رئیس بانک مرکزی باید مستقل عمل کند

یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد: تیم اقتصادی دولت جدید به مثابه دولت قبل هماهنگی لازم را ندارد و چند صدایی دیده می شود که می تواند در چنین شرایط سختی کار دولت را پیچیده تر کند.

صدای بورس- مریم منیری؛ پس از گذشت ۳ ماه که از روی کار آمدن دولت سیزدهم می گذرد، هفته گذشته رئیس بانک مرکزی مشخص شد که سر و صدای زیادی را بین فعالان و کارشناسان بازار سرمایه و اقتصادی ایجاد کرده است.

آرش علوی، کارشناس اقتصادی در این باره به خبرنگار صدای بورس گفت: با توجه به شرایط خاص کشور که با تورم و کسری بودجه سنگین دست و پنجه نرم می کنیم به اعتقاد من تاخیر در تعیین رئیس کل بانک مرکزی ‌برای دولت صورت چندان خوشی نداشت. ریاست بانک مرکزی چنان مسئولیت سنگینی است که بهتر بود همزمان با اعضای کابینه انتخاب شود.

وی افزود: باید به آقای صالح آبادی فرصت داده شود تا دید عملکرد ایشان در موارد مختلف اقتصادی دیده شود. اقتصاد کشور ما بیماری های مزمن مختلفی دارد به خصوص کسری بودجه و تحریم که البته بانک مرکزی در این دو مورد تاثیر چندانی ندارد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه آیا صالح آبادی گزینه مناسبی برای این سمت هستند، گفت: نکته اول اینکه به اعتقاد من ایشان برای این سمت بسیار جوان هستنتد. نکته بعدی اینکه معمولا در دنیا اولویت انتخاب رئیس بانک مرکزی با کسی است که دانش آموخته اقتصاد بوده و اقتصاد را به طور کامل درک و حتی گاه تدریس کرده باشد که البته در برخی مواقع استثنا وجود دارد.

علوی ادامه داد: تحصیلات آقای صالح آبادی در زمینه اقتصاد نبوده و در زمینه مدیریت مالی تحصیل و فعالیت داشته‌اند و این مزیت که بانکداری کرده اند تا زمانی که آمیخته با اقتصاد نباشد ممکن است مثمرثمر واقع نشود.


بیشتر بخوانید:


او با اشاره به اینکه باید زمان لازم به رئیس جدید بانک مرکزی داده شود،‌ افزود: تصور من این است تیم اقتصادی دولت جدید به مثابه دولت قبل هماهنگی لازم را ندارد و چند صدایی دیده می شود که می تواند در چنین شرایط سختی کار دولت را پیچیده تر کند. انتخاب آقای صالح آبادی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی در راستای انتخاب اعضای دیگر کابینه است.

وی در ادامه افزود: تصوری بین فعالان بازار سرمایه وجود دارد که هر کسی که موافق افزایش نرخ بهره باشد را مخالف افزایش تولید دانسته و به رغم تورم بالای ۴۰ درصد در کشور او را مخل و ضربه زننده به بازار سرمایه می بینند؛‌ با توجه به اینکه آقای صالح آبادی مدت زمان زیادی را در بورس گذرانده اند ممکن است این شبهه به وجود آید که که علم اقتصاد را سر لوحه قرار نداده و به فکر افزایش نرخ بهره باشند.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن ابراز امیدواری که رئیس بانک مرکزی مستقل عمل کند، ‌ادامه داد: بهتر است رئیس بانک مرکزی توسط وزیر اقتصاد معرفی نشود چرا که در برخی موارد تضاد وجود دارد که البته این موضوع به شخص رئیس ارتباطی ندارد و ساختار فعلی موجود در کشور است.

علوی در پایان خاطر نشان کرد: آقای صالح آبادی اگر بتوانند با کمک دولت تورم را کنترل کنند، موفقیت بیشتری کسب خواهند کرد ولو اینکه سیاست های مقابله با نرخ ارز،‌ محدود کردن تقاضا و مدیریت سفت و سخت انقباضی را پیش بگیرند در میان مدت کشور با مشکلات بیشتری روبه رو خواهد شد.

کد خبر 439730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =