بپاس؛ بازارگردانی عالی و حمایت حقوقی از سهم

شرکت بیمه پاسارگاد یکی ۱۰ شرکت برتر بورسی در پایان آبان ماه ۱۴۰۰ است، ارزش بازار بپاس ۱۳۸ هزار میلیارد تومان بوده که از بسیاری از نمادهای بزرگ بورسی نیز پیشی گرفته است.

صدای بورس - وحید بلالی؛ شرکت بیمه پاسارگاد با سرمایه ۴۵۰ میلیارد ریال که ۵۰ درصد آن پرداخت شده بود، در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید و پس از طی تشریفات لازم در سال۱۳۸۵پروانه فعالیت خـود را در کلیـه رشتــه های بیمه ای به شماره ۳۴۶۰۵ از بیمه مرکـزی جمهوری اسلامی ایران دریافت و در تـاریخ اسفند ماه همان سال با صـدور نخسـتین بیمه نامه، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

بیمه پاسارگاد در سال ۵۰ مجوز قبولی اتکایی از مؤسسات بیمه داخلی را طی شماره ۲۵۵۹۸ از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت و با صدور اولین گواهی قبولی در سال ۱۳۸۶، فعالیت خود را در این بخش نیز آغاز کرده و این مجوز همه ساله تمدید شده است. این بیمه در سه محور؛ اشخاص، اموال و مسئولیت خدمات زیر را ارائه می کند: بیمه عمر و تامین آتیه، بیمه عمر، بیمه درمان ، بیمه حوادث، بیمه اتومبیل، آتش سوزی، مسئولیت، بیمه باربری و ....

یکی از شگفتی های این بیمه قرار گرفتن در ۱۰ شرکت برتر بورسی در پایان آبان ماه ۱۴۰۰ است، ارزش بازار نماد بپاس ۱۳۸ هزار میلیارد تومان بوده که از بسیاری از نمادهای بزرگ بورسی نیز پیشی گرفته است، البته ارزش بازار این نماد در معاملات سه شنبه به ۱۳۲ هزار میلیارد تومان رسید.

تحلیل بنیادی
در گزارش حسابرسی شده منتهی به اسفند ماه سال ۹۹، سود خالص جامع نماد بپاس ۲۰ درصد نسبت به شهریور ماه ۹۹ افزایش یافته است، سود فروش دارائی ها نیز در تاریخ ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ نسبت به انتهای سال ۹۹ با افزایش ۴۰ درصدی مواجه شده است. نرخ تسعیر ارز در صورت مالی هنوز لحاظ نشده و این نکته می تواند در آینده سودسازی را بیشتر کند.

EPS این نماد در میان نمادهای بیمه ای خوب بوده و عدد ۹۰۶ است اما PبهE این نماد از متوسط گروه بالاتر بوده اما نرخ تسعیر ارز در آینده می تواند این فاصله را پرکند. EPS بیمه ملت نماد همگروه بپاس، تنها ۷۹ است و فاصله زیادی با بپاس دارد.

تحلیل تابلوخوانی

ضریب نقدشوندگی بپاس ، ۸۰ درصد بوده که قابل قبول است و در میان هم گروه های خود میزان خوبی است.

۷۹ درصد از سهامداران عمده این نماد حقوقی و یک درصد هم حقیقی هستند بنابراین قدرت این نماد در دست سهامداران عمده است.

جزئیات معاملات حقیقی و حقوقی

  • در محدوده منفی

خرید حقیقی: ۱۷۰ هزار سهم

سرانه: ۸ میلیون تومان

فروش حقیقی: ۱۹۰ هزار سهم

سرانه: ۱۲ میلیون تومان

خرید حقوقی: ۲۰ هزار سهم

  • در محدوده مثبت

خرید حقیقی: ۳۳۰ هزار سهم

سرانه: ۱۴ میلیون تومان

فروش حقیقی: ۱.۹ میلیون سهم

سرانه: ۳۷ میلیون تومان

خرید حقوقی: ۱.۶ میلیون سهم

فروش حقوقی: ۵۳ هزار سهم

پس این سهم توسط حقوقی ها حمایت شده و قدرت خریدار حقوقی نسبت به فروش بیش از ۱۰ است اما قدرت خریدار منفی حقیقی وجود دارد که آن هم چشمگیر نیست، نکته جالب این است که از تایخ ۷ مهر ماه تا امروز تمام قدرت خریدارهای حقیقی منفی بوده و در این مدت سهم بیش از ۴۰ درصد ریزش داشته است و اصلاح خوبی را انجام داده است.

البته باید این نکته بسیار مهم را تاکید کرد که این نماد با بسیاری از نمادهای بازار سرمایه متفاوت بوده و از ابتدای مرداد ماه سال ۹۹ تا به امروز روند صعودی داشته است این در حالی است که بیشتر نمادهای بورسی در این تاریخ به شدت نزولی بوده اند، با احتساب اصلاح های سنگین بپاس این نماد از قله مرداد ۹۹، بیش از ۱۰۰درصد جلوتر بوده و این نشان از توانایی و قدرت بازارگردان و سهامدار عمده این نماد است.

۲۰ درصد از سهام عمده این نماد متعلق به بانک پاسارگاد بوده و این نماد با نماد بانک پاسارگاد هم همبستگی داشته و نمودار قیمتی وپاسار بسیار شبیه بپاس است. به علت بازدهی بیش از ۲۰۰ درصد بپاس از ابتدای مرداد تا مرداد ۱۴۰۰ ، این نماد به اصلاح قیمتی رفته و با سقف تاریخی خود نزدیک به ۵۰ درصد فاصله دارد.

در نتیجه اختیار این سهم دست سهامداران عمده بوده و بپاس در معاملات سه شنبه حمایت شده و باید دید قدرت خریدار حقوقی این نماد می تواند در هفته آینده نیز مثبت باشد و اگر به همین شکل باشد قطعا موج صعودی این نماد آغاز خواهد شد.

تحلیل تکنیکال
بپاس در تایم فریم چهار ساعته واگرایی اندیکاتور MACD را نشان می دهد که هنوز این واگرایی در تایم فریم بالاتر دیده نمی شود و باید تثبیت شود.

بپاس؛ بازارگردانی عالی و حمایت حقوقی از سهم

اندیکاتور استوک استیک به محدوده حمایتی قوی نزدیک شده و اندیکاتور پول هوشمند یک بازگشت به بالا را نشان داده و باید دید این نماد می تواند با این واگرایی ها مثبت شود یا خیر؟

به گزارش صدای بورس؛ طبق الگوی حجمی این نماد، هر حجم ضعیف نزولی با یک حجم قوی مثبت و صعودی در تایم فریم چهار ساعته پاسخ داده شده و باید دید این اتفاق در معاملات چهارشنبه نیز اتفاق می افتد یا خیر، بنابراین حقوقی بپاس می خواهد حمایت پیوت لاین را حفظ کرده و سهم بیش از ۴۱۹۰ تومان ریزش نداشته باشد و باید دید می تواند یا خیر؟

کد خبر 441964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =