۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲
ارز ترجیحی در هاله ای از ابهام

در چند سال اخیر نوسانات قیمت دلار تاثیر بسزایی در کالاهای اساسی داشت که دچار آسیب معیشت مردم می شد به طوری که دولت برای اینکه قیمت دلار در تامین کالاهای اساسی تاثیری نداشته باشد، ارز 4200 تومانی را وارد اقتصاد ایران کرد.

به گزارش صدای بورس، بی توجهی به واردات کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی و رانت و فساد سبب شد تا از ادامه دار کردن این ارز جلوگیری شود و بر حذف تدریجی آن تصمیم گرفته شود. حال این ارز که در ابتدا برای واردات ۲۷ کالا تخصیص داده می‌شد، در حال حاضر تنها برای واردات ۶ قلم کالای اساسی شامل ذرت، جو، گندم، کنجاله سویا، دانه های روغنی و روغن خام به همراه بخشی از دارو وتجهیزات پزشکی است.

در گزارش ایرنا آمده است، با افزایش قیمت کالاها در بازارهای جهانی، 8 میلیارد دلاری که براساس قانون بودجه سال 1400 در نظر گرفته شده بود، کامل مصرف شد و برای ماه های باقیمانده امسال نیاز به اختصاص منابع بیشتر و اصلاح قانون بودجه شد که بر این اساس لایحه مربوط به افزایش سقف ارز ترجیحی در مجلس رد شد.

این در حالی است که تامین پایدار کالاهای اساسی که از طریق ارز ۴۲۰۰ تامین می شدند، در ماه های باقی مانده امسال نیاز به اصلاح قانون بودجه برای اختصاص منابع بیشتر دارد که با توجه رد فوریت لایحه ارسالی دولت، سرنوشت تامین این نوع ارز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

کد خبر 441437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =