«یوز» شماره‌گذاری شد! + قیمت و مشخصات فنی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خبر از دریافت مجوز پلاک‌گذاری اولین خودروی برقی ایرانی داد.

به گزارش صدای بورس، تب استفاده از وسایل نقلیه برقی در سرتاسر جهان فراگیر شده است و امروزه انواع و اقسام وسایل نقلیه مجهز به قوای محرکه برقی در حال تولید و استفاده هستند. در کشور ما هم با توجه به نو پا بودن این فناوری قدم‌های به نسبت خوبی توسط محققان دانشگاهی و فعالان شرکت‌های دانش بنیان با هدف طراحی و مهندسی خودرو و موتورسیکلت‌های برقی برداشته شده است.

به تازگی سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از مجوز پلاک گذاری برای اولین خودروی برقی ایرانی خبر داد و گفت: «خودروی برقی ایرانی نیز که به تازگی پلاک گذاری شده، پنج سال طول کشید تا استانداردهای آن اخذ شود، در حالی که خودروهای خارجی به راحتی مجوز ورود به بازار را دریافت می‌کنند.» در این گزارش به سراغ پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری رفتیم تا از دلایل طولانی شدن مجوز پلاک گذاری، مشخصات فنی و قیمت این محصول بیشتر بدانیم.


بیشتر بخوانید:

چند رشته‌ای‌ها قربانی جوزدگی منفی بازار سرمایه/ افزایش سرمایه سنگین شستا و ارزندگی مثبت گروه


کدام خودروی برقی مجوز پلاک گرفته است؟

بعد از انتشار صحبت‌های سورنا ستاری و خبر مجوز پلاک گذاری برای خودروی برقی ایرانی پیگیر شدیم که ببینیم کدام خودروی برقی مجوز پلاک گذاری گرفته است. جالب این جا بود که نه خودروسازها از آن اطلاع داشتند، نه مسئولان در وزارت صمت و سازمان ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران). به همین دلیل به سراغ دکتر کرمی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق رفتیم.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق درباره خودرویی که تازه مجوز پلاک گذاری گرفته گفت: «مجوز پلاک گذاری برای موتور برقی چهار چرخ گرفته شده که فقط ظاهری شبیه خودرو دارد و گرنه همان موتور برقی است که پیش از این در سال ۹۵ توسط حسن روحانی رئیس جمهور وقت رونمایی شده بود.»

او با بیان این که این موتوربرقی از صفر تا ۱۰۰ طراحی شده و اجرا کاملا ایرانی است، می‌گوید: «این موتور از پنج سال پیش به عنوان طرح کلان علمی بین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و دانشگاه آزاد قزوین اجرایی شد و یک شرکت دانش بنیان این موتو را طراحی کرد.»

کرمی درباره دلایل تاخیر در دریافت مجوز پلاک گذاری هم اضافه کرد: «چند دلیل داشت. یکی این که این محصول در کشور منحصر به فرد بود و شبیه آن وجود نداشت به همین دلیل برای استاندارد سازی محصول گواهی انطباق گرفت تا این که بتواند تست‌های مربوط به سرعت، ایمنی، فنی و... را پشت سر بگذارد.»

به گزارش شهرآرانیوز، کرمی درباره دلایل دیگر هم افزود: «راهنمایی و رانندگی معتقد بود این موتور نیست بلکه خودرو است و باید استانداردهای خودرو از جمله ایربگ و... را داشته باشد در حالی که در کشورهای دیگر طبق استانداردهای این گونه محصولات، آن‌ها در دسته موتورها به شمار می‌آیند.»

کد خبر 440676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =