بازدهی همگام با بازار

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش‌پرداز آریان (آیکو) با دریافت مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۸۹، فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر این مجموعه مدیریت سه صندوق سرمایه‌گذاری را بر عهده دارد که در ادامه ضمن معرفی آنها، مروری بر عملکردشان نیز خواهیم داشت.

جذب ریسک‌گریزان

مردادماه ۱۳۹۲، صندوق اندیشه فردا با هدف جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، فعالیت خود را در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های صندوق، با ریزشی ۹۱ درصدی در یک‌سال گذشته، اکنون در محدوده ۹۱۱ هزار میلیارد ریال قرار دارد. با توجه به ماهیت صندوق‌های با درآمد ثابت، بازار سهام سهمی ۱۴ درصدی از پرتفوی صندوق دارد و بیشترین سهم پرتفوی آن به ترتیب با ۵۵ و ۳۱ درصد به بازار اوراق بدهی و سپردۀ بانکی اختصاص یافته است. بازدهی سالانۀ صندوق اندیشه فردا در ۳۶۵ روز اخیر حدود ۵ درصد بوده که این نرخ در مقایسه با سپردۀ بانکی و بازدهی سایر صندوق‌های بادرآمد ثابت بازار پایین‌تر بوده است.

بازده ۱۴ درصدی

دیگر صندوق این مجموعه با نام میراث ماندگار پاسارگاد، یک صندوق نیکوکاری است که در گروه صندوق‌های مختلط، مشغول به فعالیت است. صندوق‌های نیکوکاری، بسته به امیدنامه و اساسنامۀ خود، تمام یا بخشی از درآمد و سود حاصله را صرف امور خیریه می‌کنند. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته، با وجود نوسانات بالا، در مجموع تغییر چندانی نداشته و تنها افتی معادل ۳ درصد را تجربه کرده است. این صندوق مختلط، ۶۴ درصد از سبد خود را به بازار سهام و در صدر آن گروه‌های «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «محصولات شیمیایی» و «واسطه‌گری‌های مالی و پولی» اختصاص داده و پس از آن بازار بدهی و سپردۀ بانکی به ترتیب با ۳۵ و یک درصد بیشترین بخش پرتفوی آن را تشکیل داده‌اند. بازدهی سالانۀ این صندوق نیز متاثر از ریزش شدید بازار سهام در سال گذشته و همسو با افت بازدهی سایر صندوق‌های سهامی و مختلط، کاهش داشته و اکنون در مرز ۱۴ درصد قرار دارد.


بیشتر بخوانید:

خودرویی‌ها و ۲ گروهی که بورس را می‌ترکانند/ ۳ دلیل رشد شاخص در هفته آینده


بازارگردانی ۶ نماد

صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی اختصاصی اندیشه زرین پاسارگاد فعالیت خود را از ۲۱ تیرماه ۱۳۹۹ با بازارگردانی ۵ نماد، «وپاسار»، «بپاس»، «آریان»، «میدکو» و «اتکای» شروع کرده است. در آذر ماه ۱۳۹۹، بازارگردانی نماد «های وب» نیز به این صندوق اضافه شده است. رسالت صندوق‌های بازارگردانی جلوگیری از دستکاری و نوسان غیرعادی سهام، افزایش نقدشوندگی، تنظیم عرضه و تقاضا و تحدید دامنه نوسان قیمت سهام و حق تقدم سهام‌های مذکور است. در جدول گزارش مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش‌پرداز آریان را مشاهده می‌کنید.

بازدهی همگام با بازار

بزرگترین مشاور سرمایه‌گذاری

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریان (آیکو) با شعار «تبلور دانش مالی در ارزش آفرینی» و با هدف ارائه و تولید خدمات و محصولات حرفه‌ای مالی در سال ۱۳۸۹ تشکیل شده و در حال‌حاضر بزرگترین شرکت مشاور سرمایه‌گذاری کشور است. دو حوزه اصلی فعالیت‌های شرکت شامل ارائه «خدمات مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری» و تولید «راهکارهای پشتیبانی تصمیم مالی» است.
در حال حاضر این مجموعه مدیریت سه صندوق سرمایه‌گذاری را بر عهده دارد. مردادماه ۱۳۹۲، صندوق اندیشه فردا با هدف جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، فعالیت خود را در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت آغاز کرد. بازدهی سالانۀ صندوق اندیشه فردا در ۳۶۵ روز اخیر حدود ۵ درصد بوده است. دیگر صندوق این مجموعه با نام میراث ماندگار پاسارگاد، یک صندوق نیکوکاری است که در گروه صندوق‌های مختلط، مشغول به فعالیت است، بازدهی سالانۀ این صندوق نیز متاثر از ریزش شدید بازار سهام در سال گذشته و همسو با افت بازدهی سایر صندوق‌های سهامی و مختلط، کاهش داشته و اکنون در مرز ۱۴ درصد قرار دارد. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی اختصاصی اندیشه زرین پاسارگاد نیز فعالیت خود را از ۲۱ تیرماه ۱۳۹۹ شروع کرده است و در حال حاضر بازارگردانی ۶ نماد بورسی را به عهده دارد.

  • شماره ۴۲۵ هفته نامه اطلاعات بورس _ صفحه ۱۶
کد خبر 442388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =