الگویی برای تعمیق و رونق بخشیدن 

تأمین مالی از بازار سرمایه دو روی سکه دارد؛ روی اول سکه مرتبط به مباحث کلان اقتصادی است که اگر اوراق منتشر شود، اثراتی در کلیت اقتصاد کشور خواهد داشت و راه دوم انتشار اوراق مختلف است.

در خصوص تأمین کسری بودجه دولت از محل انتشار اوراق در بازار سرمایه به چند نکته می‌توان اشاره کرد: نخست آن که در دنیا انتشار اوراق بدهی مرسوم بوده و دوم این‌که برای انتشار اوراق در دولت‌ها شاخص‌های متداولی وجود دارد که ظرفیت کشور در استفاده از بازارهای مالی مقایسه و رتبه‌بندی می‌شود.
همچنین تأمین مالی از بازار سرمایه دو روی سکه دارد؛ روی اول سکه مرتبط به مباحث کلان اقتصادی است که اگر اوراق منتشر شود، اثراتی در کلیت اقتصاد کشور خواهد داشت و راه دوم انتشار اوراق مختلف است. در مقایسه این دو حالت باید به این موضوع توجه داشته باشیم که رجوع دولت به بازار سرمایه و انتشار اوراق برای دولت، متناسب در رجوع به بازار پول و چاپ اسکناس است. در نتیجه روی دوم سکه به بازار سرمایه برمی‌گردد.


بیشتر بخوانید:

واکنش بازار به فروش اوراق


بعد از قانون جدید اوراق بهادار در سال ۱۳۸۴ اگر فرآیند انتشارات اوراق را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که انتشار اوراق در بازار برای تأمین مالی در حوزه شرکتی از یک روند رو به رشدی برخوردار بوده است؛ همچنین برای تأمین پروژه‌های شهرداری و گزینه سوم که در این فرآیند می‌بینید، انتشار اوراق برای تأمین مالی و کسری بودجه دولت است. سهم انتشار اوراق برای مصارف دولتی و تأمین کسری بودجه از بازار سرمایه بیشتر است و بعد از آن سهم شهرداری‌هاست. با این آمار از منظر بازار سرمایه انتشار اوراق برای کسری بودجه دولت این فرصت را فراهم می‌آورد که ابزاری منتشر شود و در عین حال ریسک کم و نرخ بازدهی مناسبی دارد. از این رو باید از اوراقی استفاده شود که بازدهی معقول با ریسک کمتری داشته باشد. همچنین در بازار اشخاص حقیقی و حقوقی به دنبال اوراق بدهی می‌آیند، آن هم به دلیل ریسک گریز بودن آنهاست و الزامات نهادهای ناظر را تأمین می‌کنند.
گروه بعدی که دنبال اوراق هستند، اشخاصی خواهند بود که در آینده نزدیک برنامه‌ای دارند ولی زمان آن قابل پیش‌بینی نیست. این گروه افق سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و نیاز به نقدینگی بالایی دارند. بر این اساس با انتشار اوراق دولت در بازار سرمایه به تعمیق بورس و رونق بخشیدن آن کمک شایانی می‌شود.

  • حسین میری - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۴۲۵ هفته نامه اطلاعات بورس- صفحه ۳
کد خبر 442352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =