آزادسازی قیمت خودرو به سود مردم نیست

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در یادداشتی مطرح کرد: خودرو در بازار ایران انحصاری بوده و با این جریان ظلم به مصرف کنندگان می شود که به نوعی بی عدالتی است.

به گزارش صدای بورس، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در یادداشتی نوشت: اخیرا بحث آزادسازی قیمت خودرو داغ شده است. برخی از فعالان اقتصادی هم با طرح این موضوع که "قیمت دستوری" پدیده‌ نامیمونی در اقتصاد است؛ به نوعی با آزادسازی قیمت خودرو موافقند.

هر چند آزادسازی قیمت‌ها در مبانی اقتصادی کشورهای توسعه یافته، یک اصل است؛ اما باید توجه داشت که در کشوری که عمد بازارهای تجاری آن کشور به معنای کامل، انحصاری است، آزادی قیمت‌ها صرفا به سود دارندگان امتیازات انحصاری و ظلم به مصرف‌کنندگان است. اگر دنبال کپی کردن بازار آزاد از کشورهای توسعه یافته هستید، باید همه‌ اجزای آن را کپی کنید؛ نه تنها صرفا جزء قیمت مصرف کننده را.

به گزارش ایسنا، آزادسازی قیمت خودرو که در ایران بازاری انحصاری است، ظلم به مصرف کنندگان و پرداخت هزینه عدم مدیریت بهینه این شرکت‌ها و محصولاتشان، از جیب مردم است و مصداق کامل بی‌عدالتی است.

برخی فعالان بورسی برایم پیام فرستاده‌اند که شرکت‌های خودرویی در بورس هستند و قیمت دستوری، ظلم به سهامداران است. عرض کردم که اول، سهامداران خرد، جزو بزرگی از سهامداران شرکت‌های خودرویی نیستند و بخش عمده سهامداران این شرکتها، با یک جست‌وجوی ساده در گوگل به نمایش درمی‌آید که چه بنگاه‌هایی هستند. دوم، منافع سهامداران در بهبود بهره‌وری این شرکت‌ها حاصل است نه دست کردن در جیب مردم. سوم، بنده حامی قیمت دستوری نیستم، مخالف انحصارم. هر وقت واردات خودرو آزاد شد و رقابت واقعی شکل گرفت، آنگاه آزادسازی قیمت‌ها معنا خواهد داشت. چهارم، همین الان هم با قیمت‌گذاری دستوری، قیمت‌های منصفانه‌ای تصویب نمی‌شود و این قیمت‌ها همچنان با منافع خودروسازان تنظیم می‌شود.»

کد خبر 441428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =