منفی‌هایی که استحقاق بازار نیست!/ پیش بینی بازار سرمایه ۹ آبان ۱۴۰۰

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سیر نزولی نرخ ارز آزاد و کاهش برخی نرخ های جهانی خریداران را بار دیگر ترسانده است.

مژده ابراهیمیصدای بورس؛ امروز خروج نقدینگی حقیقی ها با شیب بیشتری همراه بود و سرانه خرید حقیقی ها که شاخص مهمی برای تعیین روند بازار است، همچنان ارقام منفی را ثبت می کند.اگر حمایت ها بار دیگر به داد بازار نرسد، ممکن است شاخص کل به نقاط قبلی در کف یا میانه کانال ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی باز گردد.

احسان خاتونی، کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: بازار امروز شرایط نرمالی نداشت. همچنین فشار عرضه همچنان بالا بود. اندک تحرکاتی در اواخر وقت دیده می شد که تاثیر خاصی نداشت.

وی افزود: خروج نقدینگی حقیقی ها با شیب بیشتری همراه بود و سرانه خرید حقیقی ها نیز که شاخص مهمی برای تعیین روند بازار است، همچنان ارقام منفی را ثبت می کند. در عوض بازار درآمد ثابت‌ها همچنان پررونق بود. تنها نکته مثبت بازار امروز افزایش اندک ارزش معاملات بود و معاملات امروز باعث شد تا کم ترین میزان P/E و P/S بازار در حدود نیم سال گذشته رقم بخورد.

بهبود عجیب در نسبت های اثرگذار بازار

خاتونی بیان کرد: میانگین ماهانه نسبت P/E ttm بازار در آبان ۱۴۰۰، به ۸.۷ مرتبه رسیده است. میانگین نسبت P/E ttm بازار در یک سال گذشته ۱۲.۵ مرتبه بوده است. میانگین ماهانه نسبت P/S ttm بازار در آبان ۱۴۰۰، به ۲.۹۶ مرتبه رسیده است. میانگین نسبت P/S ttm بازار در یک سال گذشته ۴.۳۵ مرتبه بوده است.

این کارشناس بازارسرمایه عنوان کرد: "دلیل این اتفاق تاریخی جدا از کاهش قیمت سهام، فروش خوب شرکت ها بوده که فروش شهریورماه سال جاری کل بازار رکورد بالاترین فروش طی سه ساله اخیر بازار بوده است."


بیشتر بخوانید:


قیمت های جهانی پاشنه آشیل بازار

به گفته وی هفته گذشته شاهد نوسانات عدیده ای در بازارهای جهانی بودیم. نفت و مس و به طور کلی کامودیتی ها نزولی بسته شدند؛ تنها اوره مثبت بود، اما متانول نیز تحت تاثیر نوسانات کاهشی شدید در زغال سنگ، روندی کاهشی را در پیش گرفت؛ به طور کلی این هفته تحلیلگران زیادی نسبت به پایداری نرخ های جهانی دچار تشکیک شدند. باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی در این خصوص رخ می دهد.

رد پاهایی از افزایش نرخ سود بین بانکی

خاتونی تصریح کرد: نرخ سود بین بانکی به بالاترین سطح خود طی چندماه گذشته رسیده است، اما در شرایطی که این روزها شاهد رکوردشکنی های پی در پی در افزایش حجم معاملات اوراق با درآمد ثابت دولتی تحت لوای عملیات بازار باز هستیم؛ این افزایش نرخ سود بین بانکی کاملا غیرمنطقی و ناموجه است. به نظر می رسد بانک ها این روزها تحت فشار نقدینگی شدیدی قرار دارند.

پیش بینی بازار فردا

تحلیلگر شرکت مشاورسرمایه گذاری هدف حافظ اظهار داشت: منفی امروز مستحق بازار نبود، اما چه می شود سیر نزولی نرخ ارز آزاد و کاهش برخی نرخ های جهانی خریداران را بار دیگر ترسانده است. به جرات می توان گفت که اگر این دو اتفاق رخ نمی داد، بازار امروز شرایط بهتری را پیدا می کرد؛ از طرفی شرایط رکودی بازار باعث شده است تا برخی از نمادهای اثرگذار از جمله در خودروسازان در حال شکستن حمایت های مهمی باشند. بنابراین فردا روز مهمی است. اگر حمایت ها بار دیگر به داد بازار نرسد ممکن است شاخص کل به نقاط قبلی در کف یا میانه کانال ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی باز گردد.

کد خبر 440651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    0 0
    با این همه خبر های دروغ همین اندک سرمایه گذار خرد هم بعد ۱۸ ماه و۸۰ درصد زیان برای همیشه از بازار خداحافظی میکنن.این دولت هم ادامه روند دولت قبلی رو باکمی شدت بیشتر ادامه داد. طوری در بورس عمل میکنن که انگار ارباب‌هایی اینها را مجبور به خالی کردن اندک سرمایه سهامداران کرده است . خوب مجبورتان نکردند برای اینهمه خیانت در روز روشن و اگر طوری هم هست بگین یا جلوگیری کنید. ما چه گناهی کردیم پولمان را در بورس گذاشتیم.
  • ناشناس IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    عشقی جان تو هم گند زدی چرا