دولت به داد بازار سرمایه برسد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازگشت اعتماد به بازار در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، ضمن اینکه هیچ اقدامی مبنی بر تلاش برای برگشت اعتماد سهامداران دیده نمی شود و به تبع آن روبه روز نقدینگی بیشتری از بازار خارج می شود.

صدای بورس- مریم منیری؛ روند نزولی بازار هرچند گاهی با صعود چند پله ای شاخص همراه است اما کلیت بازار ناآرام است و هیچ خبر مثبتی بر آن تاثیر گذار نیست .

علیرضا تاج بر، کارشناس بازار سرمایه در این باره گفت: ریزش مدت اخیر بازار هیچ دلیل بنیادی نداشته و ارتباطی به ارزندگی سهام بازار ندارد بلکه فقط به علت مسائل و مشکلات سیاسی است.

وی در گفت و گو با خبرنگار صدای بورس افزود: هیچ نوع حمایتی از سمت دولتمردان از بازار سرمایه دیده نمی شود و اگر صحبتی هم در این رابطه صورت گرفته در حد صحبت باقی مانده و به مرحله اجرا نرسیده است. این امر باعث شده تا بی اعتمادی روانه بازار شود و سرمایه گذاران سرمایه خود را از بازار خارج کنند.

او با بیان اینکه بازگشت اعتماد به بازار در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، افزود: هیچ اقدامی مبنی بر تلاش برای برگشت اعتماد سهامداران دیده نمی شود و به تبع آن روبه روز نقدینگی بیشتری از بازار خارج می شود.

تاج بر ادامه داد: بسیاری سهام در بازار در بهترین شرایط خود قرار دارند و با توجه به افزایش نرخ دلار و افزایش قیمت جهانی کامودیتی ها باید آینده خوبی در انتظار بازار باشد اما تا زمانی که اعتماد از دست رفته بازنگردد این اتفاق نخواهد افتاد.


بیشتر بخوانید:


این کارشناس بازار سرمایه عدد شاخص کل را عامل دیگری برای منفی شدن پرتفوی سهامداران دانست و اعلام کرد: وقتی که یک سرمایه گذار ۶۰ درصد متضرر شده و شاخص کل ۳۰ درصد کاهش داشته مشخص است که به مکانیزم های بازار شک خواهد داشت. بنابراین برای بهبود این وضعیت باید یک اقدام اساسی از سمت متولیان بازار صورت گیرد.

وی در پاسخ به اینکه به چه علت صندوق های بازار گردانی زیان ده هستند، گفت: رسالت اول صندوق های بازارگردانی حفظ نقدشوندگی سهام است و به همین علت ناشران سهام با ارزششان را تامین می کنند و طبیعی است که عملکردشان منفی باشد. جدای این صندوق ها،‌صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیز زیان ده هستند. به طور کلی می توان گفت در یک سال اخیر کمتر کسی در بازار سود کرده است.

تاج بر در ادامه گفت: مشکلاتی که در بازار سرمایه وجود دارد فراتر از آن است که از دست بازارردان ها کاری بربیاید چرا که اگر خطایی از سمت آنها صورت گیرد توسط نهادهای ناظر مواخذه خواهند شد. البته نمی توان منکر برخی کم لطف های بازار گردان ها شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطر نشان کرد: نبودن ثبات مدیریتی در سهامداران حقوقی هم دلیلی شده تا آنها نیز سود چندانی نداشته باشند که البته امری طبیعیست چرا که دولت عوض شده و بسیاری از ناشران و مدیران ارشد بازار سرمایه ثبات کاری متزلزلی دارند.

کد خبر 440449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =