۸ آذر روز سرنوشت بازار سرمایه است؟ / شرکت‌های سود ساز تا پایان آذر کدامند؟

تداوم کاهش لیر، تثبیت نرخ دلار در سطوح بالا و افزایش انتظارات تورمی، ۳ عاملی است که می‌تواند شاخص کل بورس را تا پایان آذر به بازه یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برساند.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ کاهش ارزش لیر، افزایش قیمت دلار، مذاکرات ۸ آذر از جمله مهمترین عوامل تاثیر گذار بر آینده بازار سرمایه است.

سمیه صفری، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تحولات بازار سرمایه به صدای بورس گفت: ابهام مذاکرات برجام و عدم قطعیت در مورد نتیجه آن، موجب سردرگمی در تصمیم گیری سرمایه گذاران شده است. با نزدیک شدن به ۸ آذر این سردرگمی بیشتر می‌شود، البته می‌توان امیدوار بود با نهایی شدن نتیجه مذاکرات در این تاریخ، سرمایه گذاران بتوانند راحت‌تر راجع به سرمایه گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری در بازار سهام تصمیم اتخاذ کنند.

پیش‌بینی سود شرکت‌های کامودیتی‌محور

صفری افزود: با قطعی گاز در صنایع، سهام گروه‌هایی همچون فلزات اساسی تا حدودی جذابیت سرمایه‌گذاری در میان مدت را از دست خواهد داد. تنها سهام برخی صنایع انگشت شمار که به لحاظ ارزندگی در وضعیت خوبی قرار دارند و یا در معرض ریسک قطعی گاز قرار ندارند، از این بحران در امان هستند.

وی بیان کرد: در بازار کامودیتی‌ها با توجه به پیش بینی موج جهانی تورم در بازارها، سهام برخی شرکت‌های کامودیتی محور می‌تواند گزینه‌های نوسانی خوبی باشند.

چرا دلار افزایشی شد؟

این کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با دلیل افزایش قیمت دلار افزود: سقوط ارزش لیر ترکیه از یک طرف و افزایش ابهامات پیرامون مذاکرات برجامی و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات رافائل گروسی با مسئولان آژانس هسته‌ای ایران از جمله مهمترین عواملی است که نرخ دلار را در مسیر افزایش قرار داده است.


بیشتر بخوانید:


تضعیف لیر، عاملی برای سودآوری واردات از ترکیه و جذابیت سرمایه گذاری

وی بیان کرد: سقوط ارزش لیر ترکیه با توجه به همسایگی و تبادلات تجاری که میان ایران و ترکیه برقرار است، می تواند موجب افزایش صادرات یک سری از اقلام مانند لباس از کشور ترکیه به مقصد ایران باشد، این مساله برای تولیدکنندگان در کشور ما اتفاق خوشایندی نخواهد بود. از طرفی با توجه به تضعیف لیر ترکیه، افزایش تقاضا برای خروج سرمایه از ایران و سرمایه گذاری در ترکیه را شاهد خواهیم بود، این موضوع می تواند بر کاهش سرمایه گذاری در داخل کشور اثرگذار باشد.

۳ عاملی که شاخص کل بورس را تا مرز یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد می‌رساند

صفری بیان کرد: تداوم کاهش لیر، تثبیت نرخ دلار در سطوح بالا و افزایش انتظارات تورمی، ۳ عاملی است که می‌تواند شاخص کل بورس را تا پایان آذر ۱۴۰۰ به بازه یک میلیون و ۴۵۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برساند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ریسک ‌های سیاسی کشور گفت: کاهش ریسک‌های سیاسی بر بازار سرمایه تاثیر مثبت می‌گذارد، با به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی، چشم انداز صعود بیشتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را می‌توان برای شاخص کل بورس پیش‌بینی کرد.

کد خبر 442112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =