مزایای رتبه‌بندی اعتباری برای تأمین مالی شرکت‌ها

امکان تأمین مالی بر اساس شایستگی اعتباری ناشر بدون حضور ضامن برای شرکت‌های رتبه‌بندی شده وجود دارد.

به گزارش صدای بورس، رضا عیوضلو، مدیرعامل رتبه‌بندی اعتباری پایا در چهارمین همایش تأمین مالی، نقش رتبه اعتباری در تأمین مالی را تشریح و به بررسی تجارب و تحلیل روند آن پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۸ شش رتبه اعتباری شرکتی، در سال ۱۳۹۹، ۹ رتبه اعتباری شرکتی و در سال ۱۴۰۰ پنج رتبه اعتباری شرکتی تخصیص داده شده است بنابراین تا پایان شهریور ۱۴۰۰، درمجموع ۲۰ رتبه اعتباری شرکتی و ۸ رتبه اعتباری اوراق منتشر شده تخصیص داده شده است.

عیوضلو ادامه داد: درمجموع تا پایان شهریور ۱۴۰۰ به دو شرکت در رتبه AA-، پنج شرکت در رتبه A+، سه شرکت در رتبه A، شش شرکت در رتبه A-، یک شرکت در رتبه BBB+، سه شرکت در رتبه BBB- رتبه اعتباری اختصاص داده شده است.

وی بیان کرد: به چهار شرکت در صنعت پتروشیمی، سه شرکت چند رشته‌ای صنعتی، یک شرکت خدمات مالی، دو شرکت در صنعت خودرو، سه شرکت سرمایه‌گذاری، یک شرکت در صنعت سیمان، سه شرکت فلزات اساسی، یک شرکت در صنعت محصولات کاغذی و دو شرکت در صنعت نفت و گاز، برق، یوتیلیتی و انرژی‌های تجدیدپذیر رتبه اعتباری تخصیص داده شده است.

عیوضلو درباره اوراق منتشر شده بدون ضامن با تکیه بر رتبه اعتباری، گفت: درمجموع ۴۷.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال بدون ضامن با تیکه بر رتبه‌بندی منتشر شده است که سهم شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال و شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان ۷.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال می‌باشد.

مدیرعامل رتبه‌بندی اعتباری پایا در تعریف رتبه‌بندی اعتباری گفت: اظهار نظر مؤسسۀ رتبه‌بندی راجع به احتمال ایفای به موقع تعهدات شخص حقوقی یا احتمال ایفای به موقع تعهدات ناشی از انتشار اوراق بهادار و یا احتمال ایفای تعهد مالی خاص دیگر، موضوع رتبه‌بندی اعتباری است.

وی ادامه داد: رتبه‌بندی اعتباری ناشر در واقع اظهارنظری آینده‌نگر در مورد شایستگی اعتباری کلی ناشر است. این اظهارنظر بر ظرفیت ناشر در ایفای به موقع تعهدات مالی وی متمرکز است و همچنین رتبه‌بندی اعتباری اوراق بهادار به اظهارنظری آینده‌نگر درباره شایستگی اعتباری ناشر با توجه به تعهد مالی معین اطلاق می‌شود. در رتبه‌بندی اوراق بهادار مواردی همانند شایستگی اعتباری سایر ارکان (از قبیل ضامن، متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان)، شرایط قرارداد، اولویت اوراق بهادار نسبت به سایر تعهدات و وضعیت وثایق اوراق بهادار مورد توجه قرار می‌گیرد.

عیوضلو درمورد مزایای دریافت رتبه اعتباری برای شرکت‌ها گفت: امکان تأمین مالی بر اساس شایستگی اعتباری ناشر بدون حضور ضامن، امکان تأمین مالی با شرایط مناسب تر در صورت دریافت رتبه اعتباری بالاتر، افزایش قدرت چانه زنی با بانک ها در دریافت تسهیلات با شرایط مناسب و آگاهی شرکت از نقاط ضعف و قوت به منظور برنامه‌ریزی جهت بهبود ازجمله مزایای رتبه‌بندی اعتباری برای شرکت‌ها است.

به گفته مدیرعامل رتبه‌بندی اعتباری پایا، براساس مصوبه مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۰۳ هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس که موفق به اخذ رتبه اعتباری BBB-و بالاتر شوند، مجاز هستند با رعایت الزامات مشخصی اوراق بدهی بدون ضامن منتشر نمایند؛ همچنین شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس که موفق به اخذ رتبه اعتباری BBB-و بالاتر شوند می‌توانند در صورت انتشار اوراق از تخفیف وثیقه متناسب با رتبه اعتباری اخذ شده برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه ارزیابی‌های شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا به منظور تخصیص رتبه اعتباری شامل ارزیابی‌های کمی و ارزیابی‌های کیفی است، گفت: ارزیابی‌های کمی شامل بررسی روند اطلاعات صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و همچنین کیفیت دارایی، کفایت سرمایه، کارایی، وضعیت بدهی و سودآوری است، و انجام مصاحبه با مدیران و بررسی مستندات موردنیاز و ارزیابی عملیات، حاکمیت شرکتی، محیط عملیاتی و صنعت و سوابق تأمین مالی از جمله ارزیابی‌های کیفی است.

عیوضلو درمورد رتبه‌بندی اعتباری بلندمدت گفت: رتبه‏بندی اعتباری بلندمدت کیفیت اعتباری ناشر را بر اساس ویژگی‌های اقتصادی و مالی در سطوح مختلف کلان اقتصادی، صنعت و ناشر ارزیابی می‌کند. برای نیل به این هدف، رقابت‌پذیری، حساسیت به متغیرهای اقتصادی و ریسک‏های گوناگون، مقررات، نوآوری‌های تکنولوژیک و کیفیت مدیریت مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: در رتبه‏بندی اعتباری کوتاه‏مدت توانایی دسترسی ناشر به نقدینگی و منابع مالی، به‌منظور ایفای تعهدات زیر یکسال ارزیابی می‌شود.

مدیرعامل رتبه‌بندی اعتباری پایا درمورد فرآیند رتبه‌بندی گفت: در ابتدا جلسه توجیهی با مدیران ارشد مجموعه متقاضی جهت آشنایی بیشتر با خدمات رتبه‌بندی، تعهدات و مقررات تشکیل و در مرحله بعد درخواست کتبی از سوی متقاضی مبنی بر تمایل به دریافت خدمات رتبه‌بندی اعتباری ارائه و قرارداد خدمات رتبه‌بندی توسط متقاضی و شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا امضا می‌شود و بعد از تعیین گروه کاری و دریافت اطلاعات مورد نیاز توسط شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا اطلاعات دریافتی توسط گروه کاری رتبه‌بندی بررسی و ارزیابی می‌شود. در مرحله بعدی گزارش ارزیابی رتبه‌بندی تهیه شده و در کمیته رتبه‌بندی شرکت تشریح می‌شود. گزارش تهیه شده، توسط اعضای کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت گزارش رتبه‌بندی و رتبۀ مورد تأیید کمیته به مشتری ارسال می شود.

عیوضلو ادامه داد: در این مرحله باید بررسی شود که آیا مشتری تقاضای بررسی مجدد باتوجه به اطلاعات تکمیلی جدید را دارد یا خیر که درصورت داشتن تقاضا اطلاعات تکمیلی جدید از مشتری دریافت و جلسه کمیته رتبه‌بندی برای نهایی شدن گزارش رتبه‌بندی تشکیل می‌شود.

وی افزود: درصورتی که مشتری تقاضای بررسی مجدد نداشته باشد باید دید که آیا خواهان افشای عمومی رتیه اعتباری است یا خیر، درصورتی که خواهان نباشد رتبه اعتباری به صورت اختصاصی به مشتری اعلام و درصورتی که خواهان افشای عمومی باشد به‌صورت عمومی افشا می‌شود. در صورت افشای رتبۀ اعتباری، نظارت و پایش رتبه اعتباری توسط مؤسسه رتبه‌بندی انجام می شود.

کد خبر 441306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =