آینده پول دیجیتال

با گسترش بازار رمزارزها، این روزها برخی بانک‌های مرکزی جهان به دنبال انتشار ارز دیجیتال اختصاصی هستند.

به گزارش صدای بورس، واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش «جهان در سال ۲۰۲۲» به این موضوع پرداخته و نوشته است: بانک‌های مرکزی به انتشار پول دیجیتال خود نزدیک می‌شوند.

در این گزارش آمده است: سکه‌هایی که در دوران سزار آگوستوس (نخستین امپراتور روم) ضرب می‌شد، در یک سو نقش سر امپراتور و در سوی دیگر، یک دولفین و لنگر را داشتند. این نشان دریایی، بیانگر شعار محبوب امپراتور بود که می‌گفت: سریع‌ترین راه برای انجام کاری، انجام درست آن در بار اول است. چنین به نظر می‌رسد که این رویکرد را بانک‌های مرکزی جهان نیز در پیش گرفته‌اند چون برای نخستین بار به دنبال ضرب پول دیجیتال (CBDCs) برای خود هستند. در حال حاضر، تنها پولی که به دست بانک‌های مرکزی منتشر می‌شود و مورد استفاده مردم عادی قرار می‌گیرد، همان پول نقد (پول فیزیکی) است. از سویی، سیستم‌های پرداخت دیجیتال که در مسیر رونق و شکوفایی قرار دارند، به خدمات شرکت‌های خصوصی همچون بانک‌ها، ارائه‌دهندگان خدمات کارت‌های اعتباری و شرکت‌های فناوری متکی هستند. از آنجا که پول نقد تاریخ مصرف دارد، بانک‌های مرکزی به این فکر افتاده‌اند که جای آن را با یک جایگزین دیجیتال پر کنند.

آیا این به معنای پایان دوران سیطره پول فیزیکی است؟ امروزه بیش از ۹۷ درصد پول در گردش به شکل سپرده است. بانک‌های تجاری این پول‌ها را به صورت آنلاین، سپرده و آنها را به مجموعه‌ای از کدهای دیجیتال تبدیل می‌کنند. دیجیتالی کردن تراکنش کارت‌های بدهی و اعتباری و توسعه اپلیکیشن‌های بانکی، تراکنش‌های مبتنی بر پول نقد را به سمت فضای دیجیتال کشانده است.

در این میان، همه‌گیری بیماری کرونا نه تنها حرکت به سمت پرداخت‌های آنلاین و دیجیتال را تشدید کرده بلکه تمایل به کنار گذاشتن پول نقد و استفاده از جایگزین‌هایی همچون رمزارزها را افزایش داده است. پیش‌بینی می‌شود، با افزایش تمایل بانک‌های مرکزی جهان به انتشار ارز دیجیتال اختصاصی برای خود، این روند در سال ۲۰۲۲ ادامه یابد.

کد خبر 442695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =