ارائه جداول تحلیل حساسیت سود (زیان)، ابزاری مناسب در اختیار تحلیلگران

ناشران باید در ارئه اطلاعات دقت و حساسیت بیشتری به خرج داده و صرفا به منظور انجام تکالیف قانونی خود، همانند آنچه در گزارشات تفسیری رخ داد، نپردازند.

مژده ابراهیمیصدای بورس؛ الزام ارائه جداول تحلیل حساسیت سود (زیان) هر سهم یکی از مهمترین اقدامات نظارتی سازمان بورس در راستای افزایش شفافیت اطلاعات و صورت های مالی ناشران ثبت شده نزد سازمان بود و امید است به بهبود وضعیت بازارسرمایه و بازگشت منطق به روند معاملات سهام شرکت ها بینجامد.

حمید فهیمی، کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: قیمت و ارزش ذاتی دو فاکتور مهم در تصمیم‌گیری افراد برای خرید یا فروش سهام یک شرکت هستند؛ هرچه ابزارهای در دسترس تحلیلگران به منظور برآورد ارزش ذاتی یک سهم بیشتر و قابل اتکاتر باشند، قیمت ها نیز روند منطقی به خود گرفته و حول ارزش ذاتی نوسان خواهند کرد.
وی افزود: یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که در سالیان گذشته تحلیلگران بازار از آن در برآورد ارزش یک سهم استفاده می کردند، پیش بینی سود ارائه شده توسط ناشران بود که باتوجه به اطلاعات بیشتر ناشران از وضعیت شرکت‌ها، در صورت ارائه اطلاعات صحیح به بازار، ابزاری قابل اتکا در اختیار فعالان بازار قرار می‌داد که با حذف این مورد و جایگزینی گزارش تفسیری به جای آن، عملا امکان استفاده از این ابزار از تحلیلگران بازار سلب شد و گزارشات تفسیری نیز با توجه به کیفیتی که در ارائه اطلاعات داشتند، نتوانستند به ابزاری قابل اتکا در برآورد ارزش سهام تبدیل شوند.
فهیمی بیان کرد: باتوجه به شرایط تورمی کشور و عدم اطمینان در برآورد متغیرهای اقتصادی، بازگشت پیش بینی سود و ارائه یک عدد به عنوان سود پیش بینی شده ناشر برای سال مالی پیش روی خود، قطعا به دلیل فاصله زیاد سود پیش‌بینی شده و سود محقق شده، کمک شایانی به تحلیلگران نخواهد کرد و حتی می‌تواند موجب گمراه شدن بازار نیز شود. این فعال بازار ادامه داد: همچنین یکی از مهم‌ترین اقدامات نظارتی سازمان بورس که در راستای افزایش شفافیت اطلاعات و صورت‌های مالی ناشران ثبت شده نزد سازمان اتخاذ شده و امید است به بهبود وضعیت بازارسرمایه و بازگشت منطق به روند معاملات سهام شرکت‌ها بینجامد، الزام کلیه شرکت‌های تولیدی پذیرفته شده به ارائه جداول تحلیل حساسیت سود (زیان) هر سهم است.


بیشتر بخوانید:


این کارشناس بازارسرمایه عنوان کرد: هرچند این ابلاغیه اقدامات نظارتی بیشتری را توسط سازمان بورس می‌طلبد و ناشران را نیز ملزم به تحلیل شرایط اقتصاد جهانی، کشور و شرکت خود و به نوعی ارائه نوعی بودجه سود و زیانی در قالب سناریوهای مختلف می‌کند، اما ابزار مناسبی را در اختیار تحلیلگران قرار می‌دهد و به برآورد ارزش سهام شرکت‌ها با توجه به پیش‌بینی سود ارائه شده توسط ناشران و تحت سناریوهای مختلف کمک قابل توجهی خواهد کرد.
وی تأکید کرد: ناشران باید در ارائه اطلاعات دقت و حساسیت بیشتری به خرج داده و صرفا به منظور انجام تکالیف قانونی خود، همانند آنچه در گزارشات تفسیری رخ داد نپردازند. همچنین در خصوص ارائه توضیحات ناشر درباره تغییرات بیش از ۳۰ درصدی سود (زیان) عملیاتی، در قالب فرم "توضیحات در خصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده"، مبنای ۳۰ درصدی جهت ارائه توضیحات جای سوال دارد. این تغییرات در صورت‌های مالی مقایسه‌ای افشا می‌شود و چنانچه به جای مبنای ۳۰ درصدی نرخ تورم مبنا قرار گیرد و این تغییرات بر اساس مقدار فروش و نرخ فروش تفکیک شود، اطلاعات مفیدتری در اختیار تحلیلگران قرار خواهد داد.

کد خبر 441308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =