افزایش ۳۴ درصدی سود سرمایه‌گذاری‌ها در سهام

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (صبا انرژی) در ۶ماه نخست سال جاری توانست ۳۴درصد سود از محل سرمایه‌گذاری در سهام شناسایی کند درحالی که بازدهی کل شاخص در همین مدت در حدود ۱۴درصد بوده است.

سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها (سودهای تقسیمی‌دریافتی از شرکت‌های موجود در پرتفوی) مهم‌ترین منبع تشکیل‌دهنده درآمد شرکت در سال‌های گذشته بوده است. در سال مالی منتهی به ۳۰/ ۱۲/ ۱۳۹۹ این بخش درآمدی ۹۳ درصد درآمد شرکت را تشکیل داده است. با توجه به اینکه اکثر سرمایه‌گذاری‌های این صندوق در سهام است این بازدهی نشان‌دهنده عملکرد کلی صندوق است.

  • معرفی

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (سهام عام) به عنوان یکی از بزرگترین هلدینگ‌های چند رشته‌ای فعال در صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، فولادی و نیروگاهی حضور فعال در صنایع دارای مزیت نسبی در کشور را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده است. از مهمترین شرکت‌های بورسی پرتفوی وصندوق میتوان به پتروشیمی جم، پتروشیمی امیرکبیر، پتروشیمی خارک، پتروشیمی فناوران و از مهم ترین شرکت های غیربورسی می توان به پتروشیمی مسجد سلیمان، پتروشیمی ایلام، صبافولاد خلیج فارس، خدمات گستر صبا انرژی، فولاد اکسین، هلدینگ صنایع شیر ایران، شرکت پتروشمیران، هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت لوله سازی اهواز و هلدینگ پتروشیمی باختر اشاره کرد.

همچنین شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری طرح ها و پروژه های متعددی در دست احداث و بهره‌برداری دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به پروژه یک میلیون تنی اوره مسجد سلیمان، که در اردیبهشت سال جاری به بهره برداری رسید، نیروگاه اندیمشک که پروژه احداث آن در سال جاری آغاز شده است، طرح توسعه شرکت ایران یاسا تایرورابر، که چندی پیش فاز اول آن افتتاح شده و فاز دوم آن تصویب شده و در حال اجرا می باشد، و طرح‌های توسعه شرکت‌های صبا فولاد خلیج فارس و اکسین خوزستان، که از مهم‌ترین طرح های زنجیره فولاد کشور بوده و در مرحله نهایی تصویب و آغاز پروژه می باشند، اشاره کرد. سهامدار عمده این شرکت صندوق بازنشستگی کشوری بوده و سرمایه آن در حال حاضر ۲۷،۰۰۰ میلیارد ریال است که مراحل افزایش ۵۱ درصدی آن به حدود ۴۱،۰۰۰ میلیارد ریال در حال اجرایی شدن است.

  • وضعیت سود آوری شرکت

این شرکت در سال مالی ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب سود خالص ۲،۷۸۹ و ۵،۹۸۲ میلیارد تومانی را شناسایی کرده است در حالی که برای سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۰ سود خالصی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان برای این شرکت قابل پیش بینی است. سود خالص ۶ ماهه منتهی به شهریورماه ۱۴۰۰ شرکت ۳٬۸۸۲ میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشدی حدودا ۱۹۰ درصدی داشته است. از مجموع ۴٬۰۴۷ میلیارد تومان درآمدهای عملیاتی ۶ ماهه وصندوق، ۳٬۹۱۱ میلیارد تومان درآمد حاصل از سود سهام و ۱۴۷ میلیارد تومان سود حاصل از فروش سهام است. پتروشیمی فناوارن با ۱٬۰۶۷ میلیارد تومان، پتروشیمی نوری با ۷۰۶ میلیارد تومان سود نقدی، تاثیرگذارترین شرکت‌های بورسی پرتفوی وصندوق در ایجاد رشد ۱۹۰ درصدی سود خالص در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ هستند. جدول زیر رشد سود نقدی دریافتی وصندوق از شرکت‌های مهم زیرمجموعه را در گزارش ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل نشان می‌دهد. همانطور که ملاحظه می‌کنید تمامی شرکت‌های پتروپالایشی وصندوق در سال ۱۳۹۹ عملکرد فوق‌العاده‌ای از منظر رشد سودآوری داشتند که باعث جهش سود شرکت در سال ۱۴۰۰ خواهد شد.

سود نقدی (میلیارد تومان)

شرکت

۶ ماهه ۱۴۰۰

۶ ماهه ۱۳۹۹

رشد

پتروشیمی فناوران

۱۰۶۷

۲۵۶

۳۱۸ درصد

پتروشیمی نوری

۷۰۶

۱۶۷

۳۲۳ درصد

پتروشیمی امیرکبیر

۴۷۴

۴۳

۱۰۰۲ درصد

پالایش نفت اصفهان

۴۰۳

۹۰

۳۴۸ درصد

پتروشیمی باختر

۳۶۵

۱۵۰

۱۴۳ درصد

پتروشیمی خارک

۳۹۸

۱۴۶

۱۷۳ درصد

همچنین در بین شرکت‌هایی که سود آنها در نیمه دوم سال جاری شناسایی خواهد شد و با رشد قابل ملاحظه سودآوری همراه خواهند بود می‌توان به صبافولاد و فولاد اکسین اشاره کرد، که رشد سود خالص آنها در سال جاری حدود ۱۰۰ درصد پیش‌بینی می شود.

  • عملکرد پرتفوی بورسی سهم و نماد وصندوق در بازار

ارزش بازار پرتفوی بورسی وصندوق در پایان شهریورماه ۱۴۰۰ مبلغ ۶۰٬۷۶۵ میلیارد تومان بوده‌است که نسبت به ابتدای سال رشد ۲۴ درصدی و نسبت به انتهای شهریورماه ۱۳۹۹رشد ۵۷ درصدی را تجربه نموده است. قیمت پایانی نماد وصندوق در روز ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ مبلغ ۱٬۹۲۳ تومان بوده است که با توجه به سود تقسیمی ۲۰۰ تومانی مجمع، سود نقدی و سرمایه‌گذاری حدود ۴۰ درصدی را از ابتدای سال ۱۴۰۰ برای سهامداران به ارمغان آورده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی شاخص کل رشد حدود ۱۰ درصدی و شاخص کل هم وزن کاهش حدود ۱۰ درصدی را تجربه کرده‌اند.

پرتفوی بورسی و غیربورسی ارزنده شرکت با تخصیص بهینه سرمایه گذاری، عملکرد عملیاتی مناسب شرکت‌های مهم زیر مجموعه در کنار رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها ناشی از افول نسبی پاندمی کرونا از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر رشد چشمگیر ارزش خالص دارایی‌های وصندوق در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ بوده که نسبت ارزیابی P/NAV شرکت را در محدوده جذابی قرار داده است.

نمودار زیر مقایسه بازدهی سبد بورسی وصندوق با شاخص کل را در بازه فروردین ۱۳۹۷ تا شهریور ۱۴۰۰ نشان می‌دهد. همانطور که ملاحظه می‌کنید ارزش پرتفوی وصندوق علیرغم افت قابل ملاحظه شاخص، در مقابل ریزش بازار مقاومت بسیار خوبی از خود نشان داد که این نشان دهنده ارزنده و بنیادین بودن پرتفوی شرکت است. در حال حاضر پرتفوی وصندوق نسبت به سقف خود در مرداد ماه سال گذشته رشدی حدودی ۱۰ درصدی داشته است در حالیکه شاخص بورس حدود ۱۵ درصد افت را تجربه کرده است.

افزایش ۳۴ درصدی سود سرمایه‌گذاری‌ها در سهام

  • محاسبه NAV و نسبت P/NAV سهم (جدول آورده شود)

نسبت قیمت به خالص ارزش هر سهم P/NAV این هلدینگ به تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰، ۴۲٪ است در حالی که میانگین این نسبت برای شرکت‌های فعال در صنعت سرمایه‌گذاری به طور تاریخی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده است. جدول زیر مبانی محاسبه NAV سهم را نشان می‌دهد.

ارقام به میلیون ریال

شرح

بورسی ۲۴ مهر

غیربورسی

جمع

ارزش روز

۶۳۷,۱۵۶,۴۰۱

۵۲۸,۲۵۰,۰۰۰

۱,۱۶۵,۴۰۶,۴۰۱

بهای تمام شده

۵۹,۱۴۶,۵۷۶

۲۱,۸۶۴,۵۲۶

۸۱,۰۱۱,۱۰۲

ارزش افزوده

۵۷۸,۰۰۹,۸۲۵

۵۰۶,۳۸۵,۴۷۴

۱,۰۸۴,۳۹۵,۲۹۹

حقوق صاحبان سهام ۳۰ خرداد ۹۹

۱۱۱,۰۲۵,۵۷۷

سود تقسیمی بعد از ۳۰ خرداد ۹۹

۳۵,۴۰۶,۷۷۴

ارزش خالص دارایی ها ۱۷ مهر ۹۹

۱,۲۳۰,۸۲۷,۶۵۰

سرمایه

۲۷,۰۰۰,۰۰۰

خالص ارزش هر سهم

۴۵,۵۸۶

قیمت هر سهم

۱۹,۲۳۰

P/NAV

۴۲%

  • نگاهی دقیق تربه پرتفوی غیربورسی

یکی از نکاتی که در تحلیل نماد وصندوق مورد غفلت قرار می‌گیرد ارزش بالای پرتفوی غیربورسی آن است. همانطور که اشاره شد یکی از نکات مهم پرتفوی غیربورسی وصندوق بهبود فوق العاده سودآوری شرکت های فولادی آن (صبافولاد خلیج فارس، فولاد اکسین و لوله سازی اهواز) در سال ۹۹ بوده است. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری، شرکت صبافولاد خلیج فارس (پس از انجام موفق PGT آن در ماههای گذشته) و فولاد اکسین (پس از افزایش قابل ملاحظه میزان تولید) بین دو تا سه هزار میلیارد تومان سودآوری داشته باشند.

یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ غیر بورسی هلدینگ پتروشیمی مسجد سلیمان با ظرفیت تولید ۱،۰۷۵ هزارتن اوره در سال است که تولید آن از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده و سودآوری عملیاتی سالانه آن حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰میلیون دلار خواهد بود. افزایش خیر کننده نرخ اوره در هفته های اخیر می‌تواند نویدبخش سودآوری عملیاتی حتی بیش از ۲۰۰ میلیون دلاری این شرکت در سالهای آتی باشد. در حال حاضر ارزش دارایی مشابه این پتروشیمی در بازار بورس حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

از دیگر شرکت‌های غیربورسی وصندوق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شرکت پتروشمیران (مالک حدود نیمی از سهام شرکت پلی پروپیلن جم)،
  • هلدینگ باختر (با سود تلفیقی بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹)،
  • شرکت‌ خدمات گستر صباانرژی (شرکت‌ سرمایه گذاری با ارزشی حدود ۵ تا ۷ هزار میلیارد تومان که در حال طی مراحل عرضه اولیه است)،
  • شرکت نیروتراز پی ریز (مجری پروژه ۲۶۰ میلیون دلاری نیروگاه اندیمشک که در سال جاری عملیات احداث آن آغاز شده است)،
  • پتروشیمی ایلام (که تولید واحد الفین آن با ظرفیت تولید بیش از ۴۵۰ هزارتن اتیلن از سال گذشته آغاز شده و تولید پلی اتیلن آن در سال جاری به ظرفیت خواهد رسید که موجب جهش سودآوری عملیاتی این مجموعه خواهد شد)،
  • صنایع شیر ایران (بزرگترین هلدینگ لبنی کشور)،
  • شرکت ساختمانی صباآرمه دارای پروژه های ساختمانی آماده فروش متعدد در نقاط مختلف کشور،
  • شرکت نیروآتیه صبا (متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری و مالک نیروگاه تبریز با ظرفیت اسمی ۸۰۰ مگاوات که در حال طی مسیر عرضه اولیه است)
  • سیمان اردستان (با ظرفیت تولید بیش از یک میلیون تن سیمان در سال)
  • شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی

حداقل ارزش پرتفوی غیربورسی شرکت ۵۰ هزار میلیارد تومان است که این میزان می‌تواند تا ۷۰ هزار میلیارد تومان نیز برآورد شود.

  • وضعیت پروژه های در دست احداث و همچنین پروژه های آتی شرکت

اهم پروژه های در جریان و طرح‌های هلدینگ با ارزش حدودی ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلار به شرح زیر است.

  1. پروژه PDH-PP شرکت پتروشیمی جم با ظرفیت سالیانه ۶۰۰ هزار تن پروپیلن و پلی پروپیلن که در اواخر سال ۹۹ آغاز گردید حدود ۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیشبینی میگردد در نیمه اول سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد. هزینه سرمایه گذاری این طرح، که به دلیل مازاد خوراک پروپان و همچنین کمبود شدید تولید محصول استراتژیک پروپیلن جزو طرح‌های ملی است، حدود یک میلیارد یورو است.
  2. پروژه ABS-Rubber شرکت پتروشیمی جم با ظرفیت سالیانه ۶۰ هزار تن از گرید های مختلف Rubber و ۲۰۰ هزار تن ABS دارای پیشرفت حدود ۸۳ درصدی بوده و پیشبینی میگردد تا انتهای سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد. بودجه تعریف شده پروژه ۳۳۶ میلیون یورو و ۱،۱۶۹ میلیارد تومان است.
  3. پروژه تولید اسلب عریض آلیاژی شرکت فولاد اکسین خوزستان با هدف تولید ۱.۲۰۰.۰۰۰ تن اسلب عریض در سال و در نتیجه آن، افزایش ظرفیت عملی کارخانه فعلی به ۱.۰۵۰.۰۰۰ تن معادل ظرفیت اسمی آن، در مرحله ی اعلام برنده ی مناقصه ی EPC پروژه بوده و پس از آن تکمیل پروژه حدود ۳ سال به طول خواهد انجامید. هزینه تخمینی این طرح حدود ۴۳۰ میلیون یورو است.
  4. پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک با ظرفیت ۵۴۰ مگاوات از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز گردیده و در مرحله ی نهایی خاک برداری و تسطیح زمین پروژه میباشد. تاریخ بهره برداری این پروژه در ابتدای سال ۱۴۰۲ خواهد بود. هزینه سرمایه گذاری این طرح حدود ۲۶۰ میلیون یورو است که ۱۲۰ میلیون یوروی آن توسط فاینانس مپنا تامین خواهد شد. نرخ بازدهی ریالی این طرح حدود ۳۶ درصد است.
  5. طرح اجرای فاز دوم احداث واحد احیای مستقیم با ظرفیت ۱.۷۶ میلیون تن بریکت گرم در سال شرکت صبا فولاد خلیج فارس در وضعیت طی فرایند تصویب در هیات‌مدیره صندوق بازنشستگی جهت آغاز پروژه میباشد و زمان اجرای پروژه ۳ سال پیش‌بینی می‌شود. این طرح با سرمایه گذاری حدود ۱۷۰ میلیون یورو جزو پر بازده‌ترین طرح‌های هلدینگ است و نرخ بازدهی داخلی آن بیش از ۶۰ درصد برآورد می شود.
  6. طرح افزایش ظرفیت ۱،۲۷۳ تنی تولید تایر های نسل دوم شرکت ایران یاسا مورد تائید هیئت مدیره هلدینگ صبا انرژی قرار گرفته و در مرحله اخذ تسهیلات جهت تامین مالی پروژه است.
  7. سایر طرح های در دست بررسی
  • طرح انتقال کارخانه لوله سازی اهواز در مرحله ی مطالعه، تدوین و نگارش امکان سنجی جهت بررسی و تصویب در هیئت مدیره است.
  • سرمایه گذاری در یک طرح GTX در یکی از مناطق مکران و انرژی بر پارسیان
  • طرح ریکاوری نیروگاه تبریز

  • استراتژی های تامین مالی و بهینه سازی ساختار سرمایه شرکت

هلدینگ در سال گذشته توجه ویژه ای به اصلاح و بهینه سازی ساختار سرمایه خود و تامین مالی به کمک روش های زیر داشته است.

  1. استفاده از انواع بدهی از جمله انتشار بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق اجاره و تبعی: هلدینگ در سالهای گذشته معمولا از منابع داخلی خود برای تامین مالی سرمایه‌گذاری ها و پروژه‌ها استفاده می‌کرد، اما در سال ۱۳۹۹ رویکرد مدیریت شرکت تغییر کرده و بنا شد از ظرفیت اخذ انواع بدهی (انواع اوراق و تسهیلات مالی) به منظور کاهش هزینه موزون سرمایه و بهینه‌سازی ساختار سرمایه شرکت استفاده کند. به همین منظور مجوز انتشار ۵۰،۰۰۰ میلیارد ریال اوراق درآمد ثابت در سال گذشته توسط هیات مدیره هلدینگ صادر شد که تا بحال ۱۵،۰۰۰ میلیارد ریال آن (اوراق تبعی) منتشر شده است و قرار است ۴۰،۰۰۰ میلیارد ریال دیگر (۳۵،۰۰۰ میلیارد اوراق اجاره و ۵،۰۰۰ میلیارد ریال اوراق تبعی دیگر) نیز در سال جاری منتشر شود. البته در حال حاضر به دلیل نبود ظرفیت جذب این منابع توسط پروژه‌ها و به منظور حفظ ارزش نقدینگی بدست آمده، اکثر آنها صرف خرید سهام ارزشمند و نقدشونده شده است (که تاکنون هم سود قابل ملاحظه ای را نصیب هلدینگ کرده است) تا در موقع مقتضی از محل فروش این سهام، هزینه های پروژه‌ها تامین شود همچنین هلدینگ با توجه به اعتبار بالایی که نزد سیستم بانکی کشور دارد، بنا دارد حدود ۱۲،۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی نیز اخذ نماید و به این ترتیب تقریبا تمامی هزینه‌های نیروگاه اندیمشک و همچنین بیش از ۸۰ درصد هزینه‌های پروژه احیای صبافولاد (سهم آورده هلدینگ) توسط بازار بدهی تامین مالی خواهد شد.
  2. افزایش سرمایه: هلدینگ در سال گذشته موافقت صندوق بازنشستگی کشوری جهت افزایش سرمایه از ۲۷،۰۰۰ میلیارد ریال به حدود ۴۱،۰۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران را بدست آورده و افزایش سرمایه مذکور در سال جاری عملیاتی شده و حدود ۱۴،۰۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز توسط آورده سهامداران جذب خواهد شد. در حال حاضر گزارش افزایش سرمایه مورد تایید حسابرس قرار گرفته و احتمالا طی یک ماه آتی مجمع فوق العاده افزایش سرمایه برگزار خواهد شد.
  3. اخذ رتبه اعتباری : شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به منظور افزایش شفافیت و اطمینان‌بخشی به سهامداران درباره وضعیت مالی و سودآوری شرکت و همچنین افزایش توان اعتبارگیری از شبکه بانکی و بازار سرمایه، اقدام به عقد قرارداد رتبه‌بندی با شرکت پایا کرد و پس از بررسی صورت‌گرفته، موفق به اخذ رتبه اعتباری بلندمدتA– با دورنمای باثبات و A۱ کوتاه مدت با درجه سرمایه‌گذاری شد. بدین ترتیب، وصندوق توانایی انتشار اوراق اجاره به مبلغ بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان بدون نیاز به وثیقه‌گذاری خواهد داشت.
  4. عرضه اولیه : همچنین هلدینگ در نظر دارد که سهام شرکت‌های صبافولاد خلیج فارس، فولاد اکسین، خدمات گستر صباانرژی و نیروگاه تبریز را عرضه اولیه کند که در این بین عرضه صبافولاد خلیج فارس احتمال در سال جاری انجام خواهد شد.
  5. سایر اقدامات : به منظور اصلاح ساختار سرمایه و تسهیل تامین مالی هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه اقدامات زیر نیز در حال پیگیری است.
  • کمک به طراحی مدل تامین مالی پروژه های زیرمجموعه هلدینگ از جمله نیروگاه اندیمشک، پروژه احیای صبافولاد و پروژه PDH/PP
  • در مراحل تجدید ارزیابی بعضی شرکت‌های زیرمجموعه به منظور تسهیل فرآیند تامین مالی خود آنها و هلدینگ (از جمله پتروشیمی جم و لوله‌سازی اهواز)
  • افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه به منظور اصلاح ساختار مالی آنها (از جمله فولاد اکسین و خدمات گستر صباانرژی)
  • تلاش برای رفع توثیق سهام هلدینگ (بخصوص بخشی از سهام پتروشیمی جم نزد بانک صنعت و معدن)

کد خبر 440853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =