استفاده ترانزیتی از جاده های ایران با استقبال مواجه شد

افزایش استقبال از قلمرو ایران برای ترانزیت جاده‌ای موجب رشد آمارهای ترانزیت کامیونی کالا در سال جاری شد به طوری که این رقم به ۲۴۰ هزار دستگاه رسیده است.

به گزارش صدای بورس - جواد هدایتی با اشاره به افزایش آمار ترانزیتی کشور در سال جاری اظهار داشت: در سال ۹۸ که شیوع کرونا در کشور نبود، تعداد ۲۹۸ هزار دستگاه کامیون ترانزیتی‌ ۶.۶ میلیون تن‌ کالای ترانزیتی را در کشور جابه‌جا کردند.

* تردد ۲۲۰ هزار دستگاه ناوگان و حمل ۴.۸ میلیون تن کالای ترانزیتی در سال ۹۹

وی افزود: از اسفند ۹۸ که با شیوع کرونا در کشور مواجه شدیم، در یک سری از کشورها، مرزها مسدود شد و در برخی کشورها، ترددهای تزانزیتی به حداقل رسید و این موضوع تا اواخر اردیبهشت ۹۹ ادامه داشت،‌ از اوایل خرداد ۹۹ با رایزنی‌های صورت گرفته و تعریف پروتکل‌ها به تدریج مرزها بازگشایی شد بنابراین در سال ۹۹ که حدود ۲ ماه انسداد مرزها را داشتیم،‌ تردد ۲۲۰ هزار دستگاه ناوگان ترانزیتی و حمل ۴.۸ میلیون تن کالای ترانزیتی در کشور ثبت شد.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: بنابراین سال ۹۹ با توجه به شیوع کرونا و انسداد برخی مرزها، آمار ترانزیتی در حوزه ناوگان کامیونی کاهشی بود ضمن آنکه تشدید شرایط تحریم نیز در این مدت بی‌تأثیر نبود.

* حمل ۵.۱ میلیون تن کالای ترانزیتی با ‌۲۴۰ هزار کامیون تا آبان ۱۴۰۰

هدایتی گفت: از ابتدای سال جاری تا ابتدای آبان، کامیون‌هایی که از قلمرو کشور، محمولات ترانزیتی را حمل کردند به ۲۴۰ هزار دستگاه رسید و این رقمی بیش از کل سال ۹۹ بود، همچنین در این مدت ‌تناژ حمل شده نیز به رقم ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید و بدین ترتیب در هفت ماهه ۱۴۰۰ بیش از سال ۹۹ حمل محمولات ترانزیتی داشتیم.

* پیش‌بینی جابه‌جایی ۹ میلیون تن کالای ترانزیتی جاده‌ای در سال ۱۴۰۰

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود اگر با همین روند افزایشی پیش برویم تا انتهای سال ۱۴۰۰ در بخش جاده‌ای به رقم ‌۸.۵ تا ۹ میلیون تن حجم کالای ترانزیتی در بخش جاده‌ای برسیم.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: در هفت ماهه سال ۹۹ تعداد ۱۰۲ هزار کامیون ترانزیتی ۲.۲ میلیون تن و در هفت ماهه ۹۸ تعداد ۱۹۰ هزار کامیون ۴.۲ میلیون تن بار ترانزیتی جابه‌جا کردند، بنابراین در هفت ماهه ۱۴۰۰ به نسبت سال ۹۸ که سال بدون کرونا و بدون محدودیت رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها بوده است‌ رشد داشته‌ایم.

هدایتی گفت:‌ در هفت ماهه ۱۴۰۰ نسبت به هفت ماهه ۹۹ میزان ۱۳۲ درصد در تعداد ناوگان ترانزیتی افزایش داریم و ۱۲۸ درصد در تناژ، افزایش اعمال شده است، یعنی حدوداً در ناوگان و تناژ ترانزیتی در این هفت ماه نسبت به ۹۹ رشد داشته‌ایم و این نشان می‌دهد با وجود شرایط تحریم این ارقام محقق شده است، البته این در حالی است که هنوز مرزهای ترکمنستان باز نشده است تا به صورت کامل و عادی تردد انجام شود، حتی مرزهای افغانستان تحت تأثیر حضور مقطعی طالبان بوده است و با تمام این شرایط افزایش ۱۳۰ درصدی نسبت به پارسال محقق شد و نسبت به هفت ماهه ۹۸ در تعداد ناوگان ۲۸ درصد و در تناژ ۲۰ درصد افزایش میزان کالای ترانزیتی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین در مهر ۱۴۰۰ نسبت به مهر ۹۹ میزان ۱۰۷ درصد رشد تعداد کامیون‌های ترانزیتی را داریم، ما در روند صعودی در این حوزه قرار داریم و در مهرماه امسال به ۴۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون ترانزیتی رسیدیم که این رقم در چند سال گذشته بی‌سابقه بوده است،‌ در سال ۹۸ فقط در ‌یک ماه ۳۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه کامیون داشتیم که آن هم در اردیبهشت ۹۸ بود اما امسال در مهرماه به رقم ۴۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیدیم و مهر ۱۴۰۰ نسبت به مهر ۹۸ از ۲۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه به ۴۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون ترانزیتی رسیدیم که رشد ۷۰درصدی را ثبت کرده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: وضعیتی روشن، شفاف و روبه رشد در حوزه ترانزیت جاده‌ای شاهد هستیم و پیش‌بینی می‌شود که اگر با همین شیوه پیش برویم تا پایان سال به رقم ۸.۵ تا ۹ میلیون تن کالای ترانزیتی می‌رسیم.

* عوامل افزایش آمار ترانزیت جاده‌ای کشور در سال ۱۴۰۰

هدایتی در پاسخ به این سؤال که مشوق‌های جذب بارهای ترانزیتی در رقابت با کریدورهای رقیب چه مواردی است؟ گفت: چند عامل اصلی وجود دارد، پس از آنکه سال گذشته مدیریت پایانه‌های مرزی به وزارت راه و شهرسازی سپرده شد از دی‌ماه سال گذشته بود که اقدامات خیلی متنوع و هوشمند در توسعه ترانزیت و تسهیل روان‌سازی تردد از پایان‌های مرزی دنبال شد، تسهیل تردد صورت گرفت ‌در واقع هر گونه توقف یعنی هزینه و رقابت در بحث بین‌المللی براساس سنت‌ها است، اما این شرایطی که پیگیری شد سعی کردیم شرایطی تسهیل و روان‌کننده در پایانه‌های مرزی ایجاد کنیم و این در انتخاب تجار مؤثر بوده است.

وی با بیان اینکه پس از شیوع کرونا نرخ کرایه حمل دریایی ۲.۵ تا ۳ برابر شد، پیش از کرونا حمل و نقل دریایی به عنوان حمل‌ونقل انبوه و ارزان شناخته می‌شد و تجارت عمده دنیا در حوزه دریایی بود اما امروز با این افزایش قیمت حمل دریایی استفاده از کریدورهای زمینی توجیه‌پذیرتر شده است و استقبال از قلمرو ما به شدت افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: در ۲ ماه گذشته حدوداً پنج تا ۶ بار عبور آزمایشی از کشورهای پاکستان، امارت و جنوب خلیج فارس به کشورهای شمالی نظیر روسیه، آذربایجان و ترکیه داشته‌ایم در صورتی که پیش از این بخش عمده‌ای از آنها در موضوع حمل و نقل دریایی انجام می‌شد و این فرصتی طلایی برای کشور است تا این مسیرها را تثبیت کند.

* حمل ترکیبی بار ترانزیتی ریل-جاده نداریم

هدایتی درباره حمل‌ونقل ترکیبی ترانزیتی به فارس توضیح داد: در بخش ریلی چندان ریل به جاده نداریم و رقم قابل ملاحظه‌ای نیست و آن دلایل خاص خود را دارد، در موضوع ترانزیت چندان ریل به جاده و یا برعکس نداریم و فقط در نزدیک محدوده آستارا چون از رشت تا آستارا ریل نداریم یک بارانداز ریلی زده شده است که در بارهایی که آنجا می‌آید ممکن است حمل ترکیبی داشته باشیم که رقم قابل ملاحظه‌ای نیست.

وی افزود: اما در بخش دریایی کماکان دو کشور افغانستان و عراق به عنوان دو مقصد عمده کالاهای ترانزیتی که در کشور هستند، بخش عمده‌ای از بندرعباس و یا بنادر جنوبی خلیج فارس به بندرعباس می‌آید و از آن طریق با کامیون و عراق به افغانستان می‌رود و چون در این دو کشور چندان ریل نداریم، اغلب از طریق کامیون حمل می‌شود.

کد خبر 440836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =