سناریوهای برجامی بازار؛ توافق، شکست یا پایان ناتمام

انتظار برای جلسات برجامی بعدی موجب کاهش ارزش معاملات و نوسان شاخص در محدوده ای ۲۰۰ هزار واحدی خواهد بود که بنا به دلایل بنیادی دیگر، می تواند در این محدوده نوسان کند.

صدای بورس - مژده ابراهیمی، تیم مذاکره کننده دولت فعلی مصمم به راهکاری مبنی بر لغو کامل تحریم ها و در ازای آن پایبندی ایران به تعهدات برجامی ۲۰۱۵ است که به نظر نمی رسد با موضعی که طرفین در پیش گرفته اند، توافقی حاصل شود. بنابراین محتمل ترین گزینه را می توان توافقی زمان‌بر و در سال آتی دید که این امر بدترین سناریو برای بازارسرمایه ماست .

مهرزاد جهانی، مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان الماس در گفت و گو با صدای بورس گفت: این روزها بازار سرمایه در ابهام کامل به سر می برد که موجب شده میانگین ارزش معاملات در روزهای اخیر با افتی محسوس به زیر ۴ همت برسد.

وی افزود: توجه بازار از سویی به سمت پارامترهای بودجه ۱۴۰۱ خواهد بود که گمانه زنی هایی مبنی بر افزایش چند برابری هزینه انرژی صنایع، افزایش حقوق مالکانه از معادن و ... به گوش می رسد که می تواند شرایط صنایع را تا حدودی تحت تاثیر قرار دهد(البته آثار سود و زیانی چشمگیری ندارد)، از سویی دیگر بحران انرژی و قطعی گاز و برق صنایع در زمستان بسیار محتمل است که این عامل می‌تواند در میزان تولیدات شرکت‌ها تاثیر مهمی داشته باشد؛ همچنین در کنار این عوامل مذاکرات برجامی را داریم که نتیجه آن تا حدود بسیار زیادی روند نرخ ارز را برای ماه های آتی روشن می کند.

جهانی عنوان کرد: شروع مذاکرات برجامی از امروز(۸ آذر) خواهد بود که طرفین رایزنی های خود را برای به نتیجه رسیدن اهدافشان آغاز می کنند. تیم مذاکره کننده دولت فعلی مصمم به راهکاری مبنی بر لغو کامل تحریم ها و در ازای آن پایبندی ایران به تعهدات برجامی ۲۰۱۵ است که به نظر نمی رسد با موضعی که طرفین در پیش گرفته اند، توافقی حاصل شود. بنابراین محتمل ترین گزینه را می توان توافقی زمان‌بر و در سال آتی دید که این امر بدترین سناریو برای بازارسرمایه ماست .


بیشتر بخوانید:


مدیر سرمایه گذاری سبدگردان الماس بیان کرد: فعالان بازار چشم به مذاکرات برجامی دوخته اند و نوسانات نرخ ارز نیز با دقت رویدادها را رصد می کند. بنابراین فرسایشی شدن این موضوع موجب نوسان نرخ ارز در همین محدوده ها می شود و انتظار برای جلسات برجامی بعدی موجب کاهش ارزش معاملات و نوسان شاخص در محدوده ای ۲۰۰ هزار واحدی خواهد بود که بنا به دلایل بنیادی دیگر، می تواند در این محدوده نوسان کند.

به گفته وی اگر فرض را بر توافق بگذاریم رویه جور دیگری خواهد بود و انتظار می رود بعد از اعلام خبر توافق در مذاکرات برجامی، دلار با یک بیش واکنش به محدوده های ۲۲-۲۳ هزار تومان هم برسد که البته مقطعی خواهد بود و احتمالا دوباره به رقم های ۲۵ هزار تومانی بر می گردد؛ در این حالت بازارسرمایه نیز با واکنشی منفی در پی افت نرخ ارز و کم‌رنگ شدن آثار تورمی با کاهش همراه خواهد شد که می توان از هیجان بازار به عنوان فرصت خریدی خوب در قیمت های جذاب به دید میان مدت نگریست. همچنین در سایه توافق با وجود افت نرخ ارز اما اتفاق های مثبتی در جهت بهبود اوضاع بنیادی شرکت ها رخ خواهد داد. در شرایط فعلی و در سایه تحریم ها، شرکت ها محصولات خود را با تخفیف زیادی نسبت به رقبا به فروش می رسانند که در کنار آن هزینه نقل و انتقالات پول نیز تلخی آن را دو چندان می کند که این امر با رفع تحریم ها مرتفع خواهد شد.

این کارشناس بازارسرمایه اظهار داشت: می‌توان به این نکته نیز اذعان کرد که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها و عادی شدن روابط کشور با کشورهای توسعه یافته، سرمایه‌گذاری خارجی و ورود تکنولوژی خواهیم داشت که موجب بهبود وضعیت تولیدی کشور خواهد شد بنابراین می توان گفت اگر خبر توافق به بازار مخابره شود، بازار در کوتاه‌مدت واکنش منفی نشان می دهد و کم‌کم با گذر زمان و با انتشار گزارشات ماهانه خوب از شرکت ها در پی حذف هزینه های تحریم مجددا رونق به بازار بر می‌گردد که در این صورت صنایعی؛ به مانند بانک و خودرو لیدر خواهند شد و مابقی صنایع نیز به دنبال آن رشد خواهند کرد.

وی بیان داشت: حال اگر فرض را بر شکست مذاکرات بگیریم به طوری که در پایان نشست وین طرفین شکست مذاکرات را اعلام کنند، دلار به سرعت واکنش نشان خواهد داد و سقف قبلی خود را به راحتی خواهد زد و اعداد بالاتری را خواهد دید که در این صورت با توجه به انتظارات تورمی که شکل می گیرد، بازار هم با افزایش تقاضای همه جانبه همراه خواهد شد و رشد شارپی مقطعی را تجربه خواهد کرد اما کم کم و به مرور زمان شرایط بنیادی شرکت ها رو به ضعف خواهد گذاشت و از آن شتاب اولیه کاسته خواهد شد. بنابراین در این سناریو نیز بازار در مسیر رشد قرار خواهد گرفت؛ با این تفاوت که تورمی همه جانبه را در کشور تجربه خواهیم کرد که شاید رشد بازار تنها بتواند آن تورم انتظاری را پوشش دهد و برآیند واقعی بازده بازار قابل توجه نباشد.

جهانی در ادامه گفت: در شرایط فعلی فرسایشی شدن مذاکرات و به تبع آن نوسان محدود نرخ ارز و همچنین بازارسرمایه محتمل تر به نظر می رسد که با تغییرات مولفه های دیگر اقتصاد کلان می تواند در بازه مشخصی نوسان کند.

کد خبر 442238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =