شپنا؛ مقاومت‌های سرسخت و قدرت خریدار منفی / سیگنال منفی شدن شپنا صادر شد؟

شپنا یکی از جذابترین نمادهای پالایشی بازار است.

صدای بورس - وحید بلالی، نماد شپنا متعلق به شرکت پالایش نفت اصفهان است و یکی از چهار نماد پالایشی که به پالایش یکم معروف هستند. تاریخ تاسیس این شرکت در سال ۱۳۵۵ بوده و بهره برداری آن به سال ۱۳۵۸ باز می گردد، این شرکت ظرفیت ۳۷۵۰۰۰ بشکه انواع محصولات در روز را دارد، این شرکت گاز مایع، بنزین پایه، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره را دارد.

  • تحلیل بنیادی

در گزارش منتشر شده ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ شپنا وضعیت خوبی دارد، درآمدهای عملیاتی این شرکت افزایش ۱۵۴ درصدی داشته و سود ناخالص نیز با افزایش ۲۵۵ درصدی همراه بوده است. سود عملیاتی شپنا ۱۴ درصد و سود عملیات در حال تداوم قبل از مالیات نیز ۱۶ درصد افزایش یافته است.

EPS شپنا در سال ۱۴۰۰ به میزان بسیار خوبی رسیده و از مرز ۲۰۰۰ واحد عبور کرده است، PبهE شپنا اما دقیقا شبیه متوسط این نسبت در گروه فرآورده های نفتی بوده و عدد ۵.۷۵ است.

این سهم یکی از نمادهای ارزنده بازار سرمایه بوده و افزایش قیمت نفت جهانی از یک طرف و لزوم افزایش قیمت بنزین در سال آینده( احتمالا در برنامه سال آینده دولت وجود داشته باشد) سودسازی این شرکت در آینده را بیشتر نیز خواهد کرد.

  • تابلوخوانی

ارزش معاملات شپنا در روز شنبه به میزان کمی رسیده و تنها ۹ میلیارد تومان این سهم معامله شد، قدرت خریدار به فروشنده این نماد نیز به منفی ۰.۹ رسید، البته قدرت خریدار به فروشنده این نماد نیز در چهارشنبه هفته گذشته منفی ۰.۷ بود که نشان دهنده ادامه روند خروج پول هوشمند از این نماد را دارد، نکته جالب شپنا این است که در ۱۷ روز معاملاتی گذشته مدام شاهد خروج پول هوشمند بوده اما با ضریب بسیار اندک، اما از ابتدای مهر ماه تا ۱۸ مهر این سناریو برعکس بوده و پول هوشمند خریدهای سنگینی را در این نماد انجام داده است.

در دو هفته گذشته مجموع خرید حقیقی های شپنا ۳۹.۷ هزار سهم به ارزش ۴۲.۶ میلیارد تومان بوده در حالی که مجموع فروش ۹۲.۷ هزار سهم به ارزش ۹۹.۳ میلیارد تومان و این روند داده های بالا را تایید می کند، باید دید در معاملات این هفته ادامه خروج پول هوشمند از این نماد اتفاق خواهد افتاد یا باز هم این نماد پرتقاضا خواهد شد؟

البته ذکر این نکته ضروری است که ۶۷ درصد سهامداران عمده شپنا حقوقی ها هستند و در معاملات امروز نیز حقوقی ها از سهم حمایت کرده و قدرت خریدار به فروشنده حقوقی در معاملات امروز ۳ مثبت بود، اما نکته منفی درباره شپنا منفی بودن قدرت کلی خریدار به فروشنده به میزان منفی ۰.۹ بود که جای تامل داشته و اگر این روند ادامه داشته باشد قطعا شپنا وارد فاز اصلاحی یک یا چندین روزه خواهد شد.

  • تکنیکال

شپنا در تایم فریم روزانه یک کندل دوجی ساخته است، این کندل زمانی ساخته می شود که بازار برای رشد یا ریزش تردید داشته و هنوز روند سهم مشخص نیست.

شپنا؛ مقاومت‌های سرسخت و قدرت خریدار منفی / سیگنال منفی شدن شپنا صادر شد؟

طبق تصویر فوق شپنا به اولین مقاومت پیوت لاین Rیک عبور کرده و باعث شده توان صعودی آن کاسته شده و به یک کندل دوجی تبدیل شود، طبق تصویر بالا شاهد حجم منفی در معاملات شپنا هستیم که در بالا به صورت مفصل و ریز توضیح داده شد.

در تصویر بالا RSI نیز به سقف کانال برخورد کرده و برای ادامه روند صعودی نیاز دارد به شدت از این ناحیه عبور کند که طبق برآیند بالا این نکته سخت بوده مگر این که از این سهم حمایتی بیشتری شود.

شپنا؛ مقاومت‌های سرسخت و قدرت خریدار منفی / سیگنال منفی شدن شپنا صادر شد؟

تصویر فوق نشان دهنده تایم فریم یک ساعته بوده که واگرایی به سمت پایین را در اندیکاتورهای پول هوشمند، RSI، استوک استیک را نشان می دهد.

شپنا؛ مقاومت‌های سرسخت و قدرت خریدار منفی / سیگنال منفی شدن شپنا صادر شد؟

تصویر فوق برای تایم فریم هفتگی معاملات شپنا است که انواع و اقسام مقاومت ها را در راه روند صعودی نشان می دهد، از مقاومت خط روند کانال، مقاومت پیوت لاین R۲، مقاومت خط روند RSI ومقاومت سرسخت سنکوی Aدر سیستم ایچیموکو.

به گزارش صدای بورس، وجود مقاومت های سرسخت دلیل منفی شدن این نماد نیست و با یک پول هوشمند در این هفته یا هفته بعد و یک کندل پرقدرت اینگالف ، روند به سمت بالا صعودی می شود، اما با برآیند معاملات چند روز گذشته شپنا کار برای عبور از مقاومت ها بسیار سخت است اما اگر پول سنگین در حمایت از این نماد باشد امکان پذیر خواهد بود.

کد خبر 441014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    صدای بورس از کجا میدونستی که شپنا میریزه؟، نکنه رفتی با حقوقی ها بستی شیطون!
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    اصفهانیا قرقش کردن پدرشونو دراری به کسی چیزی نمیدن خسیسا موزی
  • DE ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 0
    یه چند روزی منفیه بعدش دست نیافتنی میشه شپنااااااا