بوی بهبود ز اوضاع معاملات شنیده می‌شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در کنار رشد دلار در بازار آزاد و بودجه سال ۱۴۰۱و بحث افزایش نرخ ارز نیمایی، لیستی از اخبار و وقایع منفی پیرامون بازار وجود دارد که مانع رشد و حرکت اوست.

صدای بورس - مژده ابراهیمی، به نظر می‌رسد باتوجه به ابهامات موجود و بسته بودن بازارهای جهانی، روز یکشنبه بازاری منفی، اما نه به شدت امروز داشته باشیم و در صورتی که داده های بسیار منفی از سویه جدید کرونا منتشر نشود، روز دوشنبه با برگشت بازارهای جهانی و کامودیتی ها شاهد بهبود روند معاملات باشیم.

احسان جوادی، مدیر معاملات کارگزاری توازن بازار در گفت و گو با صدای بورس گفت: بازار مدتی است که حال و روز خوشی ندارد. ارزش معاملات در دو هفته اخیر کاهشی بوده و به کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ همچنین شاخص کل بورس از ۱ میلیون و ۴۵۶ هزار واحد به ۱ میلیون و ۳۶۶ هزار واحد رسیده و قیمت اغلب سهم ها با اصلاح بیش از ده درصدی مواجه شده است، اما گویا همچنان قصد آرام شدن ندارد. همچنین اخبار و اتفاقات مثبت و منفی در خصوص بازار رخ می‌دهد، ولی کفه ترازو به سمت اخبار منفی سنگینی کرده و فعالان بازار وزن بیشتری به آن می‌دهند.

وی افزود: در بیشتر مقاطعی که بازار با رشد خوبی مواجه شده است دلار محرک اصلی بوده و نقدینگی را به سمت بورس هدایت کرده، اما اکنون چه شده است که با وجود این‌که دلار به بیش از ۲۹ هزار تومان رسیده، نسبت به آن بی‌تفاوت بوده و در بهترین حالت به نوسان چند درصدی در جهت مثبت بسنده می‌کند.


بیشتر بخوانید:


جوادی عنوان کرد: در کنار رشد دلار در بازار آزاد و بودجه سال ۱۴۰۱و بحث افزایش نرخ ارز نیمایی، لیستی از اخبار و وقایع منفی پیرامون بازار وجود دارد که مانع رشد و حرکت اوست، به برخی از این دلایل و وقایع عبارتند از:

  • انتشار اوراق دولتی جهت جبران کسری بودجه در هفته های گذشته و انتظار برای ادامه‌دار بودن آن برای ماه های بعد تا انتهای سال
  • رشد نرخ بهره بین بانکی در دوازده هفته متوالی و رسیدن به نرخ بیش از ۲۱ درصد
  • تاخیر در اصلاح قیمت خودرو و واگذاری آن به ستاد تنظیم بازار و متعاقبا تاخیر قیمت گذاری توسط این ستاد و موکول شدن آن به آخر هفته جاری
  • ارائه برنامه زمان‌بندی در خصوص قطع گاز فولادسازان و سیمانی ها، همچنین شایعات در خصوص محدودیت گازرسانی به برخی شرکت‌های پتروشیمی قبل از آغاز فصل زمستان
  • افزایش ۴ برابری حقوق مالکانه معادن در پیش نویس بودجه سال آتی نسبت به سال ۱۴۰۰
  • افت سنگین قیمت کامودیتی ها و مخصوصا نفت در روز پایانی هفته قبل به دلیل ترس از شیوع واریانت جدید ویروس کرونا
  • بی نتیجه ماندن مذاکرات سازمان انرژی اتمی با آقای گروسی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی
  • و نهایتا ابهامات در خصوص مذاکرات برجامی در هفته جاری

مدیر معاملات کارگزاری توازن بازار بیان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به ابهامات موجود و بسته بودن بازارهای جهانی، روز یکشنبه بازاری منفی، اما نه به شدت امروز داشته باشیم و در صورتی که داده‌های بسیار منفی از سویه جدید کرونا منتشر نشود، روز دوشنبه با برگشت بازارهای جهانی و کامودیتی ها شاهد بهبود روند معاملات باشیم.

کد خبر 442164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =