بازار در برزخ توافق؟!

باوجود فضای ابهام آلود فعلی، نه ایران و نه آمریکا تمایلی به شکست مذاکرات ندارند و فعال‌سازی مکانیسم ماشه به شدت به ضرر ایران است .

مژده ابراهیمی صدای بورس؛ بیشتر تحلیلگران سیاسی معتقدند که نتیجه مذاکرات وین نه پیروزیست و نه شکست، از ابتدا هم قرار نبود با 5 روز، اختلافات پیچیده موجود حل شود. همچنین دیپلماسی نیاز به صبر و زمان معقول دارد و قرار نیست نتیجه مذاکرات فورا مشخص شود ؛ البته باید گفت در این دوره قطعا با یک مذاکرات فرسایشی روبرو هستیم.
احسان خاتونی – کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: بازار امروز با چندین موج مواجه شد. موج اول افزایشی بود و بازار سعی زیادی در مثبت شدن داشت، اما با تشدید عرضه ها در بانکی ها به تدریج خودروسازان و سایر نمادها نیز پر عرضه شدند،‌ اما در اواخر وقت بازار با یک موج انگیزشی و افزایشی در شاخص سازها مواجه شد و توانست بخش اندکی از منفی های خود را پس بگیرد.
وی افزود: پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و هلدینگ‌های وابسته از مهم‌ترین گروه های پرطرفدار در موج افزایش آخر وقت بازار بودند؛ البته بازار امروز یک رکورد کاهشی در ارزش معاملات را به ثبت رساند که بیش از هر چیز ناشی از کم رمقی بازار و افزایشِ تعدادِ و ارزشِ نمادهایِ دارایِ صفِ فروش بود. امروز برای سومین بار در 10 روز گذشته رکورد کم‌ترین ارزش معاملات خرد در 6 ماه گذشته شکسته شد که خود این اتفاق در نوع خود یک رکورد بود.


بیشتر بخوانید:

سرپرست جدید فرابورس معرفی شد


خاتونی عنوان کرد: اغلب تحلیلگران سیاسی معتقدند که نتیجه مذاکرات وین نه پیروزیست و نه شکست، از ابتدا هم قرار نبود با 5 روز، اختلافات پیچیده موجود حل شود. دیپلماسی نیاز به صبر و زمان معقول دارد. قرار نیست نتیجه مذاکرات فورا مشخص شود و در این دوره قطعاً با یک مذاکرات فرسایشی روبرو هستیم.
به گفته وی به نظر می رسد باوجود فضای ابهام آلود فعلی، نه ایران و نه آمریکا تمایلی به شکست مذاکرات ندارند. فعال‌سازی مکانیسم ماشه به شدت به ضرر ایران است. همچنین امروز تنها اشاره جزئی به عدم موفقیت در مذاکرات، نرخ ارز را به شدت رشد داد.
این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: امروز گروه خودرویی و بانکی نسبت به شکست مذاکرات بیش واکنشی نشان دادند و اصولا تقسیم بندی بازار به دلاری، ریالی یا برجامی و غیربرجامی صحیح نیست؛ چه بسا در سنوات گذشته، به عنوان مثال در خودروسازان، نمادهای ریالی زیادی بودند که بازدهی به مراتب بیشتری از دلاری ها داشتند. بنابراین انتظار می رود بازار به تدریج بر مدار عقلانیت وارد شد.
خاتونی بیان کرد: رگه هایی از تقویت تقاضا در اواخر وقت در شاخص سازان رخ داد که امیدها را نسبت به بازار فردا بسیار پررنگ کرده است. چه بخواهیم چه نخواهیم رشد بازار بر مدار تورم است و رشد نرخ ارز یکی از مهمترین دلایل افزایش تورم است. بنابراین انتظار می رود در صورت تثبیت و افزایش بیشتر نرخ ارز بازار فردا واکنش به مراتب بهتری را نشان دهد. اما در این بین عدم اطمینان به نرخ ها مطرح است؛ اما سیگنال هایی از بودجه منتشر شده است که می تواند کف نرخ ارز را بالاتر بیاورد.
وی اظهار داشت: گفته شده در بودجه ۱۴۰۱ قیمت فروش هر بشکه نفت ۶۰ دلار و نرخ تسعیر ارزی نیز ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

کد خبر 442459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =