۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
آقای رئیسی! الوعده وفا

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: برخلاف نظر اکثر اقتصاددانان که موضوع نرخ بهره بین بانکی بر روی بازار تاثیر نمی گذارد، اهالی بازار سرمایه مخالف این نظر هستند.

صدای بورس-مرضیه حیدری؛ روزهای تلخ و شیرین بازار درحالی در گذر است که عوامل مختلفی برای این شرایط عنوان می‌شود.

پیام الیاس کردی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت و گو با صدای بورس درباره وضعیت این روزهای بازار گفت: برخلاف نظر اکثر اقتصاددانان که موضوع نرخ بهره بین بانکی بر روی بازار تاثیر نمی گذارد، اهالی بازار سرمایه مخالف این نظر هستند همانطور که زمانی نرخ بهره به ۸ درصد رسیده بود و بازار در حال ایجاد رکوردهای جدید خود بود و در مقابل زمانی که بازار شروع به ریزش کرد مدتی بعد اخباری مبنی بر اینکه نرخ بهره بین بانکی آرام افزایش پیدا کرد منتشر شد.

وی با اشاره به مطلب بالا افزود: به‌نظر می‌رسد که شاهد دو اتفاق مهم هستیم؛ در ابتدا روند بازار می تواند ادامه روندهای نزولی قبل خود باشد که در این حالت بازار به سمت از دست دادن حمایت های خود می رود و عامل بعدی جذاب نشان دادن بازار اوراق توسط دولت است.
الیاس کردی به موضوع نرخ بهره ها هم پرداخت و گفت: وجود این عامل باعث جمع شدن پول از بازار می شود، البته نه تنها در بازار سرمایه که در بازارهای مالی بزرگ مانند دلار، مسکن و بازار خودرو و... شاهد نوسانات عجیب و روند مثبتی نیستیم و پول از طریق نرخ بهره و به هر صورت کنترل می شود.
وی افزود: در زمانی که دولت جدید بر روی کار آمد وعده‌هایی داده شد و مردم با نگاه به آن وعده ها پول وارد بازار کردند؛ در نهایت اما این وعده ها عملی نشد و به همین علت زمانی که بازار به سمت ریزشی شدن می رود هیچ گونه حمایتی دیده نمی شود.


بیشتر بخوانید:


این تحلیلگر بازار سرمایه به دلایل به وجود آمدن این شرایط پرداخت و گفت: رفتار مردم چه در زمان سود دهی و چه در زمان زیان بازار به صورت مضاعف و هیجانی بوده است و این خود باعث شدت ریزش ها می شود و به نوعی می توان گفت این وضعیت بازار به نوعی تجلی رفتار مردم است.
وی در ادامه گفت: با توجه به جایگاه نظارتی که برای رئیس سازمان تعریف شده نمی توان انتطار داشت که اتفاقات زیادی را رقم بزند، البته ارسال نامه در رابطه با قیمت گذاری دستوری از سری اقدامات رییس سازمان است اما در مجموع بنظر می رسد که قادر به انجام و ایجاد اتفاقات زیادی نباشد.
الیاس کردی به عوامل نجات بازار نیز پرداخت و گفت: برای نجات نیاز به ورود وزیر اقتصاد و تحقق وعده هایی است که ایشان و رییس جمهوری پیش از این داده بودند.
وی گفت: بازار سرمایه در شرایطی قرار دارد که مردم به سرعت در حال خروج از آن هستند و این در حالی است که بازار نسبت به گذشته در شرایط ارزنده تری قرار دارد و در مجموع بازار از لحاظ فنی دیگر دچار ریزش نمی شود اما پولی هم در بازار باقی نمانده و حمایتی هم وجود ندارد.
الیاس کردی در ادامه عنوان کرد: به نظر می رسد نظارت‌هایی که بر بازار وجود داشت شرایط درستی نبود و باعث شد که بازار به حال خود رها شود و در نهایت بهبود این شرایط مستلزم گفت‌وگوهای اساسی تمام اهالی بازار اقتصادی است.

کد خبر 440713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =