مدل جدید قیمت گذاری بورس کالا در انتظار ابلاغ

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: در حال حاضر اختلاف ناشی از  ارز بورس کالا و فوب ایران ۲۳ درصد است.

به گزارش صدای بورس، امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو به عنوان اولین سخنران روز دوم پلنکس ۲۰۲۱ با موضوع الگوی جدید مدیریت بازار دولت و اثرات آن بر بازار های داخلی وصادراتی ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی افزود: نبود یک استراتژی بلندمدت قابل قبول برای کلیه ذی نفعان، تبعیت نکردن بازار از قیمت های بورس کالا ، عدم نظارت سیستمی بر کل زنجیره از تولید تا مصرف کننده نهایی، تمرکز سیاست های مدیریت بازار بر انتقال سود شرکت های بالادست به صنایع پایین دستی به امید ارزانی کالا از جمله دلایل موفق نبودن دولت ور سیاست تنظیم بازار است. به همین دلیل یک برنامه ای تهیه شده وبه دنبال اجرایی شدن آن است.

صباغ بیان کرد: حذف سهمیه ها و کاهش رانت اختلاف قیمت بازار و بورس کالا، انعقاد قراردادهای بلند مدت بین صنایع بالادست و پایین دست، پیش بینی پذیری بازارها، ذخیزه سازی کالا ها، تامین مالی حوزه صنعت از طریق ابزار بورس های کالایی و تسهیل صادرات از جمله اهداف الگوی جدید مدیریت بازار است بنابراین پیشنهاد این است که ابتدا این طرح در ۳ ماه و اختیاری اجرایی و بعد از آن ابلاغ خواهد شد.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: در این برنامه با بورس کالای ایران به طور کامل هماهنگ هستیم و بسیاری از جلسات ما در بورس کالا برگزار شده است. وی گفت: ذخیره سازی کالاها در انبارهای بورس کالا به منظور عرضه در مواقع کمبود آغاز شده و تا کنون ۳۰ انبار برای ذخیره سازی سیمان خریداری شده است.

وی با اشاره به اهمیت ارز تک نرخی گفت: ارز چند نرخی بر بازار اثر منفی گذاشته است به نحوی که در حال حاضر اختلاف ناشی از ارز بورس کالا و فوب ایران ۲۳ درصد است.

کد خبر 441599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =