انرژی صنایع و ... را عنوان کرد. یکی دیگر از ریسک هایی که از داخل نشات می گیرد، ریسک مذاکرات احیای برجام است. در خصوص ریسک هایی که از خارج کشور می تواند بر صنایع تاثیر گذار باشد، ریسک نرخ های جهانی محصولات و شرایط اقتصاد جهانی است.

حامد فقرایی- کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با صدای بورس عنوان کرد: در چند هفته گذشته، به طور کلی بازارهای جهانی و بازار ارز داخل کشور، روزهای پرنوسانی را سپری کرده است که بخشی از آن تاثیر گرفته از شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا بوده است. در هفته جاری، بحث ارسال پیش نویس بودجه برای مجلس را داریم که هر گونه نظر و بحثی بر روی برخی از آیتم های بودجه می تواند بر بازار سرمایه نیز تاثیر گذار باشد. از طرفی در روزهای گذشته، حجم معاملات به صورت قابل توجهی با کاهش همراه شد؛ با وجود آنکه سهام بسیاری از شرکت ها از ارزندگی بالایی برخوردار است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می آید تا زمانی که حجم قابل توجهی از منابع وارد بازار سرمایه نشود و حجم معاملات پایین باشد، شاخص کل به عنوان نماد بازار سرمایه، توان عبور از مقاومت 1400 تا 1450 هزار واحد را نخواهد داشت، در نتیجه مانند بسیاری از روزهای سپری شده، همچنان بازاری نوسانی خنثی را شاهد خواهیم بود.


  • بیشتر بخوانید:

سبقت گرفتگان هفته


فقرایی گفت: بر اساس شنیده ها، رقم تسعیر دلار در بودجه سال بعد 23 هزار تومان در نظر گرفته شده که می توان به عنوان حداقل نرخ ارز حتی در صورت دستیابی به توافقی مناسب در مذاکرات، ذکر کرد. قیمت های جهانی نیز هر چند در روزهای اخیر نوساناتی را شاهد بوده، اما همچنان در بازه های زمانی بلندتر، نرخ ها با ثبات به نظر می رسد. از طرفی نیز به نظر می رسد ریسک های در نظر گرفته شده برای اثرات امیکرون، پس از آنکه شواهد نشان داده است که واکسن های قبل موثر هستند، با کاهش همراه شده است و می توان انتظار داشت حداقل در بخشی هایی از بازار کامودیتی ها، با ثبات همراه باشیم.

وی افزود: با نوسانات نرخ گاز در بازارهای جهانی نیز، باید شاهد نوساناتی در بخش پتروشیمی ها باشیم. هر چند به نظر می رسد با نزدیک شدن به روزهای سرد سال، کاهش دما تاثیر خود را بر نرخ مواد اولیه پتروشیمی ها و در نتیجه محصولات پتروشیمی ها خواهد گذاشت. اما به طور خلاصه می توان گفت در هفته پیش رو اگر اتفاق خاص و تاثیرگذاری نداشته باشیم، بازار سرمایه همچنان درگیر روندی خنثی و کم حجم خواهد بود، اما در بلند مدت قطعا آینده برای بازار سرمایه روشن تر خواهد بود.

کد خبر 442751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =