رشد «ارزش بازار» بورس‌های جهان

بر پایه بررسی‌های فدراسیون بورس‌های جهان، در یک سال منتهی به سپتامبر ۲۰۲۱ تنها ارزش بازار دو بورس در منطقه آمریکا (شیلی و پرو) منفی بوده است.

فدراسیون بورس‌های جهان در گزارش نوامبر ۲۰۲۱ خود از رشد عمومی ارزش بازار بورس‌ها در یک سال منتهی به پایان سپتامبر ۲۰۲۱ خبر داد. در این گزارش، ارزش بازار، تعداد شرکت‌های پذیرفته شده، ارزش معاملات و نوسان شاخص در سه منطقه آمریکا (ایالات متحده آمریکا، کانادا، مکزیک، آمریکای جنوبی)، APAC (آسیا و اقیانوسیه) و EMEA (اروپا، خاورمیانه، آفریقا) در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین تغییر موارد مذکور نسبت به سپتامبر ۲۰۲۰ اعلام شده است. این گزارش، وضعیت ۱۳ بورس منطقه آمریکا، ۲۳ بورس منطقه APAC و ۴۷ بورس منطقه EMEA را مورد بررسی قرار داده است.

ارزش بازار
بر پایه بررسی‌های فدراسیون بورس‌های جهان، در یک سال منتهی به سپتامبر ۲۰۲۱ تنها ارزش بازار دو بورس در منطقه آمریکا (شیلی و پرو) منفی بوده است. در منطقه APAC فقط بورس ارمنستان با افت ارزش بازار روبه‌رو شده است اما در منطقه EMEA سه بورس (استانبول، تهران، فرابورس ایران) شاهد کاهش ارزش بازار در یک سال گذشته بوده‌اند. در مجموع، ارزش بازار در این سه منطقه به ترتیب ۴۰.۲ درصد، ۲۴.۹ درصد و ۲۷.۳ درصد افزایش پیدا کرده است. در نمودار زیر، ارزش بازار چند بورس منتخب نشان داده شده است. (جدول یک)

رشد «ارزش بازار» بورس‌های جهان

شرکت‌های پذیرفته شده
از نظر تعداد شرکت‌های پذیرفته شده، اگرچه سه بورس منطقه آمریکا با کاهش روبه‌رو شدند اما در مجموع تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در این منطقه ۱۱ درصد افزایش یافت. در منطقه APAC ۵ بورس شاهد کاهش تعداد شرکت‌های پذیرفته شده بودند و در مجموع، تعداد شرکت‌های بورسی این منطقه در یک سال گذشته، به میزان ۰.۸ درصد کاهش یافته است. در یک سال گذشته، منطقه EMEA شاهد بیشترین کاهش تعداد شرکت‌های پذیرفته شده بوده است. در این مدت، ۲۱ بورس این منطقه با کاهش تعداد شرکت‌های پذیرفته شده روبه‌رو شدند. با این حال، در مجموع تعداد شرکت‌های بورسی در این منطقه با ۳.۴ درصد رشد همراه بود.

ارزش معاملات
بررسی‌های فدراسیون بورس‌های جهان درباره ارزش معاملات بورسی این سه منطقه در بازه زمانی ژانویه تا پایان سپتامبر ۲۰۲۱ نشان‌ می‌دهد که تنها یک منطقه در مجموع با افت روبه‌رو بوده است. بر پایه این گزارش، در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۱ ارزش معاملات در ۸ بورس منطقه آمریکا کاهشی بود اما در مجموع، ارزش کل معاملات بورسی در این منطقه با ۲۰.۱ درصد رشد روبه‌رو شد. در منطقه APAC ۱۰ بورس با افت ارزش معاملات مواجه شدند اما این منطقه نیز در مجموع شاهد رشد ۹.۴ درصدی ارزش معاملات بورسی بود. با این حال، در منطقه EMEA هم ارزش معاملات در ۱۸ بورس منفی بود و هم در مجموع این منطقه با افت ۲.۱ درصدی ارزش کل معاملات بورسی روبه‌رو شد. در نمودار زیر، ارزش معاملات چند بورس منتخب نشان داده شده است. (جدول ۲)

رشد «ارزش بازار» بورس‌های جهان

شاخص
در گزارش فدراسیون بورس‌های جهان، روند شاخص بورسی در بازارهای سه منطقه اصلی در بازه زمانی سپتامبر ۲۰۲۰ تا پایان سپتامبر ۲۰۲۱ همچنین نوسان شاخص در سپتامبر نسبت به آگوست ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، در منطقه آمریکا همه شاخص‌ها نسبت به یک سال قبل مثبت بوده‌اند اما در بازه یک ماهه، ۷ شاخص رشد منفی داشتند. در منطقه APAC شاخص یک بورس نسبت به سال قبل منفی بود و در یک ماه نیز ۸ بورس با افت شاخص روبه‌رو شدند. در منطقه EMEA شاخص ۵ بورس نسبت به سال گذشته و شاخص ۲۴ بورس در بازه زمانی یک ماهه منفی بودند.

  • حبیب علیزاده - روزنامه نگار
  • شماره ۴۲۵ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۳
کد خبر 442354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =