۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
بررسی عملکرد «تاصیکو»

«تاصیکو» در ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۷ در بورس و اوراق بهادار پذیرش و در نهم اردیبهشت ماه ۹۸ عرضه اولیه آن انجام گرفت.

به گزارش صدای بورس، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین «تاصیکو» یکی از هلدینگ‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی «شستا» است که در حوزه صنایع فلزی، صنایع غیرفلزی، اکتشافات، بازرگانی و صادرات و نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی فعالیت دارد. ارزش پرتفوی بورسی «شستا» در حال حاضر حدود ۱۴۴ هزار میلیارد تومان است که تاصیکو حدود ۱۴٫۳ درصد آن را به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اختیار دارد.

غلامرضا سلیمانی، مدیرعامل شرکت تاصیکو در خصوص عملکرد این شرکت در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ گفت: افزایش تولید تجمیعی گروه از مبلغ ۳٫۰۷۵٫۲۷۲ تن در سال مالی ۹۷ به ۳٫۲۸۲٫۲۷۶ تن در سال مالی ۹۹، رشد ۲۳۷ درصدی فروش تلفیقی گروه از ۲٫۰۰۳ میلیارد تومان به مبلغ ۶٫۷۵۸ میلیارد تومان، افزایش ۴۰۵ درصدی سود عملیاتی تلفیقی گروه از مبلغ ۱٫۲۶۶ میلیارد تومان به ۶٫۳۹۱ میلیارد تومان، رشد ۴۵ درصدی ارزش پورتفوی بورسی هلدینگ از ۳۲٫۴۲۷ میلیارد تومان در سال مالی ۹۸ به ۴۶٫۸۶۱ میلیارد تومان در سال مالی ۹۹ از عملکردهای خوب شرکت طی ۲ سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: افزایش ۴۴۲ درصدی سود خالص تلفیقی گروه از مبلغ ۱٫۱۳۴ میلیارد تومان در سال مالی ۹۷ به ۶٫۱۴۷ میلیارد تومان در سال مالی ۱۳۹۹و رشد ۲۲۳ درصدی صادرات گروه از مبلغ ۱۳۸ میلیارد تومان به مبلغ ۴۴۵ میلیارد تومان طی ۲ سال از دیگر اقدامات و دستاورد های هلدینگ صدرتامین است.

مدیرعامل تاصیکو با بیان اینکه حاشیه سودخالص تلفیقی گروه از ۷۱ درصد سال ۹۸ به ۹۱ درصد سال ۹۹ افزایش پیدا کرد، گفت: نرخ بازده دارایی‌های گروه در این مقطع زمانی از ۲۹ درصد به ۳۶ درصد و بازده حقوق صاحبان سهام گروه نیز از ۴۱ درصد به ۴۸ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین توانستیم دوره وصول مطالبات گروه را از ۵۴ روز به ۴۴ روز کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه خالص دارایی های (NAV) هلدینگ با افزایش ۳۳ درصدی از ۳۴,۱۶۲ میلیارد تومان به ۴۵,۴۶۹ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، افزود: کاهش ۱۰۵ درصدی هزینه های مالی شرکت اصلی از ۹۲ میلیارد تومان به ۴۵ میلیارد تومان، افزایش ۴۱ درصدی جریان نقدی عملیاتی هر سهم از ۴۴۶ ریال به ۶۳۰ ریال، افزایش ۶۷ درصدی جمع حقوق صاحبان سهام از ۴٫۵۱۵ میلیارد تومان به ۷٫۵۳۸ میلیارد تومان و کاهش ۶۳ درصدی بدهی های کل شرکت اصلی از ۷۵۱میلیارد تومان به ۲۷۶ میلیارد تومان از دیگر عملکردهای موفقیت آمیز شرکت طی دو سال گذشته بوده است.


بیشتر بخوانید:

مقاومت های پیش روی سهم «تاصیکو»


سایر اقدامات و دستاوردهای ۲ ساله گذشته «تاصیکو»

وی ادامه داد: در راستای سیاست های کلان کشور در خصوص توسعه فعالیت در بخش معدن کشور و تامین پایدار مواد اولیه کارخانجات هلدینگ در ۲ سال گذشته فعالیت های گسترده ای انجام شده است که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد.

بنا به گفته سلیمانی؛ اخذ گواهی کشف بزرگترین معدن طلای کشور در سیستان با ذخیره قطعی ۲۴ میلیون تن و ذخیره احتمالی ۴۸ میلیون تن کانسنگ با عیار ppm ۱٫۰۶، برنامه احداث کارخانه فرآوری ۴۴۰ کیلو طلای عیار۲۴ از سوی توسعه معادن پارس تامین، عملیاتی کردن برداشت از معدن و احداث کارخانه فرآوری طلای کردستان با ظرفیت ۲۴۰ کیلو طلا ی عیار ۲۴، اخذ مجوز ۲ محدوده معدنی در بلوک ۶ پروده ۴ با ذخیره ۷۸ میلیون تن توسط شرکت زغال سنگ پروده طبس، اخذ پروانه بهره‌برداری معدن دولومیت نهاوند با ذخیره قطعی ۱٫۴ میلیون تن، عملیاتی کردن احداث کارخانه دولومیت کلسینه با ظرفیت ۳۳ هزار تن و اصلاح و اخذ پروانه بهره برداری معدن بنتونیت سرایان از ۲۰۰ هزار تن به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن از اهم اقدامات حوزه معدن بوده است.

وی گفت: مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر به میزان ۱۳۷۵ میلیارد تومان (شامل خاک چینی، معدنی املاح، زغال سنگ طبس، توسعه معادن و فلزات و …)، افزایش سرمایه ۵۵ درصدی هلدینگ از ۲۰۰۰ میلیارد تومان به ۳۱۰۰ میلیارد تومان، خروج شرکت‌های لعابیران و سرام آرا از زیان‌دهی و برنامه ساماندهی شرکت اپیکو و صنایع پودر بندر امام و …… از دیگر دستاوردها و اقدامات شرکت در ۲ سال گذشته بوده است.

وی تشکیل شتاب‌دهنده صدر فردا را اولین گام در مسیر ایجاد و توسعه جریان نوآوری در هلدینگ صدر تأمین برشمرد و بیان داشت: شتاب‌دهنده صدر فردا بر پایه ساختار و رویه ها و شیوه نامه های عملکرد و نتایج قابل قبولی که طی یکسال گذشته کسب کرده است، پس از طی مراحل مختلف ارزیابی و پایش های متعدد توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نائل به گواهینامه دانش‌بنیانی شد. مأموریت های شتاب‌دهنده صدر فردا حول ۲ محور اصلی رسوخ فناوری های پیشرفته و روزآمد در بنگاه‌های بخش معدن و صنایع معدنی و ایجاد و توسعه کسب و کارهای نوین براساس زنجیره ارزش جهانی (Global Value Chain) طراحی شده است.

بنا به گفته سلیمانی، شتاب دهنده صدر فردا مجموعاً ۵۰ طرح نوآورانه را ارزیابی و ۳۰ طرح را واجد صلاحیت استقرار در شتاب دهنده تشخیص داده که تاکنون ۵ طرح موفق به طی مراحل شتاب دهی شده اند. مجموع ارزش فناوری این طرح ها بالغ بر ۵۲۷۰۰۰ میلیون ریال بوده که در مرحله جذب سرمایه برای تجاری سازی هستند. پیش بینی می شود پس از جذب سرمایه و اجرای طرح ها مجموعاً به عنوان خروجی های موفق شتاب دهنده مجموعاً ارزش سرمایه گذاری این طرح ها بالغ بر ۱۹۱۰ میلیارد ریال خواهد بود.

مدیرعامل صدرتامین بیان داشت: اقدام دیگر صدر فردا در خصوص پاسخ به نیازهای فناورانه بنگاه‌های بخش معدن و صنایع معدنی، راه اندازی پویش بومی سازی است. این جریان با هدف تأمین نیازهای وارداتی بنگاه‌های صنعتی و معدنی با بکارگیری توان فنی داخلی در راستای جلوگیری از خروج ارز از کشور ایجاد شد و طی سال ۱۳۹۹مانع خروج ۱۰ میلیون دلار ارز از کشور شد. شتاب‌دهنده صدر فردا با ایجاد شبکه های تخصصی و بکار گیری حداکثر توان فنی، ظرفیت لازم را برای پاسخگویی به نیازهای فناورانه شرکت های زیرمجموعه هلدینگ صدر تأمین فراهم کرده است.

مقایسه فروش عملکرد ۶ ماهه ۱۳۹۹ نسبت به ۱۴۰۰

وی خاطر نشان کرد: فروش تجمیعی شرکت در شهریورماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۶ درصد رشد داشته است به طوری که از ۲٫۶۱۱ میلیارد تومان در ۶ ماه سال ۱۳۹۹ به ۴٫۶۰۴ میلیارد تومان در ۶ ماه سال ۱۴۰۰ رسیده است. همچنین در همین بازده زمانی سود خالص تجمیعی از ۱٫۰۵۰ میلیارد تومان به ۱٫۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است که رشد ۴۳ درصدی را نشان می دهد. صادرات نیز در ۶ ماه ۱۴۰۰ نسبت به ۶ ماه ۱۳۹۹ رشد ۲۴۶ درصدی داشته است و از میزان ۶٫۷ میلیون دلار به ۲۳٫۴ میلیون دلار رسیده است.

مدیرعامل تاصیکو بیان کرد: این شرکت طی سال گذشته پروژه‌های زیادی را انجام داده که از مجموع ۱۸ پروژه مذکور تعداد ۸ پروژه با ارزش ریالی ۱۲۳۱ میلیارد تومان و اشتغال زایی ۲۸۱ نفر در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی گفت: تحریم و تورم، عدم همخوانی سیاست‌های توسعه‎‎ای و تامین منابع مالی سازمان تامین اجتماعی، مشکلات اجرایی پروژه‌ها (ساختار پروژه‌ها، دستورالعمل‌های موجود و…) و عدم دسترسی به تکنولوژی روز دنیا از چالش‎های اساسی پروژه‌های شرکت است.

به گزارش ایرفکو، وی به برخی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری پیش روی «تاصیکو» اشاره کرد و افزود: مدیریت پورتفوی سهام در راستای بهینه کردن آنها و ایجاد ارزش افزوده برای سهامداران، بهره برداری از فرصت توسعه بخش معدن کشور، کمک به تکمیل زنجیره تامین فولاد در زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسعه فعالیت شرکت حفاری صدر تامین و افزایش سرمایه لازم برای خرید و توسعه ماشین‌آلات و تجهیزات، مشارکت و تشکیل کنسرسیوم‌های مشترک معدنی و فلزی با مجموعه‌های وزارت صمت، تهاتر بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی در قالب واگذاری شرکت‌های معدنی و صنعتی موجود، ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر VC برای تامین مالی طرحها و پروژه های نوآورانه خروجی شتاب‌دهنده صدرفردا، ایجاد سامانه‌های صادارتی در بازارهای هدف خارجی مانند استفاده از ظرفیت شرکتهای دوآرت و اپیکو FZC، سرمایهگذاری در کشورهای خارجی، سرمایه‌گذاری مشترک در معادن کشورهای همسایه و بهره‌برداری از فرصت انرژی ایران برای فرآوری از اهم فرصت‌های مهم شرکت برای سرمایه‌گذاری است.

کد خبر 441484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =