الزام حضور نماینده‌ بورس در  هیأت دولت

مهمترین مشکل این است که برخی تصمیمات در نهادهای دیگر مانند وزارت صمت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اتخاذ می‌شود و تأثیر مستقیم بر روی بازار سرمایه می‌گذارد و هنگامی که بورس نزولی می‌شود و سهامداران اعتراض می‌کنند، دولت دخالت و دستکاری خود را شروع می‌کند.

برای اینکه بازار دستوری اداره نشود، نیاز است برخی تصمیمات در خارج از حوزه بازار یعنی در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دیگر اتخاذ نشود، در این صورت اصلا بورس به دخالت شخص یا ارگانی یا تشکیل جلسه برای مثبت کردن بازار نیاز نخواهد داشت.

مهمترین مشکل این است که برخی تصمیمات در نهادهای دیگر مانند وزارت صمت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اتخاذ می‌شود و تأثیر مستقیم بر روی بازار سرمایه می‌گذارد و هنگامی که بورس نزولی می‌شود و سهامداران اعتراض می‌کنند، دولت دخالت و دستکاری خود را شروع می‌کند. به‌نظر می‌رسد دولت در این زمینه موفق نبوده است البته باید به آن فرصت داد تا زمانی که برنامه‌های تیم جدید اقتصادی دولت و تیم جدید مدیریتی سازمان بورس مشخص شود. پیشنهاد این است که در تصمیمات اقتصادی که در وزارت صمت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و به‌طور کلی در هیأت دولت اتخاذ می‌شود، نماینده‌ای از سازمان بورس حتما حضور داشته باشد و اثرات تصمیمات بر بازار سرمایه را شرح دهد تا تصمیماتی اتخاذ نشود که بعدا نیازی به دخالت دولت باشد. در شرایط فعلی احتمال دارد سهامداران بدعادت شوند زیرا وقتی براساس تصمیماتی بازار منفی می‌شود و آنها به‌صورت خیابانی و مجازی اعتراض می‌کنند، دولت برای خاموشی این اعتراضات در بازار دخالت می‌کند و این حس را به سرمایه‌گذار القا می‌کند که در هر لحظه دولت می‌تواند سرمایه آن را افزایش یا کاهش دهد.


بیشتر بخوانید:


بنابراین افراد به سمت بازارهای جایگزین بورس مانند رمزارزها روانه می‌شوند که در شرایط فعلی نیز شاهد هستیم پول زیادی وارد این بازارها شده است البته باید به سرمایه‌گذاران حق داد زیرا بسیاری از دخالت‌هایی که در اینجا وجود دارد در آن بازارها نیست. حتما دولت با چالش مواجه است زیرا بسیاری از تصمیماتی که قصد دارد اتخاذ کند منافع برخی گروه‌های مافیایی را به‌خطر خواهد انداخت و مطمئنا این گروه اعتراضاتی نیز خواهند کرد اما درنهایت اگر دولت بتواند تصمیماتی مانند حذف قیمت‌گذاری دستوری در حوزه‌های مختلف، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، حذف اختلاف نرخ نیما یا نرخ بازار آزاد را اتخاذ کند یا صنعت خودروسازی که با قیمت‌گذاری دستوری نابود شده را نجات دهد، دیگر نیازی نیست هر دوره به دنبال دولت برای بهبود شرایط بازار بود و بازار سرمایه خود روند عادی را در پیش می‌گیرد و در زمان‌هایی که باید نزولی و در مواقعی که باید صعودی می‌شود و خود مشکلات را رفع می‌کند.

  • محمد خبری ‌زاد - عضو هیأت مدیره کارگزاری کارآفرین
کد خبر 441681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =