اعطاء مجوز ساده، لغو آن ساده‌تر / انحصار زدایی به ضرر صنعت تمام نشود!

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مشارکت در زمینه نهادهای مالی بیشتر شود امری شایسته است اما هرگونه سهل انگاری در زمینه بررسی توانایی مدیران، رصد فعالیت ها و رتبه بندی کم و کیفیت خدمات ارائه شده می‌تواند ضربه بسیار مهلکی بر بدنه بازار مالی کشور وارد کند.

صدای بورس-مرضیه حیدری؛ در حال حاضر ۱۰۷ شرکت کارگزاری، ۲۰ شرکت مشاور سرمایه گذاری، ۱۰ شرکت تأمین سرمایه ،۵۴ شرکت سبدگردانی و ۸۴ صندوق سرمایه گذاری در بازار مالی ایران مشغول به فعالیت و ارائه خدمات هستند.

حمیدمرتضی کوشکی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با صدای بورس با اشاره به مطلب بالا گفت: توجه به تعدد نهادهای مالی در کنار حجم و ارزش بازار مالی ایران حداقل امروز نمی تواند تداعی‌کننده انحصار در زمینه اعطاء مجوز باشد. قطعا انحصار قابل دفاع نیست و نمی توان رقابت و تأثیر آن بر بهبود کیفیت کالا و خدمات را نادیده گرفت اما باید توجه داشت که افزایش مجوزهای فعالیت و به قولی حذف انحصار می تواند ایجاد کننده رقابت باشد اما تضمین کننده سالم بودن آن رقابت نیست و چه بسا این تعدد مشارکت کنندگان می تواند به زیان این صنعت نیز تمام شود.

وی افزود: اینکه سازمان بورس و یا هر نهادی که در زمینه اعطاء مجوز فعالیت می کند اقدام به تسهیل صدور مجوز ها کند کاری سخت و مهم نیست بلکه آنچه بسیار مهم است رصد و نظارت بر فعالیت نهادهای موجود در صنعت است.

کوشکی ادامه داد: بازار مالی، بازاری تخصصی است و در نظر نگرفتن واژه تخصص و صرفاً توجه به اینکه بیشتر بودن نهادهای فعال، خوب است می تواند ضربه بسیار بدی را بر پیکره این بازار وارد کند و چون ماهیت این بازار به گونه ای است که مستقیماً با سرمایه مردم در ارتباط است به سرعت بر جلب و یا سلب اعتماد سرمایه گذاران تأثیر گذار است.

وی با اشاره به اینکه ۴ گام اساسی در زمینه تسهیل اعطاء مجوز وجود دارد، تصریح کرد: گام اول اعلان عمومی اعطاء مجوز، گام دوم غربال گری بسیار سخت گیرانه متقاضیان دریافت مجوز، گام سوم نظارت بسیار سخت گیرانه بر فعالیت وگام چهارم رتبه بندی نهادهای مالی است.


بیشتر بخوانید:


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: گام اول بسیار ساده و از اهمیت ناچیزی برخوردار است و آن چیزی که می تواند تضمین کننده یک رقابت سالم در صنعت باشد گام دوم و مخصوصاً گام سوم و چهارم است. برای مثال صندوق سرمایه گذاری در سهامی را در نظر بگیرید که از نظر بازدهی عملکرد بسیار مطلوبی را داشته است و شاید صرفاً رتبه بندی صندوق ها بر اساس بازدهی حکم بر خوب بودن عملکرد صندوق بدهد اما در صورتی که ریسک تحمیل شده برای کسب بازدهی را نیز لحاظ کنیم عملکرد فاجعه بار خواهد بود یا در زمینه پذیرش شرکت ها و عرضه های اولیه ممکن است ارتباطات یک شرکت تأمین سرمایه و یا کارگزاری و ... باعث شود که آن شرکت و یا شرکت ها در زمینه عرضه و پذیرش فعالیت پر رنگ داشته باشند اما در صورتی که گام چهارم به درستی طراحی شود نتیجه فعالیت آنها کمرنگ باشد.

وی همچنین عنوان کرد: بنابراین اینکه اعلام کنیم مشارکت در زمینه نهادهای مالی بیشتر شود امری شایسته است اما باید توجه کنیم که وظایف اصلی نهاد اعطاء کننده مجوز بعد از این اعلان عمومی است و هرگونه سهل انگاری در زمینه بررسی توانایی مدیران، رصد فعالیت ها و رتبه بندی کم و کیفیت خدمات ارائه شده می تواند ضربه بسیار مهلکی را بر بدنه بازار مالی کشور وارد کند.

کوشکی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیر این نهادها بر روند مثبت بازار افزود: در کوتاه مدت تعدد نهادهای مالی نمی تواند تأثیر مثبتی بر بازار سرمایه بگذارد و اثرات مثبت و یا منفی آن در گذر زمان مشخص می شود و همانطور که گفته شد هر گونه سهل انگاری در گام های دو تا چهار می تواند تهدید جدی برای بازار سرمایه باشد و در صورتی که این گام ها به خوبی اجرا شوند تأثیرات مثبت را می توان از طریق توسعه بیشتر فرهنگ سرمایه گذاری، جلب اعتماد مردم و قوت گرفتن حجم و ارزش معاملات در بازار سرمایه دید.

این کارشناس بازار سرمایه در آخر گفت: مورد بسیار مهمی که باید توجه داشت این است که یک اقتصاد با رقابت های ناسالم و عملکردی غیر شفاف، اقدام برای رقابت سالم در یک صنعت خاص را نیز به حاشیه خواهد برد، چون بخش غالب غیر شفاف است و به نظر می رسد در شرایط حاضر اقتصاد و بازار مالی به عنوان بخشی از آن نیاز به افراد متخصص با کیفیت فکری بالا داریم. همچنین تا زمانی که تصمیمات غیر کارشناسی، خلق الساعه و ناهماهنگ همچون پتکی بالای سر اقتصاد باشد نمی توانیم منتظر بهبود وضعیت باشیم.

کد خبر 441922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =