«شکام» درمسیر جهش صادرات

واحد تولید ماده مؤثره مترونیدازول «شکام»، ایران را به یکی از چهار کشور تولیدکننده این محصول تبدیل کرده است.

اوایل مهر ماه امسال، معاملات سهام شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز در فرابورس ایران آغاز شد و از آن زمان تاکنون قیمت این سهم در بیشتر روزهای معاملاتی با رشد همراه بوده است. این شرکت با بیش از ۲۵ سال سابقه فعالیت، شرکتی حد واسط شرکت‌های مادر پتروشیمی و پایین دست پتروشیمی است که نیازهای ۱۸ شاخه صنعتی را تأمین می‌کند. شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز در تاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۰ موفق به اخذ موافقت اصولی برای تولید ماده اولیه مولنوپیراویر شد. از داروی مولنوپیراویر برای درمان بیماری کرونا استفاده می‌شود. برای آگاهی از شرایط کنونی و برنامه‌های آتی «شکام» با سید محمد رضا موسوی اصفهانی، مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

  • درمورد شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز و فعالیت‌های آن توضیح دهید.

شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز در سال ۱۳۷۴ تأسیس شد و در این سال‌ها با افتتاح واحدهای مختلف تولیدی، توانست مجتمعی قابل اطمینان در تولید و تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف در کشور باشد. «شکام» شرکتی حد واسط بین شرکت‌های مادر پتروشیمی و پایین دست پتروشیمی است و در حال حاضر مواد لازم برای ۱۸ شاخه صنعت از جمله داروسازی، آرایشی و بهداشتی، صنایع شوینده، صنایع کشاورزی، صنایع غذایی و... را تولید می‌کند. بیش از هزار شرکت از مشتریان فعال شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز هستند. این شرکت در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارد. ابتدا در دهه ۷۰ واحد اتوکسیلات شرکت به بهره‌برداری رسید، پس از آن واحدهای مختلف دیگری مانند واحد تولید ماده مؤثره مترونیدازول که ایران را به‌ یکی از چهار کشور تولیدکننده این محصول تبدیل کرد، سپس واحد تولید مونو پروپیلن گلایکول که تنها تولیدکننده این محصول در خاورمیانه هستیم و در سال گذشته واحد تولید ماده مؤثره استأمینوفن را به بهره‌برداری رساندیم که پس از شرکت «تماد» دومین تولیدکننده این محصول در داخل کشور هستیم و واحد تولید آسپرین نیز در سال جاری به بهره‌برداری رسید.

  • در حال حاضر طرح توسعه شرکت در چه شرایطی است؟

پس از آنکه واحد تولید استأمینوفن به بهره‌برداری رسید، ماده اولیه اصلی‌ای که از سوی ما وارد می‌شد، ماده‌ای به نام پایه پارا آمینوفنول (PAP) است که برای تولید این ماده تصمیم گرفته شد و قراردادها در این زمینه با شرکت ارائه‌کننده که دارای دانش فنی و Basic بود به‌صورت EPC بسته شد و اخذ گواهینامه و ایجاد زیرساخت محصول هم انجام شده است. ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه سرمایه‌گذاری است. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد پیشرفت حاصل شده و امید است تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. قیمت این محصول حدود ۸.۵ تا ۹ دلار است و مصرف در داخل کشور بیش از ۲۵۰۰ تن است که مازاد آن برای بازارهای صادراتی در نظر گرفته شده است و می‌تواند ظرفیت تولید استأمینوفن را افزایش دهد و منجر به صادرات این محصول شود. با توجه به قیمت محصول، فروش بیش ۳۵ تا ۳۶ میلیون دلاری را برای سال آینده شرکت پیش‌بینی می‌کنیم. تقریبا ۳۵ تا ۴۰ درصد سود محصول است و امید است بتواند نقش عمده‌ای را برای افزایش فروش در سال آینده ایفا کند. ماده اولیه‌ای که در «شکام» بسیار اصلی و حیاتی است، گاز اتیلن اکساید است که در حال حاضر توسط پتروشیمی شازند تولید می‌شود اما در طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی مارون نیز وجود دارد که در سال آینده افتتاح خواهد شد. هنگامی که مسئله افزایش تولید گاز اتیلن اکساید مطرح شود، ظرفیت واحد اتوکسیلات می‌تواند تا چندین برابر افزایش پیدا کند، البته در واحد مهندسی در حال بررسی هستند که شرکت نیز بتواند گاز اتیلن اکساید تولید کند. بنابراین ممکن است یکی از طرح‌های توسعه‌ای خوب مجموعه باشد.

  • درمورد آخرین وضعیت واحد استأمینوفن توضیح دهید.

واحد استأمینوفن سال گذشته به بهره‌برداری رسید و کاملا تولید صنعتی را تا پایان سال انجام داد. امسال نیز تقریبا بخشی از ۷۰ درصد ظرفیت را مشغول به تولید و فروش است. با توجه به اینکه نرخ این ماده از ارز ترجیحی آزاد و به ارز نیمایی تبدیل شد، افزایش نرخ فروش و نرخ سود در آن رخ داد و امکان صادرات مهیا شد زیرا دریافت ارز ترجیحی بر روی محصولات، امکان صادرات و دریافت مجوزها را بسیار سخت می‌کند و از زمانی که مسئله ارز حذف شد، امکان صادرات نیز فراهم شد. شرکت بر روی صادرات از ۱۰.۵ دلار به ۱۲.۵ دلار افزایش نرخ داشته است. قراردادی ۱۰۰ تنی با کشور عراق منعقد شده که به‌تدریج ارسال می‌کنند و پیگیر کارهای مجوز از سازمان غذا و دارو هستند. بنابراین واحد استأمینوفن شرکت در وضعیت خوبی قرار دارد و رو به رشد است.

  • چه برنامه‌ای برای تولید واحد اتوکسیلات دارید؟

اتوکسیلات اولین واحد تولیدی شرکت است و تقریبا بزرگترین تولیدکننده اتوکسیلات با تنوع محصول بسیار زیاد در کشور هستیم. بیش از ۵۰ نوع محصول در این واحد تولید می‌شود که مواد اولیه بسیاری از صنایع از جمله صنایع داروسازی، آرایشی و بهداشتی و صنایع دیگری مانند صنعت غذایی است. به‌دلیل تنوع محصول ظرفیت تولید حدود ۱۵ درصد وجود دارد که اگر تمام اینها در یک صنعت تجمیع و یک محصول تولید شود، به ظرفیت اسمی خود می‌رسد اما به دلیل تنوع که ارزش افزوده بیشتری را در تنوع محصولات به وجود می‌آورد، ظرفیت پایین است. مسئله دیگر کمبود خوراک است. در حال حاضر ماده اولیه گاز اتیلن اکساید از پتروشیمی شازند تهیه می‌شود با توجه به اینکه قرار است پتروشیمی مارون نیز این ماده را تولید کند، می‌تواند ظرفیت تولید اتوکسیلات را تا چندین برابر افزایش دهد. همچنین تنها شرکت تولیدکننده اتوکسیلات هستیم که دارای استاندارد GMP است و می‌تواند مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخل کشور و کشورهای همسایه را تأمین کند.

  • سرمایه‌گذاری جدید شرکت در فرآیند شیمی حکیم به کجا انجامید؟

شرکت فرآیند شیمی حکیم یکی از شرکت‌هایی است که تولید مواد مؤثره دارویی در کشور دارد. این شرکت سه سهامدار داشت، شرکت سرمایه‌گذاری شفا، داروسازی اسوه و یک مجموعه بخش خصوصی. شرکت این‌سوئیفت هند نیز بود که با توجه به فشارهای آمریکا و مسائل تحریمی، شرکت این‌سوئیفت هند تمایل به خروج از سرمایه‌گذاری در داخل ایران داشت، بنابراین ما از این فرصت استفاده و سهام شرکت این‌سوئیفت هند را خریداری کردیم. شرکت فرآیند شیمی حکیم، تولیدکننده شش ماده مؤثره دارویی بسیار استراتژیک است که عمدتا به صورت انحصاری در داخل کشور تولید می‌شود. در سال گذشته این شرکت حدود ۳۴ میلیارد تومان سود داشته است که با طرح توسعه‌ای امسال و افزایش ظرفیت بیش از ۲.۵ برابری و شروع مجدد تولید از شهریور ماه، پیش‌بینی می‌شود امسال به ۶۰ میلیارد تومان سود دست یابد اما نکته بسیار مهم در فرآیند شیمی حکیم این است که با حذف ارز ترجیحی و قیمت‌گذاری بر اساس ارز آزاد، حداکثر قیمت فروش محصولات بیش از ۵ برابر افزایش پیدا می‌کند و پیش‌بینی ما برای سال جاری این است که این شرکت بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد که حداقل این شرکت ۴۰ درصد نیز سود دارد.

  • روز سه‌شنبه ۱۱ آبان، نماد «شکام» به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت، متوقف شد. در این باره توضیح دهید.

علت توقف و شفاف‌سازی، افزایش نرخی بوده که شرکت افشا کرده و با توجه به افزایش نرخ ارز نیما با هدف حفظ حاشیه سود شرکت این افزایش نرخ در محصولات اتفاق افتاد.

  • «شکام» بیش از هزار مشتری از ۱۸ صنعت مختلف دارد. آیا در بین آنها مشتری خارجی هم دارید؟

تقریبا بیش از یک سوم فروش شرکت صادراتی است و در حال حاضر محصولات «شکام» به بیش از ۲۴ کشور صادر می‌شود اما پیش‌بینی می‌شود که فروش صادراتی کشور بیشتر شود. با توجه به تغییر نرخ ارزی که محصولات دارویی داشته و از ارز ترجیحی به سمت ارز آزاد رفته است، پیش‌بینی می‌شود که بتوان افزایش صادرات به کشورهای دیگر را داشت و همچنین از لحاظ حجم ریالی نیز بتوان افزایش بیشتری داشت.

  • آیا برنامه‌ای برای افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی دارید؟

باتوجه به طرح‌های توسعه‌ای شرکت، سال آینده افزایش سرمایه خواهیم داشت. درخصوص تجدید ارزیابی‌ها از طبقات مختلف دارایی‌ها، با توجه به کارشناسی که امسال صورت گرفته و می‌تواند فرصتی برای اصلاح ساختار مالی ما باشد، موضوع در هیأت مدیره در حال بررسی است و به محض تصویب در سامانه کدال افشا می‌شود.

  • ملیکا حمزه‌ئی- خبرنگار
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس- شماره ۴۲۵
کد خبر 442381

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تماد و رشد شاخص‌های فروش و تولید

    تماد و رشد شاخص‌های فروش و تولید

    شرکت تولید مواد اولیه داروپخش-تماد (گروه دارویی تامین) در ۴ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ با فروش محصولات نهایی خود به مبلغ ۵۳۷ میلیارد ریال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشدی ۷۰ درصدی را تجربه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =