۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
آخر هفته شیرین بازار

بازار هفته گذشته، توان زیادی نداشت و در چهار روز کاری، عمدتا میل به کاهش داشت. 

شاخص کل در روز شنبه دو درصد کاهش داشت و به آستانه یک میلیون و 400 هزار واحد رسید. هر چند فولاد مبارکه با گزارش خوبش اثر مثبت روی شاخص داشت اما پترویی‌ها اثر منفی داشتند.

حجم معاملات معمولی بود و خروج ۷۷۰ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی را شاهد بودیم. دوشنبه بازار همچنان روند نزولی داشت و دو درصد دیگر از دست داد و زیر یک میلیون و 400 هزار واحد رفت. در این روز «کالا» بیشترین اثر مثبت را داشت و «اپال» پس از آن بود و پترویی‌ها همچنان کاهنده شاخص بودند. ارزش معاملات کاهشی بود و خروج ۶۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی را شاهد بودیم. در روز سه‌شنبه فشار فروش کاهش یافت و نمادهای بنیادی دیگر صف فروش نداشتند. کاهش این روز جزیی بود اما شاخص هم‌وزن همچنان منفی ۲ خورد. خروج پول حقیقی ۴۵۰ میلیارد تومان بود. در آخرین روز هفته شاخص کل با رشد به سطح یک میلیون و ۳۹۳ هزار واحد رسید و شاخص هم‌وزن تقریبا ثابت ماند. نمادهای «فولاد» و «کگل» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات خرد ۳۹۴۰ میلیارد تومان بود. بیشترین ورود نقدینگی حقیقی در نمادهای «اتکای» و «های‌وب» و بیشترین ورود نقدینگی حقوقی در نمادهای «تپکو» و «بپاس» رخ داد.

گزارش‌های ضعیف
بازار هفته گذشته با نزول همراه بود. گزارش پالایشی‌ها آب سردی بر تن بازار بود. گزارش‌های ضعیف و بسیار کمتر از انتظار پالایشی‌ها در شش ماهه سبب شد تا فشار فروش در این گروه ایجاد شود و سازمان بورس را مجبور به واکنش کند. این وضع رئیس جدید سازمان بورس را مجبور به نامه‌نگاری و پیشنهاداتی به وزارت نفت کرد که البته تا زمان تهیه گزارش بازخوردی از سوی وزارت نفت مشاهده نشد. از سوی دیگر سازمان بورس شرکت‌های پالایشی را به کنفرانس اطلاع‌رسانی برد. در همین حال بانکی‌ها هم گزارش ضعیفی داشتند. «وبملت» چیزی برای درآمد ارزی شناسایی نکرد و سقوط گروه بانکی را شاهد بودیم. فولاد مبارکه گزارش خارق‌العاده‌ای داد اما تنها یک روز با صف خرید روبه‌رو شد. «فملی» هم گزارش خوبی داشت. سایر فولادی‌ها، سنگ آهنی‌ها و پترویی‌ها هم عملکرد خوبی داشتند. در سوی دیگر بازار، یک ماه بدون عرضه اولیه پیش می‌رویم و عرضه‌های قبلی متعادل شده‌اند. بررسی ماهانه‌های شرکتی نیز حاکی از گزارش ضعیف اوره‌ای‌هاست. شرکت‌هایی که قیمت فروش‌شان در حد ۴۰۰ دلار و کمتر بوده است که ۳۰ درصد ارزان‌تر از قیمت‌های جهانی است. نرخ‌های فروش‌ در گروه سیمانی رشد خاصی نداشته است. در گروه‌های ارز محور رشد خوبی داشته است. «کهمدا» و «شکام» با رشد روبه‌رو بودند. «شلرد» کم کم به تولید رسیده است و خبر خوبی برای سهامداران آن است. پس از ۱۵ سال این شرکت راه‌اندازی شد. متانولی‌ها عملکرد خوبی داشتند. «شفن» متانول صادراتیش را ۴۶۰ دلار فروخته است. قیمت فروش دلاری «آریا» نیز رشد خوبی داشته است.

اقبال سهام بورس‌ها
سهام بورس‌ها همچنان از سهام‌های داغ بازار بودند. «فرابورس» و «کالا» صف خرید شدند و رشد خوبی داشتند. در عین حال «انرژی» رکورد سنگین‌ترین صف خرید را طی این هفته در اختیار داشت به دلیل ظن دستکاری قیمتی متوقف شد. شرکت‌هایی که کاهش سود در شش ماهه سال جاری داشتند در شفاف‌سازی‌هایی جداگانه دلایل آن را تشریح کردند که عمدتا عدم امکان فروش سرمایه‌گذاری‌ها به دلیل شرایط بازار و همچنین افزایش بهای تمام شده بوده است و آورده‌ای برای سهامداران نداشت. جالب‌ترین شفاف‌سازی را بانک ملت داشت که مدعی بود عملکرد شرکت بهتر هم شده است. فولادی‌ها هر چند شش ماهه‌های جذابی داشتند اما ماهانه‌های آنها ضعیف بود.
در گروه یوتیلیتی اما خبر از تغییر فرمول آمده است. موضوعی که احتمالا به نفع «مبین» و «بفجر» است. دلار اما در بازار آزاد به کمتر از ۲۷ رضایت نداد و خیلی سریع برگشت. در بازارهای جهانی نفت می‌تازد و بالای ۸۵ دلار است. مس به کمتر از 10هزار تا برگشت و روی ۳۴۰۰ دلار شد و آلومینیوم ۲۷۰۰ دلار را دید. بازارهای جهانی به شدت وضعیت بک واردیشن دارند، یعنی قیمت‌های آتی کمتر از نقدی است و چشم‌اندازی برای عدم تداوم حفظ قیمت‌های بالاست. بورس کالا خود را به سرعت با قیمت‌های روز جهانی هماهنگ کرد که خبر خوبی برای شرکت‌هاست. از جمله شمش روی زیرمجموعه‌های «فاسمین» و «کروی» بالای ۸۰ میلیون تومان معامله شدند که نشان پذیرش قیمت جهانی ۳۵۰۰ دلاری است.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • هفته نامه اطلاعات بورس_ شماره ۴۱۹
کد خبر 440528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =