از سهامداران متضرر دفاع کنید/ اولویت دولتمردان چیست؟

بازار سهام امروز و روز گذشته در اولین روزهای معاملاتی هفته با افت گسترده شاخص بورس رو به رو شد.

صدای بورس - زهرا مالمیر؛ امروز افت ۳۵هزار و ۳۴۹واحدی شاخص کل (۲.۶درصد) آن را در ارتفاع یک میلیون و ۳۴۰هزار واحدی قرار داد. در معاملات امروز، حقوقی‌ها حدود هزار و ۳۷۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد سه هزار و ۶۷۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۴۷درصد یعنی هزار و ۷۱۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۳۷درصد از کل معاملات شد. اما این ریزش ها تا کجا و چه زمانی ادامه خواهد داشت و بازار سرمایه به کجا خواهد رفت ؟

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه درباره علت افت شاخص بورس و راهکارهای جلوگیری از وضعیت موجود به صدای بورس گفت: شرایط این روزهای بورس چیزی نیست که کسی حتی رییس سازمان بورس یا هر شخص دیگری که ریاست را برعهده دارد بتواند کار زیادی برای آن انجام دهد.

وی ادامه داد: حداکثر کاری که این افراد می‌توانند انجام دهند اینکه مدافع منافع سهامداران باشند و در مقابل مراجع تصمیم گیرنده ای که به کلیت اقتصاد و متعاقب آن به بورس ضرر می زنند، از سهامداران دفاع کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: ریشه مشکلات ما اینجاست که دولتی که درآمد ندارد همچنان مایل به خرج تراشی و مخارج اضافه است؛ چو دخلت نیست ، خرج آهسته تر کن و این خرج کردن که بیشتر از درآمد نیز هست چیزی به اسم کسری بودجه و همچنین نااطمینانی برای فعالان اقتصادی و اهالی بازار سرمایه به وجود می‌آورد.

مهدی سوری اضافه کرد: وعده هایی که در سفرهای استانی و سخنرانی ها در بحث جهش مسکن و .. داده می شود، مربوط به دولتی خواهد بود که پول مازاد داشته باشد اما دولت ما از هر راهکاری برای تامین مالی خود استفاده می کند و این باعث می شود افرادی تمایلی برای سرمایه گذاری داخل کشور نداشته باشند زیرا دولتی وجود دارد که بعد از شناسایی محل سرمایه گذاری مردم، به همان سمت و سو رفته و مخارج جاری خود را با آن پول تامین می کند، پس مردم ترجیح می دهند سرمایه خود را یا پنهان کنند یا در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کنند.

سوری گفت: مسئولان ما برای پرداختن به جزئی‌ترین مسائل رسانه ای وقت زیادی دارند اما تصمیمات مهمی همچون تعیین تکلیف نرخ خوراک گاز پتروشیمی یا قیمت گذاری یا ارز ۴۲۰۰ تومانی که بارها به آن اشاره شده، همچنان بلاتکلیف باقی مانده گویی که اولویت دولتمردان نیست. این میزان از بلاتکلیفی در اقتصاد باعث می شود که فعالان اقتصادی تمایلی برای سرمایه گذاری در تولید نداشته باشند و همین عدم تمایل سبب می‌شود روز به روز شرایط تولید کشور بدتر شود زیرا با این وضعیت آینده قابل پیش‌بینی نیست و سرمایه گذار نمی‌داند که در آینده دولت ما چه تصمیمی خواهد گرفت و مسیر راه مشخص نیست.

این فعال بازار تاکید کرد: در بورس هم این بلاتکلیفی ها به صورت ریسک، عدم قطعیت و اطمینان خود را به سرمایه گذاران نشان می‌دهد و باعث می شود افراد تمایل خود را برای سرمایه گذاری از دست بدهند.

وی در انتها خاطر نشان کرد: مشکل فعلی بازار سرمایه مربوط به بازارهای جهانی، شرایط تولید و مسائل داخلی شرکت ها و یا سازمان بورس نیست بلکه به بی اعتمادی مردم به سرمایه گذاری داخل کشور برمی گردد و این دردی است که نه تنها به بورس بلکه می‌تواند به تمام اقتصاد ما ضربات جبران ناپذیری بزند.

کد خبر 440693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 0
    آخر سر کاری میکنند که مردم از روی لج بروند سمت خرید دلار و ابر تورم شکل بگیرد.آن روز فقط خدا به داد برسد
  • حسین IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    اولویت دولتمردان پرکردن جیب خودوفامیل ودوست واشنا مردم نزدانها هیچند هیچ.خدایا توبهترین گواهی
  • احسنت به کارشناس آقای سوری. شیر مادرت حلالت IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    احسنت به کارشناس آقای سوری شیر مادر حلالت