نقش فین‌تک در توسعه بازار سرمایه

نشست "نقش فین‌تک در توسعه بازار سرمایه" که توسط تامین سرمایه تمدن در هشتمین نمایشگاه اینوکسِ برگزار شد.

به گزارش صدای بورس، محمودرضا خواجه نصیری، مدیرعامل تامین سرمایه تمدن در این نشست گفت: چرا مردم وقتی اکانتی در بروکر خارجی باز می‌کنند دیگر وارد ترید ایران نمی‌شوند؟

اولین دلیل اینکه شرایط بازار عالی است و دامنه باز داشته و اهرم و تنوع ابزار دارد. اما پس از آن می‌گویند سازمان نسبت به تصویب مقررات و ایجاد ابزار جدید اقدام کند و دقیقا نکته همینجاست، در دنیا کسی ابزار درست نمی‌کند بلکه فضا و محیط توسعه را ایجاد می‌کنند و توسعه ابزار نیازمند سرمایه گذاری است. توسعه زیرساخت بر عهده پردازشگر اطلاعات مالی و… است.

سعید اسلامی نیز در این نشست در خصوص نقش فین تک در توسعه بازارهای مالی گفت: مجموعه بازار سرمایه بایدها و الزاماتی دارد از جمله اینکه نمی‌تواند در اسکیل های کوچک شکل بگیرد زیرا معنای اصلی خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: فرصت توسعه‌ای که برای بازار اینجا شده منجر شد تا صدور برخی مجوزها تسریع بیاید. اما ابتدا باید زیرساخت ها اصلاح شود؛ زیرا در بسیاری از بخش ها، همچون دسترسی به دیتا در بازار ما کم است و جزییات معاملاتی در اختیار مجموعه ها قرار نمی‌گیرد. اگر مسیر دیتا باز شود مسیر پژوهش های ما در بازار بهبود پیدا خواهد کرد.

وی گفت: فین تک می‌تواند در زمینه های مختلفی در بازار سرمایه توسعه پیدا کند. در حوزه زیرساخت های بازار بهتر است توسعه شکل بگیرد؛ همچون بلاک چین ها و پلتفرم ها و سرویس های قابل توسعه. هوش‌های مصنوعی و کارهای تحلیلی بخشی از فین تک است که بسیار مشاهده می‌شود.

اسلامی بیان کرد: یکی از مهم ترین تحولاتی که انتظار داریم در نظام مالی رخ دهد تسلط تکنولوژی بلاک چین بر بازارهای مالی است و صرفا نمی‌توان بیت کوین را مد نظر داشت. این تکنولوژی می‌تواند تحولی در آینده بازارهای مالی ایجاد کند.

میثم فدایی، مدیر نهادهای مالی سازمان بورس نیز در نشست فین تک گفت: یکی از دستورالعمل‌های مهمی که در سازمان تصویب شد بحث دستورالعمل سرمایه‌گذاری برخط در صندوق هاست؛ که به تبع آن، فضای ورود سرمایه‌گذاران به صورت غیرمستقیم به صندوق‌ها مدیریت شد و اپلیکیشن های بزرگی شروع به این کار کردند.

وی گفت: یک سری فین‌تک‌هایی وجود داشت که با نگاه مشاوره سرمایه‌گذاری، صندوق ها را آنالیز کرده و با توجه به ریسک مشتری، صندوق هایی را به شما پیشنهاد می‌دهد.

فدایی در انتها بیان کرد: اپلیکیشن داراتو متعلق به کارگزاری آگاه فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده است.

کد خبر 442291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =