افزایش سرمایه سبد؛ چالشی بزرگ برای فعالان بازار / حمایت یا ایجاد چالش

سازمان بورس اخیرا در ابلاغیه‌ای حداقل مبلغ سرمایه جهت تاسیس شرکت سبدگردان را از مبلغ ۴ میلیارد تومان به ۱۰ میلیارد تومان افزایش داد که با انتقاداتی از سوی فعالان بازار همراه شد.

صدای بورس - مژده ابراهیمی، بازارسرمایه این روزها بیشتر از همیشه نیاز به حمایت سازمان و سایر نهادهای تصمیم گیرنده دارد. همچنین ابلاغیه ها و قوانین نهاد ناظر دور از انتظار فعالان بازار است؛ چون باتوجه به درخواست و تبلیغات متعدد سازمان بورس به سرمایه گذاری غیرمستقیم، تصمیم افزایش سرمایه سبدگردان ها برخلاف ادعاهای این سازمان است و این تصمیمات چالش بزرگی برای نهادهای مالی ایجاد خواهد کرد.

امیر ندیری، مدیرصندوق های کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت و گو با صدای بورس گفت: سازمان بورس اخیرا در ابلاغیه خود حداقل مبلغ سرمایه جهت تاسیس شرکت سبدگردان را از مبلغ ۴ میلیارد تومان به ۱۰ میلیارد تومان افزایش داد.

وی افزود: اگر مروری بر ابلاغبه های سازمان طی سال‌های گذشته داشته باشیم می‌بینیم که در سال ۹۳ حداقل مبلغ سرمایه جهت تاسیس شرکت سبدگردان به ۲ میلیارد تومان افزایش یافته و در سال ۹۸ این مبلغ به ۴ میلیارد رسیده است.


بیشتر بخوانید:


ندیری عنوان کرد: اخیرا پس گذشت دو سال این مبلغ دو و نیم برابر شده و به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان رسیده که منجر به انتقاداتی شد؛ از جمله افراد بسیاری باتوجه به ابلاغیه سال ۹۸ برنامه ریزی و بودجه بندی خود بر اساس مبلغ ۴ میلیارد تومان را انجام داده و درخواست خود را به سازمان ارسال کرده‌اند که با تغییر ناگهانی و بدون اطلاع رسانی قبلی این مقدار افزایش خارج از بودجه و توان بسیاری از موسسین است.

مدیر صندوق های کارگزاری اقتصاد بیدار تصریح کرد: از طرفی شرکت های سبدگردان فعلی نیز فرصتی ۹ ماهه دادند تا سرمایه خود را تا حداقل ابلاغیه جدید افزایش دهند که با توجه به شرایط نزولی سال اخیر، درآمد چندانی کسب نکرده اند و با چالش جدی در این خصوص روبرو هستند.

به گفته وی بهتر بود سازمان بورس این افزایش را بصورت پلکانی طی چند سال انجام می‌داد تا بصورت ناگهانی این مبلغ دو و نیم برابر نشود تا فعالان بازارسرمایه توان برنامه ریزی داشته باشند و اطمینان به قوانین و ابلاغیه‌ها کم نشود.

ندیری اظهار داشت: در حالی که بازارسرمایه این روزها بیشتر از همیشه نیاز به حمایت سازمان و سایر نهادهای تصمیم گیرنده دارد، این‌گونه ابلاغیه ها و قوانین دور از انتظار فعالان بازار است؛ زیرا باتوجه به درخواست و تبلیغات متعدد سازمان بورس به سرمایه گذاری غیر مستقیم، این تصمیم برخلاف ادعاهای سازمان بورس است این تصمیمات چالش بزرگی برای نهادهای مالی ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 442240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =