نگاهی به ماموریت های عنوان شده "عشقی" / به بازار عمیق‌تر نگاه کنیم

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: رییس سازمان بورس باید شرایط بازار را نه تنها از طریق شاخص و بلکه از منظر کارکردهای اصلی به طور مثال نقد شوندگی و شفافیت و استفاده درست منابع تقویت کند.

صدای بورس-مرضیه حیدری؛ اعلام رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر حمایت خاندوزی از بازار سرمایه و در دستور کار قرار گرفتن موضوعاتی همچون توسعه نهادها، رفع انحصار، بهره‌گیری از ابزارهای جدید، تقویت بازار اولیه و...در حالی از سوی مجید عشقی مطرح می‌شود که بازار درگیر التهاباتی است که گویی درمانی برای آن وجود ندارد.

مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با صدای بورس در این باره گفت: به‌نظر می رسد برنامه های رییس جدید سازمان بورس مشابه برنامه های دهقان دهنوی و در ادامه فعالیت ایشان است.دهقان دهنوی بر خلاف اینکه مدت کوتاهی فعالیت داشته و به نوعی از جنس بازار سرمایه محسوب نمی شود اما عملکرد بسیار خوبی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه قطعا معیار پذیرش عملکرد سازمان بورس رشد شاخص بورس نیست و نخواهد بود،‌گفت: قوانینی در سال ۱۳۸۴ برای نهادهای مالی تعریف شده است که حتی تاکنون برای برخی از آنها مجوز صادر نشده است علاوه بر این موضوع خصوصی شدن نهادهای سپرده گذاری و حتی بورس ها همچنان مطرح است. دلبری گفت: در بحث نهادها عملا قانون باید به‌روز شود و باید به‌دنبال راه اندازی ابزارهای جدید باشیم و برای کمک به سهامداران، قدم برداریم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نکته بعد بحث تغییرات دولت و شرایط خاص اقتصادی است که به نوعی استقلال آن باید حفظ شود. به دلیل کسری بودجه و شرایط خاصی مثل تحریم های اقتصادی، دولت باید الزام کند که سازمان بورس یک نهاد مستقل و پر قدرت باشد و در مقابل سازمان بورس و ارکان آن بایدسعی کنند پاسخگویی خود را تقویت کنند.

وی به " شفافیت" به عنوان کلید واژه بازار هم اشاره و عنوان کرد: شفافیت را از طریق انتشار صورت های مالی در زمان دهقان شاهد بودیم ولی نکته ای که وجود دارد اینکه اگر فرد و یا نهادی از عملکرد سازمان شکایت و یا اعتراضی دارد آیا تحمل شنیدن آن انتقاد و یا اعتراض وجود دارد یا خیر؟ در نهایت باید سعی کنند تا با شنیدن پیشنهادات سرمایه داران بهترین عملکرد را داشته باشند.


بیشتر بخوانید:


وی در ادامه گفت: رییس سازمان بورس باید شرایط بازار را نه تنها از طریق شاخص و بلکه از منظر کارکردهای اصلی به طور مثال نقد شوندگی و شفافیت و استفاده درست منابع تقویت کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در بحث نقد شوندگی مشخصا باید افزایش ساعت معاملات را داشته باشیم زیرا ما کمترین ساعت را در بورس های دنیا دارا هستیم و همچنین طبقه بندی صنایع نیز باید عوض شود و بعد کاهش نوسان و حجم مبنا است.

وی ادامه داد: همینطور کمک به پذیرش شرکت ها و ابزارهای جدید و تسهیل در امور اعطا مجوزهای جدید و شفافیت و تقصیص منابع درست و سازمان باید نقش نظارتی خود را در برخورد با دستکاری ها تقویت کند همچنین باید سامانه ای ایجاد شود تا جایگاه افراد سوءاستفاده گر افشا و با جرایم مالی برخورد شود و اعمال سلیقه ای در بورس به حداقل خود برسد.

کد خبر 441935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =