سایه سنگین قیمت گذاری دستوری بر بازار سرمایه / خبری از فتح قله شاخص بورس نیست

موضوعی که هفته آینده بورس را مانند هفته های گذشته تحت تاثیر قرار خواهد داد، ادامه عرضه اوراق دولتی برای جبران کسری بودجه دولت خواهد بود.

صدای بورس - مژده ابراهیمی، با وجود شرایط بنیادی موجود، کاهش ارزش معاملات در هفته های گذشته و خروج پول از بازارسرمایه، از شاخص بورس نمی توان انتظار داشت که قله های جدیدی را فتح کند.

علی رستگار مقدم اعتمادی، رئیس هیات مدیره سبدگردان آمیتیس در گفت و گو با صدای بورس گفت: در هفته پیش رو گزارش آبان ماه شرکت ها به مرور روی سامانه کدال قرار خواهد گرفت که باتوجه به کیفیت این گزارشات نوسانات قیمتی را در بازار شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در گزارش های این ماه و ماه های آینده به وضوح تاثیر ریسک های موجود در اقتصاد از جمله قیمت گذاری های دستوری، نوسانات نرخ ارز، ابهام در روند تحقق برجام در صنایع صادرات محور و... که بر سر صنایع و شرکت ها سایه افکنده است را شاهد خواهیم بود.

رستگار مقدم اعتمادی عنوان کرد: همواره دخالت هایی را از سوی دولت شاهد بوده ایم که آینده شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده است؛ از جمله این دخالت ها ، مکلف کردن شرکت های فولادی به منظور مشارکت و سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه های برق در راستای کمک به دولت در تامین برق شبکه سراسری است که در بلند مدت سودسازی این صنایع سودده را تحت تاثیر قرار خواهد داد.


بیشتر بخوانید:


رئیس هیات مدیره سبدگردان آمیتیس بیان کرد: از سوی دیگر افزایش میانگین قیمت گاز در ماه های گذشته به خصوص در اروپا باعث می شود که حاشیه سود بسیاری از شرکت ها و صنایع در آینده از این موضوع متاثر شود که این موضوع در صنعت متانول به جهت کاهش قیمت جهانی متانول، بسیار محسوس تر بوده و اوره ای ها را کم تر تحت تاثیر قرار می دهد و گزارش های بهتری را می توانند ارائه دهند.

به گفته وی احتمال قطع برق و گاز در فصل پاییز و زمستان ریسک بزرگی برای شرکت ها محسوب شده و میزان تولیدات آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

رستگار مقدم اعتمادی تصریح کرد: موضوع دیگری که هفته آینده بورس را مانند هفته های گذشته تحت تاثیر قرار خواهد داد، ادامه عرضه اوراق دولتی برای جبران کسری بودجه دولت خواهد بود که با مکلف کردن صندوق ها به خرید این گونه اوراق به شکلی نقدینگی را به سمت اوراق بدهی سوق داده و تمایل به تعمیق بازار بدهی داشته و تمایلی به حمایت از بازار سهام به شکل ویژه و موثری ندارد.

رئیس هیات مدیره سبدگردان آمیتیس اظهار داشت: با افزایش قیمت دلار در هفته گذشته و سپس کاهش آن، احتمال می رود که دلار به صورت موقت در همین حوالی آرام بگیرد؛ هرچند روند قیمتی آن در بلندمدت صعودی خواهد بود.

وی افزود: با وجود شرایط بنیادی موجود و ریسک های مطرح شده و از سوی دیگر کاهش ارزش معاملات در هفته های گذشته و خروج پول از بازار سرمایه، از شاخص بورس نمی توان انتظار داشت که قله های جدیدی را فتح کند و پیش بینی می شود، شاخص تا انتشار گزارش های 9 ماهه در حوالی مقادیر یک میلیون و 350 تا یک میلیون و 450 در نوسان باشد، ولی همچنان این موضوع را در تحلیل ها نباید نادیده گرفت که تمام موارد مطرح شده، بعضی از صنایع را با شدت بیشتر و بعضی صنایع را با شدت کمتری تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کد خبر 441700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =