استقبال فعالان بورس از بازارگردانی هوشمند و حذف قیمت‌گذاری دستوری

عضو شورای عالی بورس گفت: برنامه دولت برای عدم مداخلات دستوری در حوزه قیمت‌گذاری دستوری و الزام شرکت‌های وابسته به دولت برای انجام عملیات بازارگردانی هوشمند می‌تواند اثرات مثبت و امیدوار کننده‌ای بر بازار داشته باشد.

به گزارش صدای بورس؛ حسین سلاح‌ورزی، عضو شورای عالی بورس به تدابیر جدید اتخاذ شده از سوی دولت برای بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و گفت: صحبت‌های اخیر وزیر اقتصاد به نوعی پاسخ به انتظارات و فشارهایی است که در هفته های گذشته روی دوش سهامداران قرار داشت.

وی با بیان اینکه در شرایط واقعی نباید از دولت ها توقع داشت که هیچگونه دخالتی را در روند معاملات بازار نداشته باشند، گفت: با توجه به قرار گرفتن قدرت اعمال حاکمیت و مدیریت بخش عمده ای از نمادها در اختیار پنج وزارتخانه، جلسه با آن ها و مدیران شرکت های مرتبط می تواند با اثراتی مثبت همراه باشد که در صورت تداوم آن، اثر مثبت آن به صورت مستمر خواهد بود.

پایان قیمت گذاری و آغاز بازارگردانی هوشمند

سلاح‌ورزی اظهار داشت: قول مساعد مربوط به عدم مداخلات دستوری در حوزه قیمت گذاری یا الزام شرکت های وابسته به دولت برای انجام عملیات بازارگردانی هوشمند می‌تواند با اثرات مثبت و امیدوار کننده ای در بازار همراه باشد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه این موضوع باید مدنظر باشد که وزیر اقتصاد در حال صیانت از منافع ملی کشور به صورت بلندمدت است، افزود: نباید توقع داشت که دولت و وزیر اقتصاد برای بالا بردن شاخص بورس و ایجاد روند صعودی در معاملات بازار سهام، اقتصاد ملی و منافع بلندمدت کشور را نادیده بگیرند که البته توامان، موضوع بازار سرمایه و دفاع از حقوق سهامداران نیز قطعا برای مسوولان حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد در صورت تداوم عملیات بازارگردانی هوشمند و خرید سهام مبتنی بر حمایت از قیمت واقعی سهم توسط صندوق ها، بازار به آرامش می رسد، اظهار داشت: در صورت اعمال عملیات مقطعی نه تنها شاهد ایجاد هیچگونه ثباتی در معاملات بازار نیستیم بلکه شاخص بورس ادامه‌دهنده روند نزولی خود خواهد بود و از این رو پیاده سازی برنامه های مستمر در جهت بازگشت روند بازار به روال منطقی و واقعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سلاح ورزی روند معاملات بازار سهام را طی چند روز گذشته شبیه یک الگوی تجربه شده دانست و افزود: در دوره و سال های گذشته شاهد چنین شرایطی در بازار بوده ایم؛ بنابراین ایجاد شرایط نوسانی در بازار چندان نگران کننده نیست و سهامداران نباید با تصمیمات عجولانه خود منجر به روند دور از منطق بازار شوند.

نقش سهامداران در روند بازار

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران به معضلات حاکم در بازار و عاملی که طی چند وقت گذشته سبب شتاب در روند نزولی شاخص بورس شد اشاره کرد و افزود: ارزیابی های صورت گرفته حاکی از آن است که رفتار سهامداران نیز در ریزش اخیر شاخص بورس تاثیرگذار بوده است.

وی گفت: با قرار گرفتن شاخص بورس بر مدار صعودی در ماه های گذشته، تعداد زیادی از سهامداران و افراد تازه وارد غیرحرفه ای به قصد کسب سودهای کلان و انتظارات غیرواقع بینانه از طریق فروش دارایی ها و اغلب دریافت وام به سمت ورود به این بازار روانه شدند و بخش قابل توجهی از سرمایه های خود را وارد این بازار کردند.

سلاح ورزی اظهار داشت: شاخص بورس به مرور با ورود این سهامداران و نقدینگی بالا به بازار و نیز اعمال رفتارهای هیجانی در معاملات از سوی سهامداران به طور کاذب و بیش از اندازه بالا رفت، که در چنین شرایطی، تغییر مسیر و قرار گرفتن بازار در مدار نزولی امری طبیعی بود زیرا هیچ بازاری همواره در مسیر رشد قرار نمی گیرد.

عضو شورای عالی بورس ادامه داد: بارها در بازار شاهد چنین اتفاقی بوده ایم که به محض ورود شاخص بورس به مدار نزولی طبق جلسات برگزار شده تعدادی از حقوقی ها و شرکت های بزرگ در مرحله نخست مکلف به عدم فروش سهام در بازار می شوند و تا حد امکان خرید می کنند که متاسفانه این موضوع در کشور به یک الگوی تکراری و تصوری کلی از فرهنگ سرمایه گذاری در کشور تبدیل شده است.


بیشتر بخوانید:سرعت‌گیرهای بازار سرمایه را بشناسید


راه های بهبود روند معاملات

وی به راه های بهبود روند معاملات بورس تاکید کرد و گفت: درخواست ما برای بهبود وضعیت بازار این است تا به تدریج و به دنبال ایجاد چنین روندی در بازار به سمت آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، افزایش سواد مالی جامعه جهت شکل گیری روند درست سرمایه گذاری در کشور پیش برویم.

سلاح ورزی با تاکید بر اینکه برای سرمایه گذاری در بورس باید به این نتیجه رسید که صبوری سهامداران و نگاه بلند مدت لازمه کسب بازدهی معقول از این بازار است، گفت: در این میان سرمایه گذارانی که به دنبال کسب سود، بازدهی کلان و قابل توجه از این بازار هستند باید آمادگی پذیرش ریسک و از دست دادن احتمالی سرمایه های کلان در این بازار را داشته باشند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه توصیه عمومی در مورد رفتارهای هیجانی سهامداران در این ایام بی شباهت به توصیه های سازمان هلال احمر در هنگام وقوع اتفاقات خاص نیست، گفت: در این زمان سهامداران باید در وهله نخست از تصمیمات، رفتارهای هیجانی و فروش غیرمنطقی در بازار جلوگیری کنند و عملکرد خود را وابسته به تصمیم گیری های مبتنی بر عقل قرار دهند.

وی تاکید کرد: سرمایه گذارانی که تصمیم برای ورود به این بازار و سرمایه گذاری در بورس دارند باید نگاه بلندمدت به این سرمایه گذاری در این بازار داشته باشند، بدون شک فروش سهام در قیمت های پایین چندان تصمیم معقول و منطقی نیست.

ارزندگی سهام شرکت ها در شرایط فعلی بازار

سلاح ورزی با بیان انکه بسیاری از کارشناسان طبق یک نظر واحد معتقد به ارزندگی اغلب سهام در شرایط فعلی بازار هستند، اظهار داشت: تجربه و بررسی روند معاملات در گذشته نشان دهنده آن است که سهامداران در صورت صبوری و داشتن نگاه بلندمدت به بورس دچار ضرر و زیان کمتری در این بازار نسبت به سایر بازارهای سرمایه گذاری خواهند شد.

به گزارش ایرنا؛ عضو شورای عالی بورس گفت: با در نظر گرفتن جمیع شرایط، بازده مورد انتظار افزون بر تورم و شرایط اقتصاد کلان کشور تصور این است که اکنون بازار به نقطه ارزندگی برای سرمایه گذاری رسیده باشد.

کد خبر 440835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =