کروی؛ نمادی ارزنده در کف قیمتی و بسیار جذاب

هلدینگ توسعه معادن روی ایران با سودسازی خوب و در جایگاه کف قیمتی می تواند گزینه صعود در هفته‌های آتی بازار سرمایه باشد.

صدای بورس؛ وحید بلالی: هلدینگ توسعه معادن روی ایران (سهامی عام) یا همان نماد «کروی» به منظور اجرای پروژه‌های توسعه صنعت روی در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد.

در دی ماه ۱۳۷۶ با تشکیل کمیته راهبری توسط وزارت معادن و فلزات وقت عملاً تلاش و فعالیت جهت تشکیل شرکتی به صورت سهامی عام به منظور ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید روی به میزان یکصد هزار تن در سال آغاز گردید و با جلب مشارکت ۲۷ نهاد ملی و منطقه‌ای به عنوان هیأت مؤسس و با اخذ تأییدیه از اداره ثبت زنجان در تاریخ ۱۳۷۶/۱۱/۲۱ نسبت به عرضه سهام به عموم مردم ایران اقدام شد .

کروی در سال ۷۹ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران مورد پذیرش قرار گرفت و سهام آن در فروردین ماه سال ۱۳۸۰ بر روی تابلوی بورس معامله شد.

موضوع فعالیت
ایجاد و احداث کارخانه‌های استحصال فلز روی از معادن روی کشور، سرمایه‌گذاری و مشارکت در کارخانه‌های تولید روی، اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری، تولید و تغلیظ مواد معدنی، واردات ماشین‌آلات، تجهیزات، مواد مصرفی، لوازم یدکی مورد نیاز از خارج کشور و یا تأمین از داخل کشور، مشارکت در سایر شرکتها از طریق تأسیس یا تعهد سهام شرکتهای جدید، خرید یا تعهد سهام شرکتهای موجود در زمینه‌های تولیدی، صنعتی، طراحی مهندسی، مطالعاتی و تحقیقاتی، خدماتی،ارائه خدمات فنی، مشاوره‌ای، صنعتی، فروش و توزیع محصولات تولیدی داخل و خارج از کشور.

مبادرت به انجام کلیه امور و عملیات صنعتی، معاملات مالی‌، اخذ تسهیلات اعتباری و وام از بانک‌ها، صادرات و واردات کالاهای مجاز بازرگانی، اخذ نمایندگی از سایر شرکت‌های داخلی و خارجی و اعطاء نمایندگی، اقدام به عملیات بازرگانی موضوع قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای تحقق اهداف شرکت لازم یا مفید به نظر برسد و جهت تأمین اهداف و موضوع شرکت ضرورت داشته باشد.

شرکت‌های زیر مجموعه کروی
شرکت کالسیمین، شرکت ملی سرب و روی ایران، شرکت فرآوری مواد معدنی ایران، ذوب روی بافق، ذوب و احیای روی قشم، تولید روی بندرعباس، صنعت روی زنگان، صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود، معدنکاران انگوران، بازرگانی توسعه صنعت روی، سرمایه گذاری اندیشه محوران

تحلیل بنیادی
کروی در گروه استخراج کانه‌های فلزی قرار دارد و نسبت PبهE این نماد برابر است با ۸.۶۹ که با میزان متوسط این گروه تقریبا برابر است، این نماد EPS بسیار خوبی را ساخته و توانسته ۲۵۶۷ واحد را کسب کند، EPS این نماد از فولاد مبارکه ۴۰۰ واحد بیشتر و دو نیم برابر نماد فملی است که نشان از ارزندگی کروی می‌دهد.

تحلیل تابلوخوانی
ضریب نقدشوندگی کروی ۸۶ درصد بوده که میزان مناسبی است، قدرت خریدار به فروشنده کروی از ابتدای آذر ماه به سمت خریدارها چربیده و قدرت خریدار به فروشنده این نماد از ابتدای آذرماه برابر است با: ۱.۲، ۲.۲، منفی ۰.۸، ۱.۱، منفی ۰.۷، ۱.۶، منفی ۰.۷، ۱.۴، ۱.۴، ۱.۷، ۱.۵، ۱.۸، منفی ۰.۵

همانطور که در فوق می بینید تنها چهار روز از ابتدای آذر تا به امروز قدرت خریدار به فروشنده منفی بوده و در ۹ روز کاری دیگر این میزان مثبت بوده است.

۶۱ درصد سهامداران عمده کروی حقوقی ها هستند. جزئیات معاملات حقیقی و حقوقی در روز چهارشنبه عبارت است از:

در محدوده منفی
خرید حقیقی: ۴۸۰ هزار سهم
سرانه: ۱۷ میلیون تومان
فروش حقیقی: ۹۰۰ هزار سهم
سرانه: ۳۳ میلیون تومان
خرید حقوقی: ۴۲۰ هزار سهم

در محدوده مثبت
خرید حقیقی: ۳۹۳ هزار سهم
سرانه: ۱۴ میلیون تومان
فروش حقیقی: ۱.۴ میلیون سهم
سرانه: ۳۶ میلیون تومان
خرید حقوقی: ۹۹۴ هزار سهم

همانطور که در بررسی فوق ملاحظه می کنید، حقوقی ها در معاملات چهارشنبه فقط خریده‌اند و فروشی نداشته‌اند اما قدرت خریدار به فروشنده حقیقی ها منفی است معاملات بزرگ حقیقی ها هم در روز چهارشنبه هم منفی است.

روی در بازار جهانی
قیمت روی در بازار جهانی بعد از افت شدید در سال ۲۰۱۸ ، باز هم در سال ۲۰۲۱ توانسته قله قبلی را پس گرفته و اکنون در قیمت ۳۲۹۵ دلار باشد.

کروی؛ نمادی ارزنده در کف قیمتی و بسیار جذاب

روی یک الگوی راندینگ بزرگ ساخته و اگر باز هم بتواند قله ۳۷۵۰ را پس بگیرد در سال ۲۰۲۰ می توان منتظر صعود دوباره قیمت در بازار جهانی بود. طبیعتا افزایش جهانی قیمت روی می تواند تاثیر مستقیم بر هلدینگ بزرگ روی در ایران داشته باشد.

تحلیل تکنیکال کروی
کروی در تایم فریم ماهانه دقیقا در نقطه پیوت لاین صفر قرار داشته و حفظ این نقطه برای صعود آینده کروی بسیار مهم است.

کروی؛ نمادی ارزنده در کف قیمتی و بسیار جذاب

کروی طبق تصویر زیر در تایم فریم ماهانه یک مثلث بزرگ ساخته و رهایی از بند این مثلث می تواند با بازده خوبی برای کروی به ارمغان بیاورد.

کروی؛ نمادی ارزنده در کف قیمتی و بسیار جذاب

طبق بررسی فیبوناچی زمانی به نتیجه جالبی رسیدیم، کروی ممکن است در این هفته یا هفته آینده با یک روند پرقدرت صعودی مواجه شود، تصویر زیر را ببینید:

کروی؛ نمادی ارزنده در کف قیمتی و بسیار جذاب

کروی طبق تصویر زیر یک واگرایی مثبتی را در اندیکاتور MACD نشان می دهد، RSI هم به کف خط روند ماهانه خود رسیده و استوک استیک نیز به این ناحیه رسیده است.

کروی؛ نمادی ارزنده در کف قیمتی و بسیار جذاب

کروی برای رهایی از روند نزولی بیش از ۱۸ ماهه نیاز دارد با یک کندل اینگالف صعودی از سد این مقاومت گذشته و روند صعودی دوباره را آغاز کند که باید دید اتفاق می افتد یا خیر؟

کد خبر 442724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =