برگزاری چنین همایش‌هایی، نیاز اصلی کشور

حسین عبده تبریزی در چهارمین همایش «تامین مالی از طریق بازار سرمایه» ضمن جمع‌بندی صحبت شرکت کنندگان به بیان نقطه نظرهایی در مورد بازار سرمایه و صندوق‌های خصوصی پرداخت.

به گزارش صدای بورس، حسین عبده تبریزی، رئیس شورای سیاستگذاری همایش در ابتدا سخنانش را با صحبت‌های تیمور رحمانی آغاز کرد و گفت: این اقتصاددان در ابتدا مسئله تورم و رشد را متاثر را چند عامل دانست و به وضعیت نرخ تورم و نرخ رشد اقتصاد جهانی در دوره کووید 19 و شوک‌ بخش مالی در سال 2008 و شوک بخش واقعی اقتصاد در سال 2020 وتعطیلی بخش‌های اقتصادی پرداخت.

او همچنین نرخ رشد جهانی را به عوامل مختلفی چون کامودیتی‌ها مرتبط دانست و گفت؛‌ با افزایشی که دراین عرصه داشتیم طبعا می‌توانیم دردنیا به نرخ رشد بالاتری نسبت به برگشت‌های گذشته داشته باشیم.

رحمانی همچنین در این ارائه، رشد اقتصادی ایران را متاثر از روند رشد اقتصاد جهانی دانست و توضیح داد: از آنجا که ایران به‌ویژه در زمینه صادرات کشوری کامودیتی‌محور و رشد اقتصادی ایران منابع محور است، حتی با فرض رفع نشدن تحریم‌ها ، با توجه به‌اینکه ترجیح قدرت‌های جهانی بر تداوم تولید و صادرات این محصولات خواهد بود، فرصتی برای رشد اقتصادی ایران هم ایجاد خواهد شد.

او درعین حال، تاکید داشت که هر چند پیش‌بینی افزایش نرخ تورم برای ایران وجود دارد اما تورم جهانی برای ایران نگران‌کننده نخواهد بود. ضمن‌اینکه بانک‌های مرکزی با نحوه کنترل تورم در دنیا آشنا هستند برای همین هم بعید است درجه تورم بالایی از این مجرا داشته باشیم.از این رو، چشم‌انداز کلی اقتصاد ایران ناشی از تورم جهانی نخواهد بود.

عبده تبریزی ادامه داد: رحمانی توضیحات خود را برفرض رفع تحریم‌ها و ایجاد گشایش‌های تدریجی در اقتصاد کشور ارائه کرد. براین اساس تاکید داشت که نرخ تورم با رشد خفیفی می‌تواند نزولی شد اما بعید می‌داند که میانگین نرخ تورم به 22 درصد چهل سال قبل برگردد. حتی با فرض رفع تحریم‌ها به تورم حدود 30 درصد برخواهیم گشت. البته او، بازگشت به نرخ تورم 30 درصدی را یک نوع موفقیت برای اقتصاد ایران دانست.

عبده‌تبریزی اضافه کرد: این اقتصاددان همچنین پیش بینی کرد که در صورت رفع تحریم‌ها،همچون سال‌های 99 و 1400 شاهد افزایش نرخ رشد اقتصادی باشیم. همچنین در مورد نرخ سود بین بانکی و ضعف‌هایی که دراین باره وجود دارد، قطعا شاهد افزایش حجم پول و نرخ تورم در سال‌های بعد خواهیم بود.

*اهمیت صندوق‌های مستغلات

عبده تبریزی مسئله مهم تامین مالی محور اصلی همایش برشمرد و توضیح داد: امروز موفقیت بورس و بازار سرمایه باید بر مبنای تامین مالی سنجیده شوند. اینکه بازار سرمایه چقدر می‌تواند تامین مالی کند و چقدر می‌تواند دراین خصوص موفق باشد.

او همچنین به اهمیت صندوق‌های مستغلات و نقش آنها در حوزه تقویت تقاضا پرداخت وگفت: در تمام دنیا ارتباط بازار سرمایه با بخش مسکن از طریق صندوق‌های مستغلات است. این درحالی است که هم‌اکنون این صندوق‌ها ، 14 درصد بازار سرمایه آمریکا را تشکیل می‌دهند و در دنیا معاملات اوراق قرضه در مرحله اول، معاملات سهام در مرحله دوم و معاملات صندوق مستغلات در مرحله سوم قرار دارد در حالی‌که درایرن به دلیل وجود تورم بازار قراردادهای بلندمدت شکل نمی‌گیرد و اوراق با درآمد ثابت نسبت به دنیا بسیار کوچک است.بنابراین تا زمانی که تورم کنترل نشود، بازار بدهی بزرگی نخواهیم داشت.

پای صندوق‌های بازنشستگی به بورس باز شود

عبده تبریزی با بیان‌اینکه صندوق‌های بازنشستگی در کشور جوابگو نیستند، تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که نظام بازنشستگی با آن روبرو است، نه تنها باید این صندوق ها گسترش داده شوند بلکه باید پای صندوق‌های بازنشستگی به بورس باز شود. صندوقی مثل ذخیره فرهنگیان که صندوق بازنشستگی مکمل بود، اگر وارد بورس می شد، حال و روز بهتری داشتند.

فواید PE ها

او در ادامه درباره صندوق‌های PE نیز گفت: این صندوق‌ها اجازه ورود شرکت‌های کوچک را در شرایط فعلی می‌دهند و در زمان‌هایی مثل بحران و تحریم کمک کننده هستند. همچنین فعالان بازار سرمایه به دلیل نرخ بازده باید به سمت این صندوق‌ها جذب شوند.

صندوق پروژه؛ ابزاری در شرایط تحریم

او درباره درباره ارائه احسان مرادی، مدیر عامل تامین سرمایه امین نیز گفت: مرادی دراین سخنرانی فراتر از صندوق‌های PE رفتند و به صندوق پروژه هم اشاره کردند.

عبده‌تبریزی با بیان اینکه صندوق پروژه از جمله زمین و ساختمان برای کشوری چون ایران که با تحریم اعتباری روبرو است، معنا دارد اما برای کشورهای دیگر کارایی ندارد، اضافه کرد: ابزارهای مالی در همه کشورها متفاوت است حتی ابزار سهام در کشور ما با کشورهای دیگر متفاوت است.بنابراین اینکه گفته می‌شود این صندوق‌ها در شرایط فعلی ضرورت کشور هستند ، تشخیص درستی است.این موضوع در مورد صندوق‌های PE و صندوق‌های سهامی عام نیز صدق می کند.

به گفته او، زمانی می‌توان از صندوق‌هایی که به اجبار در کشور توسعه یافته‌اند، رها شد که وضعیت وضعیت عادی براقتصاد کشور حاکم شود ، اعتبارات گسترش یابد و تورم آرام گیرد.

تامین مالی پتروشیمی

عبده تبریزی در مورد ارائه احسان مرادی، مدیر عامل شرکت تامین سرمایه کاردان نیز اینگونه توضیح داد: صحبت‌های این سخنران در مورد تامین مالی در صنعت پتروشیمی بود که در 5 حوزه به آن پرداخته شد اما به دلیل محدودیت‌های ارزی تنها راه تامین مالی این صنعت، صندوق‌های PE و صندوق پروژه هستند.

به گفته او، مرادی در این ارائه در مورد ظرفیت 2 تا 4 میلیارد دلاری این صنعت گفت و صندوق پروژه را با شرکت پروژه مقایسه کرد. البته به مسائل هزینه‌ای ، مالیاتی و بازارگردانی نیزاشاره کرد.

عبده ‌تبریزی اضافه کرد: به نظر می‌رسد اگر در آینده به صندوق‌های پرتفولیو مانند اجازه دهیم پنج تا 10 درصد سهام خود را وارد PEکنند ، می‌توانند این صندوق‌ها را گرم‌تر کنند.

بنابراین باید به صندوق‌های عام که عمومی‌تر هستند در حوزه‌ PE مجوز داده شود.

او همچنین تاکید کرد: PEها در زنجیره‌های تدارکاتی، قابلیت‌های دیجیتالی ، توان تامین مالی ، مدیریت بهتر،و دریافت شرایط بهتر خرید می‌توانند نقش قابل توجهی داشته باشد.

تاسیس 20 صندوق تاپایان سال

عبده‌تبریزی، تفاوت انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله صندوق‌های جسورانه و PE و جدایی صندوق‌های جسورانه از صندوق‌های PE ، صندوق‌های بازنشستگی، تاسیس صندوق‌های جسورانه تا پایان سال را ازجمله محورهای ارائه علیقلی پور، مدیر نهادهای مالی فرابورس برشمرد.

نیاز اقتصاد به تامین مالی

عبده‌تبریزی در مورد صحبت‌های رضا علوی رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان داریک پارس نیز که اداره جلسه را عهده دار بود، توضیح داد: او در مقدمه به شرایط تورمی کشور و نیاز به تامین مالی پرداخت و توضیح داد که بانک‌ها به دلیل داشتن دارایی منجمد نمی‌توانند تامین مالی قدرتمندی داشته باشند. بنابراین می‌توان دراین شرایط از PEها بهره برد. البته تسریع افزایش سرمایه صندوق‌ها نیز بحث دیگری بود که علوی به آن اشاره کرد.

دوران طلایی صندوق‌ها

آنطور که عبده تبریزی گفته است: محمد هاشمی‌نژاد، نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه مالی ساتا نیز در این همایش ضمن ارائه آمار و ارقام صندوق‌ها بعد از کرونا، از تجربه جهان گفت و درباره تامین مالی کشورها از جمله چین گفت و سال های 2010 تا 2018 را دوره طلایی صندوق‌ها ذکر کرد.

او همچنین تاکید کرد :بخش‌های فناوری ، کالا، خدمات صنعتی ، خدمات مالی و سلامت به ترتیب بیشترین سرمایه گذاری خصوصی را در سال 2020 جذب کردند.


بیشتر بخوانید:


ساختار صندوق‌ها

عبده تبریزی درباره سخنرانی مهران فتحی، مدیر عامل شرکت هلدینگ صبا میهن نیزاینطور توضیح داد: او در این همایش ضمن تشریح ساختار صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی در ایران ، به مسائل و مشکلات شهرک‌های صنعتی،تجاربش درحوزه صنایع غذایی و کامل نبودن زنجیره ارزش در این حوزه و بحران صندوق‌های بازنشستگی پرداخت و آماری هم از نرخ رشد دنیا ارائه کرد.

افزایش سرمایه به روش عرضه سهام به قیمت بازار

رئیس شورای سیاستگذاری همایش گفت: محمدمهدی مومن زاده، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد در این همایش به ضرورت عرضه سرمایه از جمله عرضه سهام به قیمت روز، کلیات تامین مالی شرکت‌ها،‌ آسیب شناسی روش تامین مالی جدید و روش‌های مبتنی بر بدهی گفت و بحث دقیقی دراین باره ارائه کرد.

عبده تبریزی در مورد صحبت های روح‌الله حسینی مقدم، مدیر عامل تامین سرمایه ملت نیز توضیح داد: نه تنها سرمایه‌ موجود در بورس که سرمایه دولت نیز به سمت سرمایه در گردش رفته است و سرمایه گذاری ثابتی شکل نگرفته است و آنچه هم جمع شده صرف سرمایه در گردش شده است.

رضا عیوضلو، مدیرعامل رتبه بندی پایا نیز به درجه سرمایه‌گذاری‌ها ،تعاریف رتبه اعتباری ، فرایند، دورنما،‌ ‌ارزیابی رتبه بندی و وظیفه سازمان بورس در مورد ایجاد نکول توضیحاتی ارائه کرد.

عبده تبریزی در پایان برگزاری چنین همایش‌هایی را نیاز اصلی کشور برشمرد و از تلاش‌های امیر آشتیانی عراقی مدیر عامل شرکت نیکان رسانه بازار سرمایه تشکر و قدردانی کرد.

کد خبر 441307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =