صندوق تثبیت همچنان بی مدیر

تعیین رئیس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه از این جهت اهمیت دارد که پرداخت وجوه از سوی صندوق توسعه ملی منوط به امضای این قرارداد توسط مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه است.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ صندوق تثبیت بازار سرمایه توسط سرپرست اداره می‌شود و هنوز رئیس هیئت عامل آن معرفی نشده است، این انتصاب از این جهت اهمیت دارد که پرداخت وجوه از سوی صندوق توسعه ملی منوط به این است که امضای این قرارداد توسط مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه صورت پذیرد. در حال حاضر نبود مدیرعامل برای این صندوق بهانه‌ای برای خالی کردن شانه از زیر بار وظایف صندوق توسعه ملی است.

معادل ریالی ۵۰ میلیون دلار از مصوبه سران سه قوه برای واریز از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه انجام شده است؛ اما برای واریز مابقی مبلغ مانده هیات امنای صندوق تثبیت بازار سرمایه و سازمان بورس پیگیر هستند که باید معادل ریالی منابع تامین و سپس واریزی انجام شود.

صندوق تثبیت بازار سرمایه سه عضو دارد؛ صابر عسکرپور، معاون مدیرعامل در امور مالی و پشتیبانی بانک مسکن به عنوان سرپرست و عضو عامل؛ حبیب رضا حدادی سیاهکلی مدیرعامل تامین سرمایه امید و محمدحسین صدرایی،‌ مدیر سرمایه گذاری صندوق توسعه بازار که هر دو عضو هیئت مدیره و عضو غیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه هستند.

۵ ماه بدون رئیس ماندن صندوق تثبیت

محمد ابراهیم آقا بابایی، رئیس سابق هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه استعفای خود را در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ اعلام و این استعفا در مجمع این صندوق ( ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۰ ) تایید و پذیرفته شد.

به طور کلی تعیین اعضای هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه بر عهده هیئت امنای صندوق تثبیت است. با توجه به آنکه در زمان استعفا تنها ۹ روز دیگر تا مراسم تحلیف ریاست جمهوری فرصت باقی بود، هیئت امنای این صندوق از انتخاب جانشین برای آقابابایی خودداری کرده و مقرر شد برای این سازمان، سرپرست انتخاب شود.

بر اساس تصمیم دوم هیئت امنا، انتخاب رئیس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه به رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تفویض شد، دهقان دهنوی رئیس وقت سازمان بورس و اوراق بهادار هم شاید به دلیل آنکه می دانست تغییر خواهد کرد، شخصی را برای این سمت معرفی نکرد و انتخاب رئیس این صندوق به دولت آقای رئیسی و رئیس جدید سازمان بورس موکول شد. تا این لحظه صابر عسکرپور، مشاور رئیس سازمان بورس و معاون مدیر عامل در امور مالی و پشتیبانی بانک مسکن به عنوان سرپرست صندوق تثبیت مشغول فعالیت است.

به نظر می‌رسد با توجه به انتصاب رئیس سازمان بورس، رئیس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه، به زودی تعیین تکلیف شود.

برخی معتقدند صابر عسکرپور که اکنون سرپرست صندوق تثبیت است به عنوان رئیس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه انتخاب خواهد شد، گزینه‌های دیگر حبیب‌رضا حدادی سیاهکلی و محمد حسین صدرایی اعضای غیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه هستند. باید منتظر ماند و دید مجید عشقی سکان صندوق تثبیت را به دست چه کسی می‌دهد؟

چرا انتخاب رئیس هیئات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه مهم است؟

بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، صندوق توسعه ملی باید ۵۱۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار سرمایه پرداخت کند که از این مبلغ تنها ۴۱ میلیون دلار( یک هزار میلیارد تومان) پرداخت شد و باید ۴۶۹ میلیون دلار دیگر به این صندوق پرداخت شود.

اختلاف بر سر تعیین نوع ارز است

پیش از این درباره  چرایی پرداخت نشدن این وجوه اعلام  شده بود؛ اختلاف بر سر تعیین نوع ارز موجب شده است تا ۱۵۰ میلیون دلار باقی‌مانده هنوز وارد بورس نشود. البته نباید از تداوم روند بوروکراسی اداری در تزریق این ۱۵۰ میلیون دلار به بازار سرمایه غافل شد.

روال کار این گونه است که صندوق توسعه ملی برای واریز مابقی پول صندوق تثبیت، به بانک مرکزی نامه زده و درخواست می کند تا منابع ارزی این صندوق را فروخته و منابع ریالی فروش را به صندوق تثبیت بازار سرمایه به عنوان وام ریالی واریز کند. این وام ۵ ساله ( پرداخت سود هر ۳ ماه یک بار) و با سود ۱۱ درصد است و هر روز دیرکرد، ۶ درصد جریمه برای این وام دارد.


بیشتر بخوانید:


شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت

هیات نظارت شامل سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و سازمان حسابرسی است و گفته می شود این هیئت و صندوق توسعه به دنبال پیدا کردن راهی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت هستند.

پیگیری های صدای بورس نشان‌ می‌دهد مشکل کنونی جدای از بی مدیر بودن صندوق، این است که صندوق توسعه ملی ارزهای غیر نقدشونده (دینار عراق) را برای پرداخت مابقی صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرده است و در این میان صندوق در رای زنی با صندوق توسعه ملی خواهان سرعت بخشیدن به این واریزی است.

کد خبر 441417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =