دلایل بی‌تفاوتی بازار به رشد کامودیتی‌ها 

قیمت‌های جهانی در ماه‌های اخیر تحت تاثیر عوامل مختلفی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. قیمت نفت در حال نزدیک شدن به صد دلار است...

قیمت‌های جهانی در ماه‌های اخیر تحت تاثیر عوامل مختلفی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. قیمت نفت در حال نزدیک شدن به صد دلار است و قیمت گاز رکوردهای تاریخی را شکسته است و آلومینیوم به بالاترین سطح تاریخی رسیده و قیمت روی بالای ۳ هزار دلار و مس بالای ۱۰ هزار دلار است. قیمت سنگ آهن با وجود ریزش، بالای صد دلار است که سطح بالایی است و زغال‌سنگ نیز رکورد شکنی می‌کند.

این موضوع تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر نرخ‌های فروش و درآمد شرکت‌های بورسی دارد، چرا که بیش از دو سوم شرکت‌های بورسی کامودیتی محور هستند. در کلیت، بازار اثربخشی مناسبی از این موضوع داشته است. واکنش گروه فولادی در نیمه اول سال و رشد «فملی» در ماه‌های اخیر گواه این موضوع است. رشد قیمت سهام‌های اوره‌ای و متانولی و شکستن سقف سال ۱۳۹۹ نیز نشان‌دهنده توجه بازار به این مهم است. اما همچنان شرکت‌ها تحت تاثیر چند ریسک عمده هستند؛ ‌ اولین موضوع قیمت‌گذاری فروش محصولاتی است که در داخل فروخته می‌شوند. دومین موضوع قیمت‌گذاری نهاده‌های تولید از جمله انرژی و مواد اولیه است. سومین موضوع قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان و کاهش تولید تحت تاثیر آن است. چهارمین موضوع تخفیف‌های بالای صادرات شرکت‌های ایرانی است. پنجمین موضوع بخشنامه‌های متعدد در محدودیت‌های صادرات یا قیمت‌گذاری‌های داخلی و وضع مالیات بر صادرات و ششمین موضوع، ابهام در سیاست دولت در خصوص قیمت ارز است. شش موضوع فوق سبب شده با وجود رشد نسبی صنایع کامودیتی محور، اما بازار در نگرانی نسبت به رشد قیمت‌های جهانی واکنش نشان ندهد.

  • فرهنگ حسینی - مدیرعامل گروه صنعتی معدنی امیر

کد خبر 441239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =