سرمایه گذاران ترسو شدند/ بی اعتمادی به مدیریت اقتصاد؛‌ مهمترین چالش

بی اعتمادی به مدیریت اقتصاد کشور و به ویژه نحوه تعامل با بازار سرمایه اصلی ترین چالش بورس است.

مژده ابراهیمی – صدای بورس؛ نزول قیمت‌ها تا کف مجاز قیمت روزانه و تکرار این اتفاق در هر روز موجب هراس سرمایه گذاران و ارسال دستورهای فروش از ترس کاهش بیش از پیش ارزش دارایی می شود.

مهدی رادان، کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب گفت: بورس، معاملات این هفته را با پیگیری روند اصلاحی از شنبه گذشته آغاز کرد. همچنین هم زمان اخبار مختلف مربوط به افزایش نرخ بهره بین بانکی به آستانه ۲۱%، زمزمه های کمبود گاز و احتمال سهمیه بندی و قطع گاز بعضی صنایع و مبهم بودن مواضع دولت در مذاکرات هسته ای که چشم انداز رسیدن به توافق را دشوار می کند، نیز بر غبار بازار افزوده است. به این ترتیب بازار روز شنبه بیشتر به تک سهم هایی نظیر آپ، شفن و ثشاهد و همچنین بعضی سهام، از گروه های کوچک تر بازار توجه داشت.
وی افزود: بی اعتمادی به مدیریت اقتصاد کشور و به ویژه نحوه تعامل با بازار سرمایه اصلی ترین چالش بورس است و ارزش معاملات روزانه سهام به زحمت به ۵۵۰۰ میلیارد تومان می رسد. همچنین روند خروج پول از بازار نیز همچنان برقرار است.


بیشتر بخوانید:


رادان بیان کرد: اگرچه به استثنای شرکت های موسوم به سهام عدالت، بازار درگیر صف‌های فروش جدی نیست، اما نزول قیمت‌ها تا کف مجاز قیمت روزانه و تکرار این اتفاق در هر روز موجب هراس سرمایه گذاران و ارسال دستورهای فروش از ترس کاهش بیش از پیش ارزش دارایی می شود.
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: با وجود همه ابهامات و نگرانی ها نمی‌توان صفحه بازار را به کل قرمز تصور کرد. از مجموع معاملات بازار سهام، بالغ بر ۲۰ درصد مربوط به ده نماد بوده که ارزش معاملات هر یک از این نمادها از ۸۵ تا بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در این روز رقم خورده است.

وی ادامه داد: همچنین ارزش بالای معاملات در این نمادها هم می تواند نشان دهنده حمایت قوی از این نمادها باشد و هم بیانگر امیدواری سرمایه گذاران به آتیه قیمتی آنها.
به گفته وی ارزش ذاتی سهام بسیاری از شرکت ها بالاتر از سطوح در حال معامله است و واقعیت های جاری اقتصاد نیز در نهایت بر فشار فروش غالب خواهد شد، اما در کوتاه مدت ناچار هستیم با موج بازار همراه باشیم و محتاطانه دست به انجام معاملات بزنیم.

رادان تصریح کرد: به این ترتیب سهام شرکت هایی که عملکرد مالی قابل قبولی نسبت به دوره پیشین داشته اند، به طور قابل توجهی از ارزش ذاتی خود پائین تر معامله می شوند، از معاملات روزانه قابل توجه و نقدشوندگی مناسب برخوردارند، دوره اصلاح را پشت سر گذاشته اند و از حمایت قوی توسط بازیگران اصلی سهم برخوردار هستند، کاندیداهای خوبی جهت بررسی و بهره گیری از فرصت های نوسانی کوتاه مدت هستند و چنین سهامی در صورت بازگشت روند معاملات به دور صعودی در بلندمدت نیز سرمایه‌گذاران را رو سفید خواهند کرد.‌

کد خبر 441769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =