چرا شاخص رشد اما پرتفوی‌ها ریزش می‌کند/ تکلیف مردم را مشخص کنید!

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: واقعیت این است که معیار کلی بازار ما شاخص هم وزن است نه شاخص کل. چرا که شاخص کل تاثیر گرفته از تعدادی سهام ارزنده است و با مثبت شدن این سهام کل بازار سبز می شود.

صدای بورس- مریم منیری؛ پس از گذراندن یک هفته روند صعودی دو روز است بازار روند نزولی به خود گرفته و سهامداران را بیش از پیش نگران کرده. البته در هفته گذشته هم که بازار صعودی بود پرتفوی عمده سهامداران زیان ده بود.

پیام الیاس کردی،‌ کارشناس بازار سرمایه در این باره به خبرنگار صدای بورس گفت: شاخص در هفته گذشته سعی داشت سقف یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی خود را بشکند و صعود بیشتری را تجربه کند که موفق نشد و به یک میلیون و ۵۰۰ هزار و سپس دوباره به یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد بازگشت. در حال حاضر نیز سعی بر این دارد تا از این سقف عبور کند.

وی ادامه داد: سهام ارزنده در بازار به وفور یافت می‌شود اما شرایطی که بر بازار حاکم است باعث شده که پولی در آن وجود نداشته باشد و علت این است که دولت اقدام به فروش اوراقی کرده که جذابیت زیادی دارد و نرخ بهره نیز روند صعودی داشته است. این دو دلیل باعث شده تا بازار روند نزولی داشته باشد وگرنه در شرایط نسبتا خوبی قرار دارد.

الیاس کردی افزود: این دو عامل می تواند تاثیر بسیاری در روند بازار داشته باشد. با نگاهی به وضعیت امروز بازار درمی یابیم در پایان معاملات، بازار نسبت به روز قبل شکل متعادل تری به خود گرفته است. از این جهت می توان به بازار فردا امیدوار بود که نسبت به امروز در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه شایعه شده دهقان دهنوی از مقام ریاست سازمان بورس برکنار خواهند شد و به جای وی، سلطانی نژاد بر این مسند خواهد نشست،‌ گفت: به اعتقاد من آقای دهقان دهنوی پس از گذراندن آزمون و خطاهای بسیار موفق شده بود آرامش رابه بازار برگرداند و از آن دفاع کند اما وضعیت بازار با عوض شدن رئیس سازمان تغییر پیدا نمی کند.

وی افزود: در کشور ما رسم است که وقتی رئیس جمهور تغییر می کند، آرام آرام مقام های مختلف نیز جا به جا خواهند شد. البته شایان ذکر است که آقای سلطانی نژاد سابقه خوبی در بورس کالا داشته‌ و بازار سرمایه را می شناسند اما برای اظهار نظر در مورد عملکردشان در سازمان بورس باید صبور بود.

او ادامه داد: سازمان بورس در گذشته مدیرانی را داشته که از جنس بازار سرمایه بوده اند اما در مقطع مدیریتشان بازار با آنها همراه نبوده است و مردم هم زمانی که شرایط بازار را نامساعد می بینند رئیس سازمان را اولین مقصر این شرایط می بینند؛ در صورتی که به اعتقاد من رئیس سازمان نقش چشمگیری در روند بازار ندارد.


بیشتر بخوانید:


الیاس کردی در پاسخ به اینکه چرا در روزهایی که شاخص رشد داشت باز هم پرتفوی برخی از سهامداران زیان ده بود، گفت: واقعیت این است که معیار کلی بازار ما شاخص هم وزن است نه شاخص کل. چرا که شاخص کل تاثیر گرفته از تعدادی سهام ارزنده است و با مثبت شدن این سهام کل بازار سبز می شود.

او با تاکید بر اینکه بازار سرمایه باید جایگاه خود را در اقتصاد کشور پیدا کند،‌ افزود: نباید فکر کرد افزایش تورم باعث رشد بازار سرمایه می شود چرا که زمانی که قیمت ها بالا می رود برخی از سهام رشد پیدا کرده و به تبع آن سهامداران سود می کنند. به اعتقاد من باید نگاه خود را گسترده تر کرد و بازار سرمایه را از نظر وزیر اقتصاد دولت سنجید.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اعلام کرد: تا زمانی که دولت و کابینه جایگاه بازار سرمایه را به عنوان یک عنصر مهم در اقتصاد نپذیرند، بازار سرمایه در همین شرایط باقی خواهد ماند. از سوی دیگر باید تکلیف را با مردمی که در بورس سرمایه گذاری کرده اند روشن کرد که آیا قصد حمایت از بازار را دارند یا خیر؟

کد خبر 439750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • FR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    چرا مردم رو اون بالا دعوت کردن؟چون مرض داشتن و فقط به فکر جیب خودشون بودن،چرا سال ۹۷ دعوت نکردن یا بعد ریزش دعوت نکردن؟از حاکمیت بعید بود من خیلی برای ایشون احترام قایل بودم،وگرنه روحانی خر کی بود که به حرفش گوش بدیم؟لبیک یا خامنه ای الی بورس
  • علی IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    کاملاً بدبخت شدیم. ماندم چه بگویم
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    همزمان ایران خودرو برای سال آینده خودروهای خود را با نصف قیمت عرضه کرده است همزمان وام ۳۵۰ملیونی مسکن اعلام می شود یعنی یک سیاست کاملا انقباضی با یک سیاست کاملا انبساطی.در دولت قبل از روحانی هم مرتبا وام مسکن ووام بیکاری می دادندودردولت روحانی هم دوگانه عمل می شد توسعه باانقباض همسویی ندارد ورکود باانبساط .دولت می خواهد پول عرضه کند یا نقدینگی جمع کند .وقتی همه در بورس فروشنده می شوند ودولت واکنش به انبوه نقدینگی خارج شده از بورس نشان نمی دهد عملا به تورم کمک می کندچون همه خودرو نمی خرند یا اوراق نمی خرند .اینها بعضا می روند دربازار خوارو بار ومسکن ومحصولات کشاورزی ونیازهای یومیه مردم که در انجا سوئ مدیریت یداد می کند.اولین کاردولت باید جذب مردم یا به بانک ویا به سمت بورس باشد ومسکن را هم به بورس ببرد تا شاخص رشد کند وسایر تولیدات مرتبط با مسکن قیمت مناسب رااز بورس کشف کنند.
  • رضا IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    لعنت بر پدر مادرتون با این بورستان ... بیچاره کردید مارا . دزدهای خائن لعنت بر امواتتان که مارا فریب دادید وسرمایه مارا دزدید.
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    چرا شاخص مثبت ولی پرتفوی منفی؟ چون صداقت وراستی تو وجود مسولین کشور نیست .یک سال است مرتب به مردم ضرر می رسانند بازار دستوری است دروغ گو هستند
  • رضا IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    حرف حق جواب ندارد درست میفرماید آقای کردی دولت جواب بدهد بازار سرمایه اره یا خیر مردم تکلیف خود را روشن کند آقای رئیسی یه بار هم برو بورس تهران شاید شفا پیدا کردیم از ضرر ۷۰درصدی
  • ناشناس IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    لعنت خدا بر بانیان بورس...بیچاره شدم
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    اینطور که معلوم بازار سرمایه حالا حالا ها باید ریزش کنه و شاخصواقعی فعلی ک ۸۰۰۰۰۰ هزار واحد را داره تا ۵۰۰۰۰۰ هزار را تجربه نکه وبه ۵سال گذشته بر نکرده صاحب منصبان راضی نمیشم در حالیکه کلیه اجناس کالاها حداقل ۲۰۰ برابر شدن متاسفم که چه کسانی مسبب ای کارها و سقوط با ارزش ترین بازار مملکت شدن .بهتر اسمشان را نابودکردن بگذاریم
  • میروحید IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    والا نمیدونم جیب اقایون ازپولهای مردم هنوز پر نشده...یکساله ۷۵درصدپولمون روخوردن سهام بنیادی هم خریدیم سهامداری هم کردیم اگه خاک میخریدیم الان پولمون چندبرابر بود تاکی میخوایین پولهای مردم روبخورن مگه این مملکت قانون وصاحب نداره ..چرا قوه قضاییه ودولت رییسی وسران سه قوه سرخود رو زیر برف کردن وهیچ جوابی به خوردن پولهای ۶۰میلیون سهامدار نمیکنن مگه ما شهید دادیم که اینطور ظلم ببینیم ؟
  • عباس IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    درکل بازار هر روز از روز قبل بدبخت تر است. هر روز منفی اندر اندر منفی برای منفی درصد بالای بالا ولی مثبت به بی اندازه کم کم. این وضعیت بازار بورس. ایجاد نگرانی و نابودی سرمایه خرد مردم. آن هم از پارسال مرداد. هر روز اصلاح و منفی کمی انصاف هم خدا پسند است. مردانه کارشناس محترم از بهبود روز بعد خبر می دهد ولی دقیق دقیق برعکس روز بعد مصیبت وا مصیبت. کاشکی طوری بشود که اندک سرمایه را یکجا بردارند و تمام. اینطور جان مردم را گرفتن انصاف نیست.
  • محمد نایب سالکی IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    باسلام و احترام سرمایه گذاری در بورس ايران عاقبت خوبی نخواهد داشت چون مسئولان مربوطه‌ فقط به اختلاص و طرحهای برای از بین بردن پول‌های مردم جامعه فکر می‌کنند نمونه سهام پالايش یکم...
  • سرمایگذار IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    سلام خداوکیلی این مسعولین بورس ازخودشان شرمشان نمی آید که هرروزدارند اندک سرمایهای سهامداران را برباد می دهند بخدا قسم هم خجالت آوراست و هم شرم دارد که این آقایان درک ازدست دادن سرمایه که بابدبختی بدست آورداند راندارند
  • کیان IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    خدا خیرتون نده همش دزدی از مردم
  • داریوش ضربی پور IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    من متن خودم را بدون سلام برای مسئولین بازار سرمایه و دست اندرکاران مربوطه می نویسم . شما ارزش پول ما را شکستید و به باد فنا داده اید . اندوخته ما را با ۷۰ درصد منفی عملا گروگان گرفته اید . از دیدگاه من هیچ تفاوتی بین شما و ترامپ نیست ... چوب خدا بی صداست ؛ عاقبت می خورید و صبر ما هم زیاد است . ان شاءالله
  • رضا IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    مردم همه سر کاریم سه روز نمادها مثبت سه روز بهد همون نمادها میشه منفی خلاصه که بدجوری سرکار یم
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    خدالعنتکنه اون کسی که گفت بورس خوبه
  • مجید IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    تنها چیزی که در این یکسال اخیر ارزان شده سهام شرکتهای بورسی است که بعضا تعدادی از انها با توجه به افزایش نرخ ارز و محصولات تولیدیشان معکوس عمل کرده و روزانه منفی مشوند . ٧٠ درصد سهم زدشت و کاما در زیان هستم از پارسال تا الان و همینطور هم روزانه ضرر ها بیشتر میشوند باقی سهمها هم از ٤٨ درصد تا ٣٠ درصد . خبر خوب میاد سهمها منفی میشن خبر بد میاد منفی میشن قیمت محصولاتشان افزایش پیدا میکنند منفی میشن . افشای الف و ب منفی . شاخص رشد میکند سهمها اکثرا منفی . دلار بالا میره منفی دلار پایین میاد منفی . واقعا دلیل اینهمه کاهش ارزش سهمها معلوم نیست .
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    مردم مسخره کردین دزدی تو روز روشن
  • ابوذرلطفی IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    واقعا کلاه بزرگی گذاشتن سره ما وبابورس بیچارمون کردن.
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    دولت در حال سلاخی کردن سرمایه مردم است اصلاً به بازار سرمایه کاری ندارد، فقط درجهت جبران کسری بودجه به هرطریقی ودستوری به حقوقی ها با فروش سهام به هر قیمتی جهت هزینه های جاری دولت تا زمانی که تحریم ها ادامه دارد همه بازارها به همین منوال ونوسانی خواهد بود حرف کارشناسان کشکی بیش نیست مردم شریف ایران به فکر سرمایه های خودتان باشید
  • مهرزاد IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    تا وقتی آقازاده ها وحقوقی ها را کنترل نکنند مردم درضررند
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    همش فیلم هندیه
  • ا IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    پدر مردم رو دراورید
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    دروغگوها خدا ازتون نگذره ک مردم رو ب خاک سیاه نشوندین مگه شما ب مردن اعتقاد ندارین ک ایجور ب سرمردم میارین
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    مردم این سرمایه هاشون رو از اب نگرفتن ک شما براحتی دارین ازشون میگیرید این نتیجه ی ی عمر زحمته چطور دلتون میاد باهاشون اینکارا رو بکنید خدا رو در نظر بگیرین ظلم پایدار نمیمونه
  • امین RO ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    پرتفوی من حتی در این مدت رشد آنچنان نداشت بلکه ریزش های بیشتری تجربه کرد .‌...ولسپا رانفور زنجان آیین تملت
  • داود IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    با سلام این دولت هم از بورس پول در می آورد ، هیچ فرقی هم نمی کند ، اصلا به فکر مردم نیستند ، اینها فقط ادعا داشتند و بس ، پدر مردم را درآوردید ، خدا جزایتان را بدهد .
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    با سلام و احترام واقعا به حرفی که می‌زنی اعتقاد دارید و یا به شعور مردم توهین می‌کنید
  • متضرر زاده IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    الان دولت بهترین درآمد را ازبازار بورس داره وقشنگ کسر بودجه را ازاین محل جبران میکنه کارشناسهای محترم هم هی به ما یدبختا امید واهی ندید ،خودمون میدونیم چه بلایی سرمون اومده وادامه داره .،چاره نداریم ضررهای اکثر ما ا نقد بالاست که راه فرار نداریم اگه نه به این بازار حد ااقل تو۴ سال دیگه امید داشتن رویایی شبیه زندگی درکره ماه هست ،حالا ببینیم تعریف کنیم!...